Haster.... Har brug for råd...

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Trinewdk

Haster.... Har brug for råd...

Indlæg af Trinewdk » 05.12.2010 13:50:10

Hej, super med dette forum...
Nu har jeg brug for lidt råd og vejledning.. Lidt om min situation;
Kvinde 35 år, 2 særbørn på 8 og 12 år. Fast job samme arbejdsgiver de sidste 6 år, bor i lejebolig.
Har en kæreste igennem snart 5½ år. Tunesisk statsborger, boet i New York igennem de sidste 9 år indtil sidste år, hvor han flyttede tilbage til Tunis.Han er 34 år, ingen børn og læser til assurandør, ingen fast løn siden han kom tilbage sidste sommer. Han har rigeligt at leve af, da han har tjent rimeligt godt i USA, de år han arbejdede derovre. Vi mødte hinanden i NYC, og jeg har besøgt ham der hver gang. Han har tidligere fået udstedt schengenvisum igennem den franske ambassade i NYC (hans bror og familie bor i Paris). I 2005/06 førstegangs visum hvor han var her og efterfølgende i Frankrig, igen i 2007 var han på besøg i Schengen)
Han har i november indgivet ansøgning på den Finske Ambassade i Tunis. Sagen sendt til US i Dk.
Modtog brev igår fra US, de beder mig stille garanti på 58.603 kr INDEN den 10 dec.
Spørgsmål 1; Hvor lang tid går der herefter til han får sit visum, når jeg har ordnet garantistillelsen ?
Spørgsmål 2; I den første invitation jeg sendte til US og ham, mener jeg at vi skrev han ville komme på besøge 3 uger el. 1 måned pga. hans uddannelse. I brevet jeg har fået fra US igår står der;
"Vedr. pkt. 4 skal vi gøre opmærksom på, at ansøger kun kan få visum til det antale dage, som du venter besøg. Hvis du ønsker besøg af ansøger i en kortere periode end de ansøgte 21 dage, vil vi som udgangspunkt være nød til at indhente ansøgers bemærkninger til dette, inden vi kan træffe afgørelse i sagen. Du må derfor påregne en forlænget sagsbehandlingstid."
Vil det så sige, at han ikke får automatisk 3 mdr. ? og hvad skriver jeg i den nye invitation jeg skal sende med sammen med garantien ? Hvad sker der hvis jeg skriver at besøgslængden er MERE end de 21 dage ??? Får vi så afslag ?
Spørgsmål 3;
Ang, garantien, så sender han pengene til min bank, jeg skiftede bank for 4 mdr. siden og vil ikke bede om at de skal stille garanti m.m. Kan dette lade sig gøre ?
En sidste ting;
De skriver at begrundelsen for anmodning om økonomisk sikkerhedstillelse er, at han er ugift, ingen børn og ansøgers tilkytning til sit hjemland er usikker og han er en risiko for at tage fast ophold. Og "AT HAN IKKE TIDLIGERE HAR REJST I SCHENGENOMRÅDET"... Men det har han, det er bare mere end 3 år siden. Han ringede til den franske ambassade i torsdags for at få dokumentation for de 2 visums han allerede har haft, men de ville ikke give ham noget, de bad US tage kontakt til dem, hvis de skal have dokumentation .(Hans pas udløb i 08, da hentede det nye i NYC, konfiskerede de det gamle..) Men har det indflydelse på garantien ? Skal jeg gøre mere ud af det ???
Hvad hvis vi en dag, vil gifte os, er det stadig en fordel med særbørn ? Og beholder de i så fald garantien hvis det bliver her i DK ??
Og så lige en til ; Må man rejse hjem til sit land mens man er her på besøg, indenfor de 3 mdr og komme tilbage igen ??? Han har en bedstemor der synger på sidste vers, og hvis det sker mens han er her på juleferie, vil han gerne hjem, men så komme igen når det er overstået .....

Håber på noget hjælp, da den 10 dec, er lige om hjørnet... :) :)

skaanebo

Re: Haster.... Har brug for råd...

Indlæg af skaanebo » 05.12.2010 14:15:08

Det har klart betydning, hvis danske myndigheder tror, det bliver hans første besøg i schengenområdet. Men jeg forstår ikke, hvorfor de tror det, for ansøger skal jo selv på ansøgningsblanketten oplyse om tidligere besøg i schengen. Du kan formentlig undgå at stille garanti, hvis I gør myndighederne opmærksom på tidligere besøg. Og hvis han vil rejse ind i schengen ad flere omgange, skal han søge om et såkaldt multiple entry visa.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2010 18:55:15

Det lyder, som om I har skabt problemer for jer selv ved en sjusket udfyldelse af diverse papirer. For det første burde din kæreste naturligvis i sin visumansøgning have skrevet om sine tidligere besøg i Schengen. Der er jo en speciel rubrik netop til det formål.

Og for det andet er det klart, at der skal være overensstemmelse mellem den periode, der søges visum til, og den periode, som den i Danmark bosiddende inviterer. Det kan ikke nytte noget, at der f.eks. søges visum for perioden 1/1 2011-25/3 2011, men at den herboende skriver, at hun kun venter besøg i perioden 1/1 2011-31/1 2011.

Så normalt må det jo kraftigt anbefales, at den herboende hjælper den person, som man inviterer på besøg, med at udfylde ansøgningen, så man sikrer sig, at den bliver udfyldt korrekt, og at der er fuld overensstemmelse mellem de informationer, der gives i ansøgningen og i invitationsblanketten.

Men nu er skaden jo sket, så der er kun tilbage at ønske held og lykke med at få redet trådene ud :D

Trinewdk

Indlæg af Trinewdk » 05.12.2010 21:02:51

Hej,, sjusket det ved jeg ikke.. Han har jo svaret sandt ved, at oplyse, at han ikke har haft visum de sidste tre år. det var i 2005 og 2006. så det har han skrevet i bemærkninger. I invitationen skrev vi, at han ville komme på juleferie fra ca. 1dec. - til efter jul. Havde fået at vide, at vi ikke skulle skrive han skulle holde ferie heroppe i 3 mdr, det ville være for mistænksom. Nu har han fundet ud, af han kan holde pause/orlov fra sit studie og måske godt kunne tænke sig at være her mere end kun december.
Men så må vi hellere holde os, til det jeg skrev i den første invitation.

Trinewdk

Indlæg af Trinewdk » 13.12.2010 19:43:30

Godaften...
Så var jeg inde med alle papirerne idag hos US.
1) Invitationen 2) div. garantistillelse-papirer fra banken 3) oplysningsskemaet.
Det var disse 3 dokumenter de ville have, for at give visum til min kæreste.
Jeg har skrevet i det felt i invitationen, "Hvornår ansøger kommer" den 18 dec, pga. eneste dag, hvor rejsepris/rute var til at betale.
Er det realistisk, at de får sendt svar til ambassaden inden torsdag ? ( de har lukket fredag)... Puuhhaa er så spændt, de bad mig ringe imorgen efter kl. 13.00, for så havde sagsbehandlerne fået sagen op... Må man godt spørge om de kan gøre det færdigt inden torsdag ?? eller bliver de pissed... ???

Besvar