Ønsker hjælp til udfyldelse af Visum papirer

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

visum-hjaelp

Re: Ønsker hjælp til udfyldelse af Visum papirer

Indlæg af visum-hjaelp » 09.11.2010 07:56:54

Tak for et super godt forum, når/hvis Oksana får turist visum er jeg i tvivl om følgende:

Vores plan er at være i Danmark den første tid af de 40 dage, hvorefter vi sammen tager til Spanien, fordi det er planen vi skal bo her i fremtiden.

Tænken specielt på om hun må flyve hjem direkte fra Spanien, eller vi skal over Danmark, for at få et stempel i hendes pas ved udrejsen ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.11.2010 12:55:35

Nej - du skal tænke på Schengen som ET stort 'land', så selv om man skal angive et bestemt første ankomststed indenfor Schengen, kan man rejse ud et hvilket som helst andet sted.
mh
Rådgiver for ÆUG

visum-hjaelp

Indlæg af visum-hjaelp » 25.11.2010 17:49:48

Her en opdatering.

Det er nu 21 dage siden Oksana var på ambassaden i Kiev, og imorgen var det meningen hun skulle komme til Danmark.

Vi har endnu ikke hørt noget, det er umuligt at få en opdatering i sagen, når vi tracker står der blot:
Application has been forwarded to The Embassy of Denmark, Kyiv on 04/11/2010 and is now being processed.

Set i bakspejlet var det måske naivt at tro det kunne lade sig gøre på den tid, jeg forstår bare ikke det tager så lang tid.

Det skal bemærkes det er første gang hun søger om Shengen Visa.

Min bank er forberedt på at udstille bank garanti, men sagen er heller ikke ankommet til Udlændingeservice.

Nogen der har et råd, eller prøvet det samme med specific Kiev som ambassade ?

visum-hjaelp

Indlæg af visum-hjaelp » 29.11.2010 22:15:28

Hej igen

Oksana har ikke fået Visum endnu, og skuffelsen over forsinkelsen gør savnet stort

Jeg vil gerne rejse til Kiev og møde hende på torsdag, og bo på hotel sammen i Kiev.

Når/hvis hun får Visa, må vi så rejse direkte til Spanien( Væk fra den danske kulde brrrr)
Eller er der problemmer når Danmark er anført som første indrejseland ??
Jeg ved Shengen ses som et stort land, men er i tvivl omkring indrejseland.

Vores plan er dermed at starte hendes visum periode i Spanien, og slutte den i Danmark inden hendes tur går hjem til eksamener i starten af Januar.

Besvar