kære alle,
jeg er spejlblank i denne sammenhæng,og spørger derfor måske til ting jeg ville kunne læse mig til i andre tråde.
Men - jeg vil sætte pris på at få forklaret hvordan jeg bedst griber situationen an.
jeg er 35 årig dansk mand, min kæreste er 25 årig marokkansk kvinde.
min kæreste var i dk på au pair visum, men fik annuleret sit visum efter 15 måneder i forbindelse med familieskift. udlændingeservice mente ikke hun ville profitere af yderligere au pair visum, idet de mente hendes hensigt var at blive gift med mig - og ikke at lære om dansk kultur.
Nu er hun så hjemme i marokko -og som jeg har forstået det, kan hun søge om turistvisum efter 2½ måned, og komme til dk efter 3 måneder?
hvad skal jeg gøre for at sikre mig hun får tilkendt turistvisum?
hvis hun får tilkendt turistvisum og kommer til DK, er det så korrekt at vi kan blive gift på rådhuset og søge familiesammenføring?
må hun blive i DK mens familiesammenføringen behandles?
og må hun læse dansk for udlændinge mens sagen behandles?
jeg håber i kan svare mig, idet Jeg er lidt bange for at spørge udlændingeservice, da de jo brugte mine forespørgelser om ægteskab som argument for at annullere au pair visumet... og det var en ubehagelig oplevelse at noget jeg troede var et serviceorgan, viste sig at være noget helt andet. nok naivt.
de bedste hilsner
niels.
visum
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: visum
Hej Niels og velkommen her på forum.
Det er relativt nemt. Køreplanen vil se således ud:
På nyidanmark.dk kan du under punktet "Blanketter" (øverst på forsiden) finde invitationsbrevet. Den udfylder du.
Du sender invitationsbrevet til din kæreste. Hun tager den med på ambassaden, hvor hun samtidig søger om turistvisum.
Du modtager kort tid efter et brev fra Udlændingeservice, hvor de beder dig bekræfte, at du kender den person, der søger visum.
Du vil derefter blive stillet overfor et krav om at stille en anfordringsgaranti i banken. Jeg kan ikke på stående fod huske hvor stor den er, men det vil fremgå af brevet om sikkerhedsstillelse.
Når den er gået igennem, vil din kæreste modtage sit visum og kan rejse herop igen.
Med et turistvisum er man her på lovligt ophold, og det giver ret til at blive viet i Danmark, såfremt man ikke allerede er afsat. Hun skal medbringe en attest fra myndighederne i hjemlandet på, at hun er ugift. Attesten skal være legaliseret af både de marrokanske myndigheder og af den danske ambassade dernede.
Efter vielsen kan hun søge familiesammenføring. Hun vil i så fald blive stillet overfor et krav om at bestå indvandringsprøven, der koster kr. 3.000,- Består hun, må hun være her indtil der kommer endelig svar på ansøgningen om familiesammenføring.
Undervejs vil du blive stillet overfor et krav om sikkerhedsstillelse på ikke mindre end 124.462 kroner. Beløbet, som du allerede har stillet for visummet, vil dog blive modregnet i kravet. Dertil kommer den efterhånden meget lange række af krav, som regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om skal gælde ved ansøgning om familiesammenføring.
Hvis du eller hende eller jer begge to i fællesskab ikke kan opfylde et eller flere krav, vil ansøgningen blive afvist.
Det er relativt nemt. Køreplanen vil se således ud:
På nyidanmark.dk kan du under punktet "Blanketter" (øverst på forsiden) finde invitationsbrevet. Den udfylder du.
Du sender invitationsbrevet til din kæreste. Hun tager den med på ambassaden, hvor hun samtidig søger om turistvisum.
Du modtager kort tid efter et brev fra Udlændingeservice, hvor de beder dig bekræfte, at du kender den person, der søger visum.
Du vil derefter blive stillet overfor et krav om at stille en anfordringsgaranti i banken. Jeg kan ikke på stående fod huske hvor stor den er, men det vil fremgå af brevet om sikkerhedsstillelse.
Når den er gået igennem, vil din kæreste modtage sit visum og kan rejse herop igen.
Med et turistvisum er man her på lovligt ophold, og det giver ret til at blive viet i Danmark, såfremt man ikke allerede er afsat. Hun skal medbringe en attest fra myndighederne i hjemlandet på, at hun er ugift. Attesten skal være legaliseret af både de marrokanske myndigheder og af den danske ambassade dernede.
Efter vielsen kan hun søge familiesammenføring. Hun vil i så fald blive stillet overfor et krav om at bestå indvandringsprøven, der koster kr. 3.000,- Består hun, må hun være her indtil der kommer endelig svar på ansøgningen om familiesammenføring.
Undervejs vil du blive stillet overfor et krav om sikkerhedsstillelse på ikke mindre end 124.462 kroner. Beløbet, som du allerede har stillet for visummet, vil dog blive modregnet i kravet. Dertil kommer den efterhånden meget lange række af krav, som regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om skal gælde ved ansøgning om familiesammenføring.
Hvis du eller hende eller jer begge to i fællesskab ikke kan opfylde et eller flere krav, vil ansøgningen blive afvist.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: visum
Hvis Udlændingeservice vurdere, at dit samvær med særbørn er det man kalder normalt, så vil du få dispensation fra de forskellige krav, ja.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser