Visum i Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anastasia

Visum i Tyrkiet

Indlæg af Anastasia » 25.11.2010 14:49:42

Hej med jer.
Jeg bor i Tyrkiet, og jeg skal snart giftes med min kæreste. Er der nogen der ved hvordan det kommer til at forgå med visum efter vi er blevet gift..?
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
På forhånd tak.

kasm

Re: Visum i Tyrkiet

Indlæg af kasm » 25.11.2010 15:44:11

Hejsa...

Bor du ellers normalt i dk ???
Hvis ja, så skal du udfylde en invatation til ham som han skal afleverer på den danske ambassade i ankara.. Du kan også låse en masse om det her på siden eller gå ind på www.nyidanmark.dk der står også en masse informationer..

Anastasia

Indlæg af Anastasia » 25.11.2010 16:26:27

Jeg bor i tyrkiet og vi skal os blive boende der. Så mit spørgsmål er om jeg får automatisk visum når vi er gift eller om man stadig skal forny det.?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.11.2010 17:02:40

Næh nej, du får ikke automatisk noget som helst ved at blive gift i Tyrkiet. Bureaukratiet er stort og omfattende.

Hvordan er du rejst ind?
Havde du søgt om visum, inden du rejste fra DK?
Hvor længe har du været i Tyrkiet til dato?

Skal man opholde sig mere end 3 mdr. ad gangen i Tyrkiet, skal man indhente et visum til ophold hos det tyrkiske konsulat i København. Man kan dog vælge at vente med at få det til man er i Tyrkiet. Der spares ikke noget ved at vente med at få det, prisen for det er den samme, men hvis man ikke bor i/i nærheden af København kan det selvfølgelig være lige så nemt at vente.

Senest 89 dage efter indrejse skal man til fremmedpolitiet for at få opholdstilladelse.

Det er ikke gratis at søge visum og opholdstilladelse, pt er prisen for visum: ca. 220 TL, opholdstilladelse: (det blå hæfte), 140 TL, samt pr. måned opholdstilladelsen søges til ca. 80 TL. Desuden skal man kunne fremvise bevis for at have tilstrækkelige midler (1000 US$/måned), medmindre man har en 'sponsor' i form af ægtefælle eller arbejdsgiver, som vil give et notarbekræftet sponsorbrev.

Man kan dokumentere sin pengebeholdning ENTEN ved bankkonto ELLER ved en kvittering på at have vekslet beløb svarende til x antal mdr. gange 1000 US$. Skal man blive mange måneder er det sikrest at oprette en bankkonto, men det er noget bøvlet. De større banker har netbank, så man let kan styre overførsler mellem DK og Tyrkiet selv.

I Danmark skal man gå til borgerservice og melde, at man fraflytter Danmark. Hvis du modtager pension, skal flytning også meldes til pensionsstyrelsen, og der skal gives særskilt besked til skattevæsenet, som nok automatisk får besked om adresseændring, men IKKE automatisk går ind og retter forskudsopgørelse i forhold til det.

Du kan læse om, hvordan du søger opholdstilladelse (ikametgah) på nedenstående link (antalya.pol.tr):

http://www.antalya.pol.tr/

På Antalya-politiets side kan du vælge engelsk, hvis du ikke kan læse tyrkisk.

Fremgangsmåden er en smule forskellig i forskellige områder, og der sker jævnligt ændringer. Nogle steder skal man gå på nettet og bestille en tid, andre steder kan man bare møde op.

Gå til den tyrkiske ambassades hjemmeside for at læse, hvordan du får visum (der skal bestilles tid på nettet)(turkishembassy.dk): http://www.turkishembassy.dk/cms/index. ... te-options

HVIS du påtænker at skulle arbejde, skal du indhente arbejdstilladelse hos Arbejdsministeriet. Det kan gøres NÅR du har fundet arbejde. I givet fald skal du bruge en erklæring fra arbejdsgiver.

Læs på nedenstående link (der kan vælges engelsk tekst), hvordan du søger arbejdstilladelse (csgb.gov.tr):

http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/yabancilar.portal

Vær forberedt på at du måske skal møde op flere gange i Tyrkiet (tidligt på morgenen), og at systemet kan forekomme unødvendigt omstændeligt. De fleste steder skal man indlevere ansøgning et sted og betale et andet som måske ligger langt derfra, og så tilbage igen for at aflevere kvittering, og så måske vente en uge på at komme tilbage og få opholdstilladelsen. Husk at smile venligt, selv om du måske har ventet timevis i kø, et smil gør det hele meget lettere.

Du skal gennem hele møllen, undtagen visum, hver gang du skal have fornyet opholdstilladelsen. Du kan ikke søge om at få permanent opholdstilladelse, men kan dog efter nugældende regler søge om tyrkisk statsborgerskab, når du enten har været gift og samlevende med en tyrkisk statsborger i mindst 3 år, eller når du har haft opholdstilladelse i 5 år i træk. Søger du på den sidste måde skal du bl.a. bestå en sprogprøve.
mh
Rådgiver for ÆUG

Anastasia

Indlæg af Anastasia » 26.11.2010 09:08:39

Jeg tog til tyrkiet den 6 maj, og efter 3 mdr, købte vi visum til mig. Og lige pt. er jeg i dk på ferie. Men efter man er blevet gift med en tyrker skal man så stadig forny sit visum hver 3 mdr.?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.11.2010 10:18:32

Prøv at læse mit forrige svar - du får ikke automatisk noget som helst ved at blive gift, hvis du skal bo i Tyrkiet skal du søge om opholdstilladelse. Uden opholdstilladelse kan du ikke få et personnummer og kan ikke komme ind under dækning i sygesikringssystemet mv.

Du må selvfølgelig selv om, om du vil klare dig med at krydse en grænse hver 90 dage, og leve uden sygesikring, men mon ikke det i længden kommer til at koste lige så meget eller mere end at få opholdstilladelse?
mh
Rådgiver for ÆUG

Miss Silver
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Miss Silver » 27.11.2010 18:13:26

Nej du behøver ikke at forny dit visum hver 3 mdr... du kan forny det op til 3 eller 5 år er det vist, det koster bare det mere :D. tyrkiet. ment tror altså reglerne er lidt forskellige afhængig hvor i tyrkiet du bor... I antalya/alanya området kræver de ikke du skal have penge på kontoen når du er gift.... de er sådan set ligeglad du er mandens ansvar det er ham der har forsørger pligten over dig.. Kender flere der har boet i tyrkiet i mellem 5-17 år i de område. de siger det er ligetil når man først er gift.

derudover har de jo lavet udrejse reglerne om her fra sep af. nu skal man rejse hjem til sit eget land, før kunne man jo tage en lille dagstur til Kas og derfra til grækenland.

Der er vist noget med at efter 3 år ( man skal have været gift og opholdt sig i landet) kan man søge en mere permenent opholdeltilladelse men er ikke sikker på reglerne herom eller hvad der lige indeholder men det skulle vist være muligt

Miss Silver
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Miss Silver » 27.11.2010 18:14:52

Vil da lige tilføje at på det punkt er tyrkiet jo et fantastisk land :D har du penge kan du få har du ingen tjaaa bad luck... Alt kan lade sig gøre bare du har penge nok ( mere eller mindre)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.11.2010 18:29:47

Jeg vil lige korrigere: det er ikke visum, man får fornyet. Man skal have visum, dernæst søge opholdstilladelse, kaldet ikametgah. Denne kan søges for alt fra 1 mdr. (for dem, der ikke har visumfri adgang fx) op til max 5 år.

På de link, jeg har givet, kan du finde tabel over hvor meget opholdstilladelse koster pr. måned. Det er ikke helt billigt, så det kan være svært at få råd til 5 år på en gang. Sørger man for at overholde fristen for at få fornyet ikametgah, behøver man ikke et nyt visum, men tager man fx til DK i 3 mdr. ved udløbet af sin ikametgah, så skal man have nyt visum før man kan få ny ikametgah, men kan dog bruge den samme lille blå bog, hvis der er flere sider (der er kun plads til 5 perioder).

Reglerne laves om forholdsvis ofte, og priserne også. Men det svarer jo ganske til danske forhold :mrgreen: Man skal derfor altid undersøge, hvad der gælder lige når man skal have forlængelse og ikke stole på at det der gjaldt sidste gang også gælder næste gang.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar