Advokat

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
vietnamlars

Advokat

Indlæg af vietnamlars » 20.11.2010 03:41:29

Hej,

Naar man soeger familiesammenfoering efter EU-reglerne og man f.eks. bo i Sverige
og senere vil flytte til Danmark, kan jeg forstaa at det kraever en masse dokumentation
for at man har opholdt sig der serioest, og naar man senere soegeer opholdskort til
DK efter 10 uger eller 3 maaneder(?) undersoeger US sagen i detaljer og vurdere konkret
hver enkelthed i relation til EU-reglerne.

"vurderingen" er vel det kritiske her saa er det jo ikke bare x antal dokumenter
osv men ubekendte huller der evt. gaas efter.

Det lyder ikke helt fair at US jurister formentlig med stor erfaring i EU-reglerne og ved
praesis hvor de skal grave faar at give et afslag.

Vurderer de sagen i min interesse eller er deres oevelse at afvise saa mange som muligt?

Det har jeg ikke tillid til.

Naar der kraeves saa meget dokumentation fra min side, udvises jo der fra start en klar mistilid til
min ansoegning/ophold

Boer man ikke ofre penge paa en advokat med ligesaa stor speciale/erfaring i EU-reglerne
paa dette omraade, som kan praesentere/udforme ansoegningen helt korrekt og som ved
praecist hvilken dokumentation der kraeves og hvad der mangler, og ved hvor angrebene kan komme?

Ellers er der jo ikke balance i forholdet.

Mvh
Lars

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Advokat

Indlæg af krikris » 20.11.2010 09:44:21

Ja nu påstår DK jo at de fører en fast og fair udlændinge politik :wink: ...

Spøg til side, men de virker som spec dem som grænse pendler bliver bedt om disse dynger af dokumentation spec hvis de også har en bolig i DK og samtidig arbejder i DK.

Vi vedlagde selv i sin tid en masse ekstra, men jeg havde valgt en model, hvor jeg var arbejdstager (fultidsvikariat med mulighed for forlængelse) i Sverige og boede i midt Sverige
altså teknisk umuligt at overnatte i DK

Jeg tog orlov fra mit firma, ansatte en vikar i mit firma til at holde skansen, imens jeg var i Sverige, hvor min mand fik svensk opholdskort på 5 dage og gik til svensk i ca 2mdr inden vi returnerede til DK ansøgte om DK opholdskort, som min mand fik meget hurtigt ca 2 mdr efter indgivet ansøgning.

Men det krævede også minituøs planlægning, hvor jeg hele tiden forsøgte at se vores sag fra US side, da jeg nægtede at stille op til nationale regler, selvom jeg sikkert havde fået disp pga særbørn.

Min mand skal leve under trygge og værdige forhold i DK, og det kan kun EU retten sikre i dagens DK

vietnamlars

Indlæg af vietnamlars » 21.11.2010 04:25:23

Hej igen,

Hvordan fik du din mand til Sverige i foerste omgang?

Mvh
Lars

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 21.11.2010 09:10:09

Jeg brugte flere uger på at "oplære" personalet på den svenske ambassade i Eu reglerne ang et visum til ægtefælle som tilslutter sig sin ægtefælle der udøver sig ret til fri bevægelighed i EU, da de aldrig havde haft en sådan ansøgning før.

Det gjorde jeg i meget god tid, inden jeg flyttede, da jeg jo skulle arbejde fuldtid i Sverige så alt skulle bare klappe

Da jeg så var flyttet henvendte jeg mig igen, men der var så den anstatte jeg havde fået oplært ophørt med sin ansættelse.....så jeg måtte sende hele min mail diaolog med den tidligere ansatte igen, men denne gang gik det noget hurtigere med at forståelsen

Jeg blev bedt om at sende scannede kopier af;
1.folkbokføring i Sverige
2.kopi af min lejekontrakt
3.kopi af vores vigelses attest
4.kopi af mine indtægtsforhold i mit tilfælde var mit ansættelse brev nok
5.kopi af mit pas

Derefter udfyldte min mand schengenavisum ansøgning, skulle dog ikke udfylde de punkter med stjerne

Derefter var det næste problem at få en tid til ham for aflevering, da et sådant visum er gratis, men det lykkedes. Jeg måtte dog ringe ambassaden op den dag der ar aftalt og lige "påminde" dem om aftalen

2 dage senere kunne min mand hente sit visum til Sverige.

Tror alt i alt jeg brugte 1/2 år på div forberedelser

Besvar