giftes med pige fra Thailand

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
strandby

giftes med pige fra Thailand

Indlæg af strandby » 15.11.2010 08:13:43

Hej,

Jeg har kendt min kæreste fra Thailand i godt 3 år nu(jeg er dansk statsborger), og for et år siden kom hun til Danmark for at være au-pair, vi er meget forelskede og vil nu gerne giftes og bo sammen i Danmark. Hun er for nyligt stoppet som au-pair, pga hun blev mishandlet. Nu har hun boet sammen med mig nogle måneder, mens hun prøver at finde en ny host-family. Hun er højt uddannet i Thailand fra universitetet, og jeg ønsker derfor hun i stedet får et ordentligt job her i Danmark, men hvor svært er det at få nyt visum, og hvad gør hun imellemtiden?
Jeg er temmelig ny indenfor alt dette med at søge visum eller opholdstilladelse, og har prøvet at læse en masse om netop dette. Synes dog ikke jeg ser så mange muligheder, da det tilsyneladende er meget svært at få lov at bo sammen i Danmark.
Håber på jeg kan få nogle gode råd om hvad vi har af muligheder.

Hilsen den bekymrede

bastian

Re: giftes med pige fra Thailand

Indlæg af bastian » 20.11.2010 22:34:13

Du skal starte med at gifte dig med hende efter i er gift kan i søge om familiesammenføring efter danske regler eller eu regler

Henrik S

Re: giftes med pige fra Thailand

Indlæg af Henrik S » 21.11.2010 14:19:30

Hej Strandby

Du skal lige vente lidt inden du følger bastians råd, for i samme øjeblik I gifter jer, mister din kæreste sit au pair visum! Så I er nødt til at have jeres planer parat, før I gør det.

Når I skal giftes, skal I bruge civilstandsattest for jer begge. Din er selvfølgelig ikke det store problem, men hendes kan kun laves i Thailand.
Den skal være på engelsk, og så må I finde en kommune der accepterer at hun får en faxet eller emailet kopi. Det skal helst også være en kommune, der ikke behøver at den er legaliseret, idet dette også skal ske i Thailand, og kan tage lidt tid.

Når I er gift, kan I søge FS efter de danske regler eller bruge EU-reglerne. Og jeg vil sige, opgiv de danske regler på forhånd. De er meget skrappe, og de senere krav for permanent ophold er også skrappe. Desuden ved man ikke om de strammes yderligere undervejs.
En af de væsentlige ting er f.eks. at du skal stille 125.000 i bankgaranti, indtil hun kan få permanent ophold...

For at søge efter EU-regler, skal I flytte til at andet EU-land, og kan I flytte til f.eks. Sverige vil det være det bedste. Grundlæggende handler det om, at du skal finde en lejlighed der, fremleje eller opsige din gamle bolig i Dk, og så sørge for at kunne opretholde din indtægt, f.eks ved at pendle til dit arbejde i Dk.

Derved får hun ret til ophold efter EU-regler, og efter mindst tre måneder kan I så evt. flytte tilbage til Dk, og udnytte de samme regler.
Disse regler giver fem års opholds- og arbejdstilladelse til at starte med, og permanent ophold efter fem år.

Du kan kigge nærmere i ÆUG's guider under 'Jeg vil.. Flytte til Sverige', og selvfølgelig også læse i forummet.

Held og lykke med det hele :-)

Hilsen Henrik

Besvar