Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

keld

Re: Nye regler for familiesammenføring på vej

Indlæg af keld » 16.11.2010 16:08:15

jeg læste at, hvis man er handikappet, var der andre regler for samføring. er der nogle der ved noget om det?
jeg får jo noget hjælp, til mit arbejde og i hjemmet. og derfor kan løsningen med at flytte f.eks Sverige ikke lade sig gøre

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.11.2010 17:23:48

keld,

Velkommen her på forum. Der står følgende på Udlændingeservice's hjemmeside nyidanmark:

I overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelse til at beskytte retten til et familieliv kan navnlig følgende betingelser fraviges for særlige grupper af ansøgere:

* 24-årskravet
* tilknytningskravet
* boligkravet
* kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse
* kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 3 år forud for ansøgningen
* kravet om at bestå indvandringsprøven

Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis ægtefællen/partneren i Danmark (referencen) er flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland.

Endvidere kan det være tilfældet, hvis ægtefællen/partneren i Danmark har et særbarn i Danmark, som han eller hun har forældremyndighed over eller samværsret med, og samværet som udgangspunkt finder sted i normalt omfang. (Et særbarn er et barn, som man har med en anden person end éns nuværende ægtefælle/partner, fx et barn fra et tidligere forhold.)

Ligeledes kan det være tilfældet, hvis alvorlig sygdom, alvorligt handicap eller høj alder hos ægtefællen/partneren i Danmark indebærer, at det vil være humanitært uforsvarligt at henvise ham/hende til at tage ophold i ægtefællens/partnerens hjemland, hvor han/hun ikke kan tilbydes pasnings- og behandlingsmuligheder.

Der vil endvidere kunne dispenseres fra kravet om, at ansøger skal bestå indvandringsprøven, enten hvis ansøger ikke kan opfylde kravet på grund af fysisk eller psykisk handicap, tortur, voldsoplevelser, stærkt traume eller sygdom, eller hvis ansøger har haft opholdstilladelse i Danmark i mindst 5 år og har opnået danskkundskaber, som er tilstrækkelige til at opfylde sprogkravet i forbindelse med indvandringsprøven.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Madsen

Indlæg af Madsen » 16.11.2010 19:16:14

Jeg har sakset følgende fra side 4 i http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/D ... e_krav.pdf

"I fremtiden skal alle herboende udlændinge opfylde de skærpede krav til permanent opholdstilladelse, som blev vedtaget i 2010, uanset hvornår de har opnået permanent ophold. Det betyder, at også herboende, der har fået permanent ophold efter de gamle regler, skal opfylde kravet om fuldtidsbeskæftigelse i mere end 2½ år inden for de sidste 3 år. Der stilles endvidere krav til bestået danskprøve. Endelig må herboende ikke have modtaget offentlig hjælp efter aktivloven inden for de sidste 3 år og ikke være idømt ubetinget fængselsstraf i 1 ½ år eller mere."

Jeg har ikke hørt meget til dette i medierne den sidste uge.

Er det bare mig? Men jeg bliver ærlig talt lidt nervøs for min mands *permanente* opholdstilladelse som han har haft de sidste 6 år!!! :( Han har i øvrigt heller ikke bestået nogen danskprøve, men snakker på 10. år dansk på sit arbejde.

Er der nogen som har hørt noget??

PS Hvis de regler som er ved at blive brygget sammen nu havde eksisteret for 10 år siden, var vi med meget stor sandsynlighed blevet i frankrig. Men, der kan vi jo stadig nå at ende :D

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2010 09:01:50

Hej Madsen og velkommen her på forum. Det du har sakset gælder kun hvis den, der allerede har permanent opholdstilladelse ønsker familiesammenføring med en anden udlænding. Det har altså ingen betydning for jeres forhold.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 17.11.2010 15:25:07

Kim P. Nyberg skrev:Hej Madsen og velkommen her på forum. Det du har sakset gælder kun hvis den, der allerede har permanent opholdstilladelse ønsker familiesammenføring med en anden udlænding. Det har altså ingen betydning for jeres forhold.
Eller sagt på en anden måde: Hvis du er Dansk statsborger har dette ingen betydning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.11.2010 15:44:04

Ja i Madsens tilfælde har det kun betydning, hvis de bliver skilt, og Madsens mand derefter ønsker familiesammenføring med en udenlandsk kvinde i Danmark, uden at han forinden har erhvervet sig dansk statsborgerskab.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 17.11.2010 16:02:55

Twinson

Indlæg af Twinson » 17.11.2010 17:52:26

Hej

I "Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, 7. november 2010" står bl.a:

"I fremtiden skal parrets samlede tilknytning til Danmark være væsentligt større end deres samlede tilknytning til et andet land. Det betyder f.eks. i forhold til den udefrakommende, at det ikke længere er tilstrækkeligt med ét visumophold, men at den pågældende nu skal have flere visumophold i Danmark.

Vil det sige, at jeg ikke kan opnå FS med pigen på 28, som indtil ægteskab blev indgået, arbejdede som au pair i Danmark og som iøvrigt opfylder de seneste point-krav - fordi hun kun har et visumophold i Danmark...?

Mvh

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 17.11.2010 18:18:20

Hvad mener de med engelSk Svarende til Studieprøve C1 hvilket niveau er det?
Er det en prøve man kan tage her i Danmark?

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 17.11.2010 22:46:48

Hvis herboende dansker har været dansk statborger i 28 år. eller opholdt sig legalt i 28 år, er der stadig intet tilknytningskrav, og omtalte krav om visumophold er uden betydning.

CarlosDK

Indlæg af CarlosDK » 18.11.2010 08:41:20

Maja1987 skrev:Hvad mener de med engelSk Svarende til Studieprøve C1 hvilket niveau er det?
Er det en prøve man kan tage her i Danmark?
Og til det vil jeg tilknytte spørgsmålet - hvad med folk som kommer fra et land hvor engelsk er det officielle sprog - F.eks.: USA, Canada, store dele af afrika og carribien?

Hvordan skal disse personer dokumentere at de kan engelsk på tilstrækkeligt niveau?

life

Indlæg af life » 18.11.2010 10:08:59

Hvordan fungere det egentlig med udenlandske uddannelses beviser ( uden for EU )
Kunne forestille mig de jo skal oversættes til engelsk, men skal de også legaliseres som f.eks Civilstandsattester ?

Miss Silver
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Miss Silver » 18.11.2010 11:23:50

JUMA

Hvor har du set det henne, for som jeg forstår det er der ikke længerenogen alderskrav. andet end hvis man er under 24 år skal man have dobbeltpoin ( hvilket er ret svært at opfylde så tillykke til dem under 24 for nu at være med i kampen om at opnå det umulige- som får ville have været mulige efter 24 :lol: jo regering forstår at sette tingende i posetivt lys).

Ville det betyde at eks. herboende dansker over 28 gør at tilknutningskravet stadig ikke gælder ligesom før...

For så er der kun alt det andet vi skal have dispentation til samt forsørgelseskravet på de 125.000 :-) som jeg er ret sikker på min bank ikke bare stille hihi

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 18.11.2010 13:26:07

Er det nu muligt at give et bud på hvornår den nye lov træder i kraft eller ved man hvornår man kan forvente at få en dato så man har noget at forholde sig til?

Er der et sted hvor man kan læse hvilken slags dokumentation der kræves for at dokumentere erhvervsarbejde og sprogkundkaber?

christiandk

Indlæg af christiandk » 18.11.2010 14:19:52

Hej. Jeg er ny her, og skriver da jeg er i tvivl om de nye regler.
Jeg er 32 år, har haft eget firma der går godt, og altid har gjort det, de sidste 5 år. Min kæreste er 24, fra Filippinerne og hun har en datter på 3 år.
Hun har ikke en færdiggjort uddannelse, men taler flydende engelsk. Hun har været her på turist visa 1 gang, og vi planlægger at hun kommer herop igen på turist visa sammen med sin datter.
Jeg vil giftes og have hende herop. Hun er ved at studere dansk i Filippinerne.
Er der nogen chance for at hun kan kommer hertil? Eller kan jeg lige så godt skyde en hvid pind efter det, og flytte til Sverige.
Jeg går ud fra at hvis det lykkedes at få hende til DK, skal vi vente i lang tid før vi kan ansøge om familiesammenføring med datteren?
Hvis jeg flytter til Sverige, kan jeg så få datteren med dertil med det samme?
På forhånd tak,
Christian

Besvar