Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
klm
Hej!
Jeg er nu kommet til Tyskland, og skal til at soege om opholdskort til mig og min tyrkiske mand. For senere at kunne goere brug af eu-reglerne.
Jeg er dog lidt i tvivl om de tyske "gloser".
Jeg har haft kontakt med udlaendingekontoret som siger at vi skal have foelgende:
Jeg skal have en "Freizügigkeitsbescheinigung".
Og min mand skal soege, fra Tyrkiet, om et "visum zur familienachzug". Som er det samme som "familiezuasmmenführung".?
Er det korrekt?
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
klm skrev:Hej!
Jeg er nu kommet til Tyskland, og skal til at soege om opholdskort til mig og min tyrkiske mand. For senere at kunne goere brug af eu-reglerne.
Jeg er dog lidt i tvivl om de tyske "gloser".
Jeg har haft kontakt med udlaendingekontoret som siger at vi skal have foelgende:
Jeg skal have en "Freizügigkeitsbescheinigung".
Og min mand skal soege, fra Tyrkiet, om et "visum zur familienachzug". Som er det samme som "familiezuasmmenführung".?
Er det korrekt?
Ja, det er korrekt.....vi har også gjort det på samme måde. Jeg har fået mit opholdstilladelse/kort og min kone søgte om et "visum zur familienachzug".
-
klm
Ok.
Jeg blev lidt forvirret over ordet familiesammenfoering i forbindelse med brug af eu-reglerne. Men godt der er styr paa det.
Mange tak for hjaelpen!
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
klm skrev:Ok.
Jeg blev bare lidt forvirret over ordet familiesammenfoering.
Mange tak for hjaelpen!
Det var så lidt.
Det skal også siges at når din man har fået visum zur familienachzug og kom til Tyskland skal I så sammen til udlaendingekontoret på Rådhuset og søge om et opholdskort til din mand.Han får det med det sammmen.
-
fundiver199
Prøv at læs denne tråd:
viewtopic.php?f=7&t=6298
Et "visum zum familiennachzüg" er, så vidt jeg ved, en ansøgning om opholdkort, når man bruger EU-reglerne. Og det
burde ikke (længere) være nødvendigt at søge om dette allerede inden sin indrejse.
Ulempen ved at søge opholdskort allerede fra hjemlandet er, at myndighederne helt lovligt må være op til 6 måneder om at udstede det. Hvorimod et ganske almindligt schengenvisum skal udstedes på allerhøjest 60 dage, og så længe må det endda kun tage i helt særlige tilfælde.
Så det er nok en god ide at insistere på, at man vil have et schengenvisum og ikke et "visum zum familien dit og dat". Og henvis så til den nye tyske lov, hvis det giver anledning til diskussion på ambassaden.