Har vi overhovedet ikke ret til noget?
Re: Har vi overhovedet ikke ret til noget?
Dit Europa svarer sådan set ikke på noget som helst. De skriver bare, at I naturligvis er berettiget til alle de former for tilskud, som alle andre også er berettiget til, fx boligstøtte, osv.
Det, du skal bruge i en evt. klage, er direktiv 2004/38 EF, afsnittet om ret til ligebehandling.
Det, du skal bruge i en evt. klage, er direktiv 2004/38 EF, afsnittet om ret til ligebehandling.
Så fik vi endeligt afslag på papir. Jeg synes at det er indviklet, men hvad jeg kan forstå har de udregnet riksnorm og konkluderet at vi kan forsørge os selv. De har dog ikke beregnet min mand med, da han kun har upphållsrätt, og jeg burde forsørge ham, da han ellers mister sin opholdsret. De skriver desuden at vi skal kontakte migrationsverket for at søge uppehållstilstand.
Så nu skal vi bare bestemme os for om vi vil klage eller ej.
Så nu skal vi bare bestemme os for om vi vil klage eller ej.
Kommunen er gal på den, men det er desværre ikke første gang noget sådant er sket i Helsingborg. For en del år siden var der en tilsvarende sag, som blev omtalt her på forum. Den endte med at familien forlod Sverige, da parret ikke havde økonomi og kræfter til at blive boende og føre sagen videre i systemet. Det ville derfor være godt, hvis I klager, så kommunen får læst ordentligt på lektien.
Klagen stiles til länsrätten, men afleveres til kommunen. Det står givetvis også i klagevejledningen, du har fået sammen med afgørelsen.
Du skal som nævnt henvise til EUs direktiv om ligestilling.
Klagen stiles til länsrätten, men afleveres til kommunen. Det står givetvis også i klagevejledningen, du har fået sammen med afgørelsen.
Du skal som nævnt henvise til EUs direktiv om ligestilling.
Nå, nu er der gået et stykke tid. Hvad har I valgt at gøre?
Jeg har skrevet en meget detaljeret klage og afleveret den, og vi har i dag fået svaret. For det første var det samme sagsbehandler som har svaret på klagen, troede egentlig at den ville gå til en anden instans..
For det andet, skriver hun bare det samme som hun gjorde i afslaget, at min mand ikke er eu-borger og derfor ikke kan regnes med, og at vi mister hans opholdsgrundlag i og med at vi ikke kan forsørge os selv, hvilket vi må rede ud med migrationsverket.
Der står ikke noget i brevet om at vi fortsat kan klage, så gad nok at vide hvor man SÅ henvender sig.
Så er ret sur nu. Som jeg ser det, skal de ikke blande sig i hans opholdsret, hvis de mener at der er noget som ikke er som det skal være, kan de jo bare rapportere det til migrationsverket, hvilket jeg egentlig ikke tror de må uden vores tilladelse..
Råd modtages med kyshånd
For det andet, skriver hun bare det samme som hun gjorde i afslaget, at min mand ikke er eu-borger og derfor ikke kan regnes med, og at vi mister hans opholdsgrundlag i og med at vi ikke kan forsørge os selv, hvilket vi må rede ud med migrationsverket.
Der står ikke noget i brevet om at vi fortsat kan klage, så gad nok at vide hvor man SÅ henvender sig.
Så er ret sur nu. Som jeg ser det, skal de ikke blande sig i hans opholdsret, hvis de mener at der er noget som ikke er som det skal være, kan de jo bare rapportere det til migrationsverket, hvilket jeg egentlig ikke tror de må uden vores tilladelse..
Råd modtages med kyshånd
I kan klage til länsrätten i skåne, og der burde være en klagevejledning vedlagt afslagsbrevet fra kommunen. Hvis det ikke er tilfældet, må I have fat i socialforvaltningen for at få at vide, hvordan man klager til länsrätten.
Jeg er lige blevet opmærksom på, at länsrätten i 2010 har skiftet navn til förvaltningsrätten. Der står mere om det her:
http://www.forvaltningsrattenimalmo.dom ... 11505.aspx
http://www.forvaltningsrattenimalmo.dom ... 11505.aspx
Vi har igen i dag fået brev fra kommunen, en klage vejledning til förvaltningsrätten. Der står igen at Min mand ikke er eu-borger og omfattes derfor ikke den fria rörlighet.
Skal jeg bare skrive det samme i denne klage så, og igen henvise til direktiv 2004/38 EF?
Og ved i hvad der er at gøre hvis vi igen får samme svar?
Det skal lige siges at vi ikke mere har brug for støtten, men klager af principielle årsager. Jeg vil gerne vide præcist, hvad vi har af rettigheder, eller ikke har, som de mener.
Skal jeg bare skrive det samme i denne klage så, og igen henvise til direktiv 2004/38 EF?
Og ved i hvad der er at gøre hvis vi igen får samme svar?
Det skal lige siges at vi ikke mere har brug for støtten, men klager af principielle årsager. Jeg vil gerne vide præcist, hvad vi har af rettigheder, eller ikke har, som de mener.
Ja, det er bare at klage til Förvaltningsrätten og henvise til det relevante EU-direktiv, som Sverige naturligvis skal følge. I skal naturligvis kunne dokumentere, at I så er omfattet af direktivet, dvs. hvad I har levet af tidligere, og hvor længe I har været bosat i Sverige sammen, så vedlæg endelig udførlig dokumentation sammen med klagen.
Og ellers kunne det jo også være oplagt at få SOLVIT ind over sagen
https://webgate.ec.europa.eu/solvit/app ... anguage=sv
Og ellers kunne det jo også være oplagt at få SOLVIT ind over sagen
https://webgate.ec.europa.eu/solvit/app ... anguage=sv
Hej jeg har et lidt lignende spørgsmål.. min mand og jeg har været bosat i Sverige, og er nu på vej til DK,(søge familiesammenføring) efter EU reglerne... jeg går pt uden arbejde,(ingen indtægt) og har forstået på det hele at jeg IKKE må modtage kontanthjælp. lige indtil jeg læste noget på nyidanmark. dette:
Der stilles ikke krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som arbejdstager, selvstændigt erhvervsdrivende eller tjenesteyder (økonomisk aktiv) eller som pensioneret arbejdstager/selvstændigt erhvervsdrivende/tjenesteyder (pensioneret økonomisk aktiv), ved ansøgning om familiesammenføring efter EU-retten i Danmark skal dokumentere, at pågældende kan forsørge sin ægtefælle/registrerede partner/samlevende, sine børn under 21 år og ægtefællens børn under 21 år. Dette gælder uanset, om pågældende for eksempel modtager kontanthjælp i Danmark
har jeg da ret til at søge om kontanthjælp, så vi har lidt at overleve for inden jeg finder mig et nyt arbejde?
Der stilles ikke krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som arbejdstager, selvstændigt erhvervsdrivende eller tjenesteyder (økonomisk aktiv) eller som pensioneret arbejdstager/selvstændigt erhvervsdrivende/tjenesteyder (pensioneret økonomisk aktiv), ved ansøgning om familiesammenføring efter EU-retten i Danmark skal dokumentere, at pågældende kan forsørge sin ægtefælle/registrerede partner/samlevende, sine børn under 21 år og ægtefællens børn under 21 år. Dette gælder uanset, om pågældende for eksempel modtager kontanthjælp i Danmark
har jeg da ret til at søge om kontanthjælp, så vi har lidt at overleve for inden jeg finder mig et nyt arbejde?
Så fik vi langt om længe brev fra Förvaltningsrätten.
Dommen er stort set bare det samme som Helsingborgs kommune skrev. De har dog uddybet og fortolket på direktivet, og efter min mening har de stadig uret
Dommen er stort set bare det samme som Helsingborgs kommune skrev. De har dog uddybet og fortolket på direktivet, og efter min mening har de stadig uret
-
fundiver199
Det lyder interessant. Da sagen er principiel vil ÆUG´s rådgivning meget gerne se det brev. Så vil du ikke være sød at scanne det og sende det til:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Så kan vi også give dig en feed-back på, om det har nogen udsigt at gå videre med sagen.
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Så kan vi også give dig en feed-back på, om det har nogen udsigt at gå videre med sagen.
Meget gerne. Har dog ikke adgang til en scanner, så er det muligt at få en adresse, hvortil jeg kan sende en papir-udgave? 
-
fundiver199
Vi vil helst have det elektronisk. Du kan givetvis finde en scanner og en PC på det nærmeste bibliotek.
Så har jeg endeligt fået den sendt! Håber at i kan bruge den til noget konstruktivt