Hej
min søster flyttede til malmø i slutningen af marts måned 2010. Hun var i 8 måned højgravid og arbejdede i KBH fra marts til april. Hun vil føde i DK fordi hun er dansk statsborger. Hun tog til Jylland og fødte den 29 april. Hun var på arbejde sidst d. 27 april. Efter hun havde født fik hun et brev fra DK at hun skal betale 20.000 kroner for at føde i DK kan det virkelig passe at hun skal det. Hun har osse betalt skat og ATP i den måned.?
Foresten hun havde ikke en pendlerkort på det tidspunkt.
Betale for at føde?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Betale for at føde?
I flg. oresunddirekt skal din søster ikke betale. Læs på:
http://www.oresunddirekt.dk/Familie/Gra ... nmark.aspx
Hun bør derfor omgående klage.
http://www.oresunddirekt.dk/Familie/Gra ... nmark.aspx
Hun bør derfor omgående klage.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay Men hvor kan jeg finde klage formularen derinde?. Synes ikke der er nogle. Forresten Hvis man ikke arbejder og samtidigt bor i sverige Og vil føde i DK burde det ikke være gratis for Dansker?.
Bare fordi du er dansker kan du ikke uden videre benytte sundhedssystemet i Danmark.
Bor du i Sverige, kan du kun gøre brug af det svenske, medmindre du er grænsegænger
Bor du i Sverige, kan du kun gøre brug af det svenske, medmindre du er grænsegænger
Jo, Det synes jeg. Når man har arbejdet i DK betalt skat hele sit liv så kan man osse føde i SIT land når man har lyst. jeg kan ikke forstå man skal betale sådan en sum penge når man ønsker sit barn født i eget land. det er for dårligt især for en skandinavisk borger. Og foresten så skal min søster betale for at føde i DK selvom hun var grænsegænger og betalte skat i den måned hun fødte i Og de nægtede hende grænsegænger kort. Men det sjove er jo at hendes barn så får børnepenge selvom hun ikke bor i DK.
Nu er der mange måder, man kan være dansker på. Du kan i princippet være dansker uden nogensinde at have boet i Danmark og betalt skat der.
Og man vælger jo selv, hvis man bosætter sig i et andet land. Når man gør det, så fravælger man også det sikkerhedsnet, som Danmark tilbyder alle, der bor i Danmark (i øvrigt uanset statsborgerskab). Og i stedet tilvælger man så et andet land og dermed også et andet lands sikkerhedsnet, hvis et sådant findes. Og Sverige er jo intet u-land, men også en velfærdsstat.
Hvis du synes, det skal laves om, så må du gå ind i politik.
Når det er sagt, så er der slet ikke noget at rafle om, hvis man har det særlige sundhedskort for grænsegængere. Problemet er nok bare, at man ikke er så kendt med reglerne i det jyske, hvor der trods alt ikke er så mange grænsegængere. Men det er jo bare at klage, så får man nok ret i sidste ende.
Og man vælger jo selv, hvis man bosætter sig i et andet land. Når man gør det, så fravælger man også det sikkerhedsnet, som Danmark tilbyder alle, der bor i Danmark (i øvrigt uanset statsborgerskab). Og i stedet tilvælger man så et andet land og dermed også et andet lands sikkerhedsnet, hvis et sådant findes. Og Sverige er jo intet u-land, men også en velfærdsstat.
Hvis du synes, det skal laves om, så må du gå ind i politik.
Når det er sagt, så er der slet ikke noget at rafle om, hvis man har det særlige sundhedskort for grænsegængere. Problemet er nok bare, at man ikke er så kendt med reglerne i det jyske, hvor der trods alt ikke er så mange grænsegængere. Men det er jo bare at klage, så får man nok ret i sidste ende.