Jeg har læst meget om emnet forskellige steder på nettet, men jeg sidder tilbage med nogle spørgsmål, som jeg er i tvivl om og ikke selv kunne finde svar på. Jeg håber, at I kan hjælpe mig.
1) hvor længe skal jeg have boet i Sverige, INDEN jeg kan få min ægtefælle dertil? Skal jeg have været
der i 10 uger alene, eller skal man sammen have været der i 10 uger, inden vi kan rejse tilbage til DK?
2)Skal jeg søge turistvisum og senere opholdstilladelse, når ægtefællen endelig kommer eller er det bedst at søge både visum og opholdstilladelse på samme tid?
3) Hvor længe går der ca., inden han får opholdstilladelse?
4) Når vi så vender tilbage til DK og skal søge familiesammenføring efter EU-reglerne, bliver ægtefællens svenske opholdstilladelse så taget fra ham, fordi vi ikke længere er i Sverige?
5) Hvis man får afslag, må ægtefællen så blive i DK, fordi han netop har et svensk opholdskort der gælder i 5 år, eller skal vi tilbage til Sverige?
6) Hvis man søger sammenføring efter EU-reglerne, skal man så op til indvandringsprøven eller er man da fritaget?
Håber I kan besvare mine spørgsmål. Jeg har som sagt selv undersøgt emnet, men jeg vil bare være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt.
På forhånd tak