jeg vil hjem...
-
camillacelik
Re: jeg vil hjem...
nu er min mand tilmeldt sprogskole + arbejdformidlingen.han kaba først start skolen i januar? vores kontrakt udløber 1-11-2010 disse dok har vi nu:
- kontrak på lejlighed samt husleje kvitteringer
- vi har fået der i 5 mdr nu
- dagligvarer indkøb kvitteringer
- fitness kort
- ideo kort
- ica (super market kort)
- brev fra skatteverket omkring registrering
- internet købt for 1 mdr siden
- indbo forsikring tegnet idag
- kvitteringer fra indkøb og shopping
- særligt grænsort
- papir på registrering af sygehus og læge
ER DET NOK?????????
- kontrak på lejlighed samt husleje kvitteringer
- vi har fået der i 5 mdr nu
- dagligvarer indkøb kvitteringer
- fitness kort
- ideo kort
- ica (super market kort)
- brev fra skatteverket omkring registrering
- internet købt for 1 mdr siden
- indbo forsikring tegnet idag
- kvitteringer fra indkøb og shopping
- særligt grænsort
- papir på registrering af sygehus og læge
ER DET NOK?????????
Hvis kontrakten er udløbet, hvor bor I så nu? Har I en ny lejekontrakt? Umiddelbart burde det da være tilstrækkelligt, men det afhænger naturligvis også af din økonomi, og hvis du har pendlet til arbejde i Danmark, at du kan dokumentere din egen tilstedeværelse i Sverige, samt at din evt. bolig i Danmark ikke har stået til din rådighed, mens du har boet i Sverige.camillacelik skrev:vores kontrakt udløber 1-11-2010
-
camillacelik
vi har en lejekontrakt nu
vi er bare flyttet den første lejlighed vi boede i lejet vi for 3 mdr og så forlængede vi kontrakten en mdr mere så vi havde den 4 mdr. og nu har vi en ny lejlighed vi bor i hvor vi har en lejekontrakt for 3 mdr.
i har levet af min løn. jeg har været syg under min graviditet så jeg har bare fået alm løn på 25.000 kr hver mdr. vi har ike modtaget nogle penge nogle steder fra andet end mit job.
altså jeg kan muligvis skaffe fra min gamle lejlighed i dk en flyteopgørelse af lejligheden. det tror jeg fkatisk jeg allerede har., det var også bare en leje bolig jo.
men jeg tør bare ikke flytte til dk nu hvis min mand får et afslag jo så skal han jo tilbage til tyrkiet men hvis vi søger nu vil de så ikke undre sig over min mand først har søgt på arbejdsformidligen nu og sprogskole til januar først? eller kan man sige at man har til hensigt at flytte 1 februar til dk først? men så er det jo kun 1 mdr på sprogskole???
i har levet af min løn. jeg har været syg under min graviditet så jeg har bare fået alm løn på 25.000 kr hver mdr. vi har ike modtaget nogle penge nogle steder fra andet end mit job.
altså jeg kan muligvis skaffe fra min gamle lejlighed i dk en flyteopgørelse af lejligheden. det tror jeg fkatisk jeg allerede har., det var også bare en leje bolig jo.
men jeg tør bare ikke flytte til dk nu hvis min mand får et afslag jo så skal han jo tilbage til tyrkiet men hvis vi søger nu vil de så ikke undre sig over min mand først har søgt på arbejdsformidligen nu og sprogskole til januar først? eller kan man sige at man har til hensigt at flytte 1 februar til dk først? men så er det jo kun 1 mdr på sprogskole???
Hvad din mand har foretaget sig i Sverige er sådan set ikke særlig relevant, idet det jo er dig, som er EU-borgeren, der gør brug af sin frie bevægelghed, og derfor er der størst fokus på din ageren.
Men hvis I vil gå med livrem og seler, så er det jo bare at indlevere en ansøgning om opholdskort til enten Udlændingeservice eller Danmarks konsulat i Malmö. Så får I et forhåndstilsagn om, at I kan flytte tilbage til Danmark, hvis I opfylder betingelserne, og så kan I gøre det i ro og mag, og når det passer jer inden for et halvt år efter.
Men hvis I vil gå med livrem og seler, så er det jo bare at indlevere en ansøgning om opholdskort til enten Udlændingeservice eller Danmarks konsulat i Malmö. Så får I et forhåndstilsagn om, at I kan flytte tilbage til Danmark, hvis I opfylder betingelserne, og så kan I gøre det i ro og mag, og når det passer jer inden for et halvt år efter.
-
fundiver199
Udlændingeservice er blevet ekstremt rigide i deres krav til dokumentation. Så med så løse og rodede boligforhold, der vil jeg faktisk anbefale at få prøvet sin sag, før man flytter til Danmark. Netop for ikke at risikere, at ens ægtefælle kommer til at stå helt uden opholdskort.
Har man ikke arbejdet i Sverige, så skal man for at få sin sag igennem kunne aflevere stakkevis af dokumentation for sit "faktiske og reelle ophold" i form af alt fra tegnede forsikringer til regninger, der dokumenterer forbrug af el og vand m.m.
Så smæk dog en ansøgning af sted nu, medens I stadig bor i Sverige, så I har mulighed for at fremskaffe alt det dit og dut og dat, som de givetvis vil bede om.
Har man ikke arbejdet i Sverige, så skal man for at få sin sag igennem kunne aflevere stakkevis af dokumentation for sit "faktiske og reelle ophold" i form af alt fra tegnede forsikringer til regninger, der dokumenterer forbrug af el og vand m.m.
Så smæk dog en ansøgning af sted nu, medens I stadig bor i Sverige, så I har mulighed for at fremskaffe alt det dit og dut og dat, som de givetvis vil bede om.
-
camillacelik
så kom der lige en mand der bor i en af lejlighederne her og spurgte om vi ville leje hans lejlighed her når vores lejlighedskontrakt udløber 1 febuar.
vi kan leje den til sommer.
det tilbud tog vi selvfølgelig imod da vi ikke vil risikere at stå uden bolig.
vi har boet her siden 1 juli og får den indtil sommer dvs vi næsten kommer til at ha boet her 1 år til den tid.
hvornår ville i søge hvis i var os?
min mand harjo først tilmeldt sig sprogskole og arbejdsformidligen nu her.
skal vi søge om en to mdr? eller?
hva villle i ??? for at få et ja?
og tror i EU reglerne bliver lavet om her om 2 - 3 mdr?
vi kan leje den til sommer.
det tilbud tog vi selvfølgelig imod da vi ikke vil risikere at stå uden bolig.
vi har boet her siden 1 juli og får den indtil sommer dvs vi næsten kommer til at ha boet her 1 år til den tid.
hvornår ville i søge hvis i var os?
min mand harjo først tilmeldt sig sprogskole og arbejdsformidligen nu her.
skal vi søge om en to mdr? eller?
hva villle i ??? for at få et ja?
og tror i EU reglerne bliver lavet om her om 2 - 3 mdr?
Hvis EU's frie bevægelighed skal laves om, kræver det jo 28 landes enighed, så det sker næppe i løbet af de næste par måneder.
Så søg, når I mener at have samlet tilstrækkelig dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige. Dvs. mindst 10 ugers dokumentation i form af huslejekvitteringer, kontoudtog hvor der er posteringer fra det lokale supermarked, osv.
Hvis du har 10 ugers kvitteringer allerede, så kan I jo søge i morgen.
Så søg, når I mener at have samlet tilstrækkelig dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige. Dvs. mindst 10 ugers dokumentation i form af huslejekvitteringer, kontoudtog hvor der er posteringer fra det lokale supermarked, osv.
Hvis du har 10 ugers kvitteringer allerede, så kan I jo søge i morgen.
-
fundiver199
Ja se dog bare at få søgt, så I kan ”trække et nummer i køen” hos Udlændingeservice. Man får jo 6 måneder til at flytte, når sagen er behandlet, og det passer jo meget godt med, at I nu har tag over hovedet i Sverige indtil næste sommer.