Kan det her virkelig passe...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Kan det her virkelig passe...

Indlæg af Durmaz » 30.11.2010 14:15:29

jeg ret vred lige nu. de ringede i morges til min mand og udspurgte ham om hvad han skulle her i dk om han skulle arbejde,til det sagde han at han jo skulle herop og besøge sin kone og ikke arbejde. Det har vi også skrevet i vores ansøgning at det er besøg hos hans kone
derefter belv han spurgt hvilket sprog vi talte sammen, til det svarede han engelsk, derefter blev han stillede om til en medarbejde der kunne engelsk og som derefter spurgte ham om 2-3 spg på engelsk. Han kunne svare på det første og så vist på et til men hun snakkede meget hurtigt og ikke særligt tydeligt så han havde svært ved at forstå hende... Derefter sagde hun farvel. jeg fik min mand til a´t ringe tilbage og lige høre ad hvad det var for noget, og hun sagde at de lige ville teste om vi nu også kunne tale sammen, og han fik indtrykket af at hun vuderet hans engelsk til meget meget dårligt og derfor ikke kunne snakke med sin kone?????

det forstå jeg altså ikke , jeg forstår udemærket min mand, ingen tvivl om at hans engelsk ikke ligger over middel men ligger på et niveau hvor vi har det ganske fint. er det ikke det vigtigeste. det lød som om at de ikke ville godkende hans visum på den baggrund.

det må de da slet ikke eller er det mig der har misforstået noget.

Durmaz

Re: Kan det her virkelig passe...

Indlæg af Durmaz » 02.12.2010 23:55:41

Er der virkelig ingen andre der kan fortælle mig og det kan være rigtig at de ringer og sprogtester visumansøger..

Derudover kan jeg meddele at de har ringet til min mands arbejde og udspurgt dem om hans sprogkundskaber samt hans arbejde om han kan vende tilbage osv.

Som jeg ser det lige nu leder de i ankara kun efter en grund til at sige nej til det skide visum.

Hvad jeg ikke forstår er at da jeg ringede og spurgte til det på ambasaden fik jeg af vide at det var et af de krav der var ved shengvisaet og det gjorde de ved alle..

men kender til en der søgte en 5 dage før os, de fik visa i onsdags. hendes mand er aldrig blevet ringede op på den måde.. er det virkelig normalt procedure.

heldigvis er min mands chef super flink og kender jo til visum ansøgningen, da vi jo har fået alle papirene fra hans job af....

men troede egentlig ikke de måtte det... tjekke folks sprogkundskaber. Til min mand sagde de at det var for at tjekke om han nu også kunne tale med sin kone underforstået om vi er RIGTIGT gift......

Vi er i den grad pisse nervøse.....

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.12.2010 07:25:14

At du ikke har fået svar kan sikkert tolkes derhen, at der ikke er andre på forum, der har været udsat for noget lignende.

Der kan være flere forklaringer: 1) din mand eller du har navnesammenfald med nogen, der tidligere har forsøgt at få fs ved hjælp af pro-forma ægteskab, eller af anden grund står i myndighedernes arkiver, 2) i er blevet udtaget til stikprøve-kontrol, 3) du har tidligere været gift med en udlænding som fik fs, og i blev skilt så snart han havde fået permanent opholdstilladelse.

Da det visum, din mand har søgt ikke er et, han har krav på (i modsætning til visum for at slutte sig til sin EU-borger ægtefælle), har myndighederne lov til at undersøge om han opfylder kravene, herunder om han reelt er gift med den, som har inviteret ham. En af måderne det kan undersøges på er at spørge til, hvordan i egentlig kommunikerer. Det er fsv ligegyldigt, hvilket sprog i taler sammen, det væsentlige er OM i kan tale sammen.

Så vidt jeg kan forstå af dine indlæg i den anden tråd, har i kendt hinanden i længere tid, men måske har jeg misforstået det? Hvis i nu fx mødte hinanden for første gang 1 1/2 måned før i blev gift og din mand søgte visum umiddelbart herefter, så kunne det være en grund til at myndighederne undersøger nøje, om i nu også er reelt gift.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 03.12.2010 13:33:11

HVerken min mand eller jeg har tidliger været gift, og mit navn er ret sjældent :-) jeg er den eneste i dk med det navn og jeg er af oprindelig dansk oprindelse, Vi har været gift i 6 mdr og jeg har allerede opholdt mig i over 4 1/2mdr. sammen med min mand i tyrkiet. hvoraf de 3 1/2, var sammenhængende.. og har kendt hinanden længe..

tror simpelhen vi er belvet udtaget til særlig grundig tjek da et andet par vi taler med og som lige er bevilliget Visum, de er overhovedet ikke blevet tjekket på den måde.. Desvære tror jeg fejlen ligger i jeg skulle have vedlagt billeder samt alle mine tlfregninger.... Så havde de jo kunne se vi taler daglig sammen og smser...

Jeg syntes bare jeg havde læst et sted at når man var gift, så skulle der virkelig være noget der talte for at man fik afslag, og at det ikke var her de skulle undersøge man var proformagift, det troede jeg kun var når man skulle søge US... havde jeg vidst det ville jeg da have sendt alt muligt dokumentation på at vi har kendt hinanden længe... Det jeg undre mig over er måden det hele bliver gjort på....Samt at jeg føler mig ganske magteløst...

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 03.12.2010 13:34:41

Derudover er det dybt krænkende at man som Eu- borger faktisk er bedre stillede end som dansk statsborger....

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.12.2010 14:50:24

Det med rettighederne for EU-borgere har du ret i - og viser det sig, at tyrkiske statsborgere som arbejdstagere i EU-lande faktisk har samme rettigheder (lige nu er det kun sikkert, at deres ægtefæller ikke skal betale gebyr, og ikke skal til sprog- og indvandringsprøve), som en EU-borger, virker det endnu mere gak.

Hvis dit brugernavn er jeres efternavn, så er det jo ikke et helt ualmindeligt navn i Tyrkiet, så det KAN være at myndighederne er på udkig efter en, som hedder det samme som din mand - ellers vil jeg tro, at i er uheldige at være dem, der bliver udtaget til stikprøvekontrol.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 04.12.2010 01:03:40

Jep det er vores efternavn og hans fornavn er helt ligeså almindelig faktisk ret meget almindelig. Så der er rigtige mange med hans navn og efternavn har nemlig tjekket det..

Tror det er en blanding måske og så at vi er særlig udvalgt til at skal hele møllen igennem. hvilket vi så bliver med alle de spørgsmål til både mig og ham...Måske det også skyldes en aldersforskel på 9 år.

Tror bare vi vandt lige det lotterri :-)

Tror egentlig bare vi har været rigtige uheldige, med papir de mistede og som skulle eftersendes, og som de var 10 dage om at registeret pga bayram plus alt det andet her oveni...... Så mister man lidt tålmodigheden og vil egentlig bare have det overstået

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.12.2010 07:34:20

I er jo tæt på de 10 års aldersforskel, der pr. automatik udløser pro-forma mistanken når der søges fs, og især hvis det er dig, kvinden, der er ældst, så ja, hvis der også manglede nogle papirer i første omgang, så blev din mands ansøgning helt sikkert lagt i den stak, der skal undersøges nøjere, også selv om han 'kun' søger besøgsvisum. Myndighederne er jo ikke dummere end at de godt ved, at mange bruger allerede det første besøg til at søge om fs.

Det sidste er der jo så nærmest lukket af for, når/hvis de nye regler træder i kraft.

Hvis i beslutter jer for at det er DK i vil bo i, synes jeg du skal prøve at undersøge, hvordan i kan gribe det an for at kunne benytte EU-reglerne. Der er andre med børn, der har brugt det, du kan fx søge på krikris' indlæg fra sidste år. Hun måtte arrangere, at hendes børn kunne blive i DK, få nogen til at passe hendes selvstændige virksomhed, og finde job og bolig i Sverige, men valgte dette frem for at forsøge sig med de danske regler, OG er glad for det. Hvis man planlægger i god ro og orden, sørger for at gemme al relevant dokumentation og ikke forsøger at gå for tæt på kanten af reglerne, kan en investering i nogle få måneder give ro i sjælen i mange år.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 05.12.2010 23:53:51

Parpirene manglede ikke da vi afleverede dem, jeg tjekkede det hele igennem udenfor VAC og da var hans arbejdsparpir der.... De blev bare pist borte i den halvanden time min mand var derinde..

Vi har tænkt over det med Eu-reglerne... men et man finder ikke bare en bolig lige sådan, ej heller et job i sverige.. den du taler om har måske både en udd og erfaringer samt evt kontakter der gjorde det kunne lade sig gøre. jeg er strandet i min udd pga finanskrisen så er i bund og grund ikke udd, så der er ikke meget i sverige, derudover taler eller forstår jeg ikke møg svensk :-)

Jeg ved godt at jeg kan få mit bans far til at tage sig af min søn i 6-12 mdr. for det er ikke bare 3-4 mdr man skal være væk det kan jo ende med at blive meget længere. Det har bare den pris at jeg skal opgive min søn og at han så skal være fast også fremover hos sin far.

Samtidlig skal jeg opgive min lejlighed jeg bor til leje... lejligheder i den by jeg bor i er ikke lette at få, det vil betyde at når jeg så kom tilbage til danmark er jeg jo ikke garanteret en bolig i nærhende at det område han bor i sådan lige med det samme..Og han er ikke stod nok til at kunne rejse frem og tilbage selv... det er også derfor vi først prøver de danske og derefter hvis det bliver nødvendig, det andet.. måske om nogle år. jeg ved godt at der er nogen der får det til at lyde rigtig let bare at suse til sverige. jeg ved så fra andre at det er ikke bare sådan noget man lige gør og at man faktisk kan ende med at skulle være længere tid væk end lige der der par mdr.....Det er ikke bare 3-4 mdr. og så vupti tilbage.....måske for nogen, men der er også andre der må blive længere væk..Mest af alt tror jeg egentlig at det lige pt bare virker for uoverskueligt at skulle rive alt op her og rygge til et tredje land hvor hverken min mand eller jeg taler sproget.. når jeg får fast job ( arbejder pt som vikar )
For os handler det om maks 5-6 år i dk Så er planen at vi derefter vælger at flytte til tyrkiet, det er der vi helst ville bo, min søn skal bare lige bliver gammel nok til at kunne rejse frem og tilbage selv.... for hvis vi nu skal være ærlig...så er dk jo ikke så fantastisk at bo i som fremmede

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.12.2010 06:54:46

1) Mindste-kravet er 10 ugers ophold i et andet EU-land, og det bliver der ikke lavet om på. Men klart: jo kortere tid man er i Sverige (eller andet EU-land), jo bedre skal dokumentationen være.
2) Du behøver ikke opgive at være sammen med din søn, fordi du flytter til Sverige - man kan sagtens have samvær på tværs af landegrænser. Du må jo godt rejse til DK ind i mellem i den periode, du bor i Sverige.
3) Du behøver ikke opgive din lejlighed, du kan søge om lov til at fremleje den. Nogle boligforeninger har en 'tilbageflytningsgaranti', hvor man mod betaling af 1000-1500 kr. får et garantibevis for at man kan få en 'tilsvarende bolig', hvis man kommer tilbage inden for 3 år.
4) Er du på dagpenge fra A-kasse, kan du tage dem med i op til 3 mdr.
5) I syd-Sverige er der rigtig mange, der taler dansk, og som gør sig umage med at forstå dansk.
6) Tyrkiet er så sandelig heller ikke let at bo i som udlænding. Som reglerne er pt koster det flere tusinde kroner om året at have opholdstilladelse. Den bliver aldrig permanent. Sygesikring er ikke noget alle bare har, enten har man via sit arbejde eller sin ægtefælles arbejde, eller skal betale flere tusinde kroner om året. Lægebesøg kræver at du afsætter en hel dag til det, medmindre du har råd til at bruge privatlæge.
Jeg bor i Tyrkiet, har gjort det længe, er tyrkisk gift, kan sproget på højt niveau (har universitetsgrad i tyrkisk), men finder det stadigvæk ofte i den grad frustrerende.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 06.12.2010 07:23:08

Jeg her så hende der blev refereret til, og ja jeg har uddannelse egen bolig (som måtte fremlejes) eget firma særbørn etc....men det gør det jo absolut ikke lettere at flytte. Det var et kæmpe planlægningsarbejde, der kostede meget på mit firmas bundline (ansættelse af vikar). Jeg var væk i 20 uger.
Men jeg kan absolut ikke drømme om at byde min mand et liv under den danske udlændingelov så det var enten Sverige eller at udvandre til hans land.
Jeg synes idag stadig, at det var fantastisk at han ville opgive sine ambitioner og sit land for at flytte til DK, hvor han aldrig får et job der svarer til hans høje kvalifikationer, for at jeg kunne have tid med mine børn. Derfor jeg syntes det mindste jeg kunne byde ham, var et værdigt liv i DK, og det kan kun EU retten sikre i dagens Danmark.
Jeg er 100% enig med dig i at et liv som udlænding ikke er nogen dans på roser i DK, og derfor er EU retten den bedste sikkerhed man kan tilbyde sin udenlandske ægtefælle, også hvis man skulle blive skilt eller dø før tiden.
Vi regner ogå med at forlade DK, men at leve et liv på standby 5-6 år var bare ikke os, og tiden her skal bruges konstruktivt og med størst mulig frihed for ham, og han passer bestemt ikke ind i noget integrationsprogram :wink:
Valget er dit og I ønskes al mulig held og lykke med det.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 06.12.2010 10:39:43

Krikris

Hvordan fik du søgt job i sverige, jeg har haft prøvet at kikke men syntes det virker ret uoverskueligt. Med det job jeg pt har i dk hænger det ikke sammen med at bo langt fra arbejde ( der er jo ikke meget ved at ringe akut efter en vikar der lige skal bruge en time til halvanden på at komme :-) ). Det er ikke fordi vi ikke vil flytte, jeg syntes bare det virker som et projekt der kan komme tl at tage 6-12 mdr. alene bare at planlægge, at finde et job er ikke lige til for tiden, og kan sagtens tage lang tid. Derudover er jeg ikke færdig udd og er derfor som sagt i bund og grund ufaglært.

TIL mh
Nop et liv i tyrkiet er bestemt ikke let :-) det har jeg lært på de lange besøg hvor jeg har opholdt mig dernede....Vi har haft kikket på økonomien og ved det koster. alene ophold og arbejdstilladelse( som kan være noget af en oplevelse at søge). Så det ved vi..

Nu venter vi på at han forhåbentlig får hans visum, så kan han komme herop og danne sig et billede at det såkaldte forjættede land og derefter vil vi se ad hvor i verden vi ender... man må jo bare tage en dag og et skridt af gangen.... :-)... vi er stadig unge så der er tid endnu.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 06.12.2010 11:22:15

Jeg flyttede 400 km (bor i Nordjylland) langt op i de store svenske skove for at finde et passende fultidsarbejde :wink: Nu aner jeg jo ikke hvilke kompetancer du har, så det er dem du må tage udgangspunkt i i din jobsøgning. I kan derefter diskuterer hvordan i skal tilrettelægge jeres fremtid sammen, når din mand kommer på besøg.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 06.12.2010 15:22:48

Jep det er jo det vi skal

Nu skal vi først og fremmest have det visum og efter at have talt med ambassaden er vi blevet informeret at de sender/har sendt sagen til US og de regner emd svar inden 10 dage... Ved ikke om det skyldes mistanke om proforma pga en alders forskel på ca 10 år. jar har godt nok allerede opholdt mig i tyrkiet i ca 4 1 /2 mdr i år det er jo en sjat ville jer mene, og som dokumentere at jeg jo har set min mand.. Vores fejltagelse er måske at vi burde have vedlagt lidt billeder samt et repræsentativ udsnit af mine telefon regninger..

Det kan også skyldes at de har mistanke om at han vile blive i landet, men tænker at her kikker de vel på om han ville kunne tage illegal ophold... det er vel ikke legalophold de kikke på eller... eller også Kan det tænkes de tror det da han har en bror i tyskland som han godt nok ikke har set i ´10 år .

Kunne også være fordi han kun havde nogle 1000 lira på sin konto.. jojo ved godt mh siger det skulle være ændret så de ikke længere kræver 4200 euro... men kender til nogen som for ca 14 dage siden blevet spurgt om dette var muligt at få en udskrift af manden konto hvor et ligende beløb gerne måtte stå... Det er den eneste forskel på min bekendte og min sag eller er de meget ens, og de fik visum vi bliver sendt videre... så tænker at det måske er for at sikkere at der nu også er økonimi til ham heroppe...

Jeg må vel bare væbne mig med tålmodighed :-) selvom det er svært.... men ringer til US om nogle dage de kan vel informere mig om hvad der nu skal ske og hvad de mangler af informationer så sagen kan blive afgjort forhåbentlig inden jul så vi kan overhode hans ferie fra jobbet... han skal jo være tilbage senest 1 april på job, så hvis sagen hos US trækker ud får han mindre ferie herop de har jo 60 dage og med juleferie som sikkert bliver lagt oveni så har de jo til engang i feb... og ja så er det jo næsten ligemeget da han så kun får en mdr. heroppe så må vi vente til næste gang han har ferie

Besvar