Et par spørgsmål

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Falentin

Re: Et par spørgsmål

Indlæg af Falentin » 22.11.2010 13:20:59

Ja, hun må tage til hans hjemland, og de må gifte sig der.

Efter hvad jeg kan se på listen over visumpligtige lande som står på Us website, så skal personer fra maritius ikke have VISUM for at komme til danmark.

men hvad betyder det egentlig - de kan vel ikke bare rejse til danmark, hvad sker der så når de står i lufthavnen og skal lukkes ind i danmark. Men der er måske forskel på om man kommer rejsende med sin ægtefælle?

Men har jeg forstået det rigtigt, at hopholdskortet skal søges fra hans hjemland, før at han kan rejse til danmark og tilslutte sig til sin ægtefælle?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.11.2010 16:02:03

Mht. dobbelt statsborgerskab kan du læse noget her: http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm

Essensen er, at man kan blive FØDT med dobbelt statsborgerskab, som man så - uanset de stramme danske regler for at få indfødsret ved ansøgning - kan bevare hele livet. Mig bekendt tillader Italien også dobbelt statsborgerskab, så det er ikke usandsynligt at din veninde har dobbelt statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.11.2010 11:16:38

Falentin skrev:Ja, hun må tage til hans hjemland, og de må gifte sig der.

Efter hvad jeg kan se på listen over visumpligtige lande som står på Us website, så skal personer fra maritius ikke have VISUM for at komme til danmark.

men hvad betyder det egentlig - de kan vel ikke bare rejse til danmark, hvad sker der så når de står i lufthavnen og skal lukkes ind i danmark. Men der er måske forskel på om man kommer rejsende med sin ægtefælle?

Men har jeg forstået det rigtigt, at hopholdskortet skal søges fra hans hjemland, før at han kan rejse til danmark og tilslutte sig til sin ægtefælle?
Man skal være ude af Schengen-området i mindst 90 dage, førend man kan rejse ind igen. Det gælder uanset om man er visumpligtig eller ej, når man kommer fra et land uden for EU/EØS. Der findes dog mulighed for at få et særligt nationalt begrænset visum, hvis man fx skal følge med sin ægtefælle til Danmark eller Sverige, men det bliver lidt kompliceret, når personen faktisk er visumfri. I deres tilfælde vil mit råd derfor være at søge om et opholdskort på ambassaden og vente med at rejse, indtil det er bevilget.

Falentin

Indlæg af Falentin » 23.11.2010 12:38:08

Er det forstået rigtigt, at et opholdskort er noget man får efter eu reglerne?

og når han så er kommet tilbage til danmark, så søger de FS efter eu reglerne.

Opholdskortet er bare for at han kan komme tilbage til DK?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.11.2010 13:11:36

Opholdskort er EU-sprog for en egentlig opholdstilladelse. Altså søg om ophold i Danmark på baggrund af EU-regler ved den danske ambassade og vent med at rejse til Danmark, førend opholdskortet er bevilget og afhentet på ambassaden.

Falentin

Indlæg af Falentin » 23.11.2010 17:19:20

Ahhh, på den måde.

Ville der iøvrigt være noget i vejen for, at når de var blevet gift, at han søgte om turistvisum til sverige, og fra sverige tilsluttede sig sin kone i danmark, og de dermed søghte om opholdskort?

Men igen forstår jeg bare ikke helt det med de lande som ikke er visumpligtige. For efter hvad jeg kan se, så skal personer fra maritius ikke have visum for at komme hverken til danmark eller sverige - men hvad sker der så når de står i lufthavnen og skal ind i landet? Jeg mener, vil de så kunne afvise en - skal man slet ikke søge om noget? kan de bare sådan uden videre rejse ind i landet...

Han er nervøs for, at nu hvor han har været i danmark i knapt seks år, og har været gift her før, at de ikke vil lukke ham ind igen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.11.2010 18:10:37

De 90 dage gælder for hele schengenområdet, altså også Sverige.

Mit forslag: de gifter sig på mauritius, og han søger enten om et opholdskort på ambassaden eller venter med at rejse til Danmark i 90 dage.

Formelt har han ret til at slutte sig til sin hustru så snart de er gift, men det kan give problemer ved grænsen, hvis han forsøger at rejse ind, førend han har været ude af schengenområdet i mindst 90 dage.
Senest rettet af skaanebo 23.11.2010 23:05:58, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.11.2010 18:23:27

De kan naturligvis også gifte sig i dk, han skal bare være ude af schengen i 90 dage.

Falentin

Indlæg af Falentin » 23.11.2010 18:39:18

ja, det forstår jeg. Ideen var også først at rejse f.eks. til sverige efter at han havde været ude af danmark i over 90 dage, og så slutte sig til sin koni efterfølgende i danmark, og dermed søge om opholdskort.

Blev bare i tvivl om det med de ikke visumpligtige lande.

Men det betyder vel så, at så længe at han har været ude af landet i 3 måneder, så kan han bare rejse til sverige eller danmark igen uden at søge noget som helst, og de vil lukke han ind uden problemer?

Synes bare der er regler om at man skal inviteres, og have en vis pengebeholdning for at kunne komme som turist eller besøge venner - men måske blander jeg tingene sammen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.11.2010 23:08:55

Ja, han kan uden videre rejse ind igen efter de 90 dage, forudsat at han kan klare sig selv økonomisk (læs: fremvise rede penge til sit ophold eller mindst et kreditkort). Det vil nok være en god ide at medbringe vielsesattesten, og at konen står klar i lufthavnen til at møde ham, hvis der skulle opstå nogen komplikationer af nogen art. Men sædvanligvis stiller paspolitiet jo ikke spørgsmål til personer, som er visumfrie.

Besvar