Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
mgj
Hej med jer allesammen
Jeg mangler jeres viden
Jeg har fået min mand på besøg i Danmark(jubiiiiiiiiiiiiiii

) og jeg har fået i denne uge en lejlighed i Sverige...YES
Jeg tænker at søge efter eu regler, men så vidt jeg ved , han vil få opholdskort i 5 år og efter det så kan han søge om at gøre det til parmenent opholdstilladelse ...
Jeg har hørt at når min mand er statsløs palæsteninser og er flygtning i Syrien så kan Megrationskontoret forkorte forsørgelsesperioden fra 5 år til 2 år? Nr. 2 hvis han under de 2 år integrere sig og og gå i skole og lære svensk så kan det belønne ham med en lille løn eller et eller noget....Passer de to ting?
Tusind tak for jeres svar
Julehilsen
Marianne
ps. giv mig venligst råd tak
-
skaanebo
Hvis han havde flygtningestatus i Sverige, så ville han komme under andre regler, men når han er flygtning i Syrien, så giver det ingen særlige rettigheder i et andet land som i Sverige.
Der er dog en fordel ved at være statsløs, og det er, at man kan opnå svensk statsborgerskab hurtigere, nemlig allerede efter 4 år i Sverige i stedet for efter de sædvanlige 5 år. Men det forudsætter, at han har fået permanent ophold forinden. Og det får han først efter 5 år ved brug af EU-regler.
Søger han derimod om en opholdstilladelse efter de svenske regler, kan han få permanent ophold efter 2 år i Sverige, og efter 4 år vil han så kunne blive svensk statsborger, hvis han ønsker det. Men så dur det som sagt ikke at søge om et opholdskort i Sverige efter EU-regler.
-
mgj
hej min kære
nååå ok så de afkorte ikke min forsørgelseskrav på ham fra 5 år til 2 år fordi han er statsløs? kun hvis han søger efter nationale svenske regler, men så skal han ned til syrien og søge efter endt visum men der vil gå 4-6 mdr. før han får svare? noget pjat jeg høre om at man kan søge om eu regler og så laver om til svenske regler det holder ikke vel uanset om han er statsløs eller ej, undskyld hvis jeg spørg dumt

-
skaanebo
Nej, man kan ikke bare skifte efter eget forgodtbefindende mellem EU- og nationale reger.
Men hvis din økonomi er problemet, så ligger løsningen jo ligefor: Nemlig at søge efter de nationale svenske regler, hvor der ikke stilles krav til din økonomi, og hvor I derfor kan modtage socialhjælp i Sverige.
Hvis du ikke er arbejdstager i Sverige, kunne det også have den fordel, at din mand efter 2 år i Sverige under nationale regler vil være berettiget til svensk studiestøtte.
Og endelig findes der jo forskellige programmer hos Försäkringskassan og AF til at hjælpe indvandrere i arbejde: Fx aktivitetsstöd og instegsjobb.
-
mgj
tusind tak for jeres svar
jeg arbejder studier og har su lån
mvh
Marianne
-
fundiver199
Jamen så er det jo ikke økonomien, der er problemet, og så er der ikke de helt store fordele ved at søge efter de svenske regler. Så med mindre I ligefrem hader hinanden så meget, at I gerne vil vente ½ år mere på at kunne flytte sammen, så brug dog EU-reglerne. Især når din mand allerede er på vej til Danmark.