Ung og forelsket..

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nan

Ung og forelsket..

Indlæg af Nan » 15.11.2010 16:35:32

Jeg tog til Gambia for at lave frivilligt arbejde - Jeg blev alt for forelsket.. Jeg var i gambia i 8 mdr, hvor jeg boede sammen med min kæreste.. Nu leder vi efter muligheder for at bo sammen i et andet land (uddannelsessystemet i gambia er intet værd..) Jeg er 22 år, og min kæreste er 21 år.. Så vi opfylder ca. ingen af de krav der stilles for at få ham til Danmark. Det så ok, så må vi jo lede efter alternativer.. Problamatikken er lidt at jeg gerne vil udanne mig (det vil han også gerne, men er villig til at vente på at jeg er færdig).. Jeg har kigget på reglerne i sverige, hvilke er noget mere lempelige end i Danmark. Det hænger bare ikke sammen med at jeg gerne vil studere at jeg skal forsørge os begge :/ Vi har kigget på england - alternativ kunne være at jeg betalte min uddannelse selv, men vi kan ikke rigtig få svar på om han kan få arbejdstilladelse når han "kun" er min kæreste. Kan det virkelig passe at vi ikke kan få et liv sammen, fordi vi er unge og uden uddannelse? HJÆLP os..

skaanebo

Re: Ung og forelsket..

Indlæg af skaanebo » 15.11.2010 17:40:33

Du har vist ikke læst nok på reglerne i Sverige, for I kan sagtens bo i Sverige uden at du skal kunne forsørge din kæreste.

Nan

Indlæg af Nan » 16.11.2010 11:42:04

Tjah, det kan godt være - jeg synes ellers jeg har brugt utrolig meget tid på at undersøge regler.. Måske jeg ikke forstår det rigtigt når der står på ægteskabudengrænsers hjemmeside http://www.rusba.dk/Sverige/Sverigesloesningen.pdf:

"For at du og din ægtefælle/samlever kan blive omfattet af EU-reglerne, skal I leve op til disse krav:
• Bopæl i det andet EU-land
• Forsørgelse (den danske statsborger skal kunne forsørge parret/familen)
• Ægteskab/registreret partnerskab eller samlever"

"Migrationsverket ser ikke på, hvor meget du tjener, men hvor meget der er tilbage, efter at alle faste
udgifter er betalt. Du skal have ca. 6.000 SEK tilovers, hvis jeres husholdning består af to voksne personer uden børn."

Men nu hvor jeg tydeligvis ikke har forstået det rigtigt, er jeg da glad for du kan hjælpe mig..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.11.2010 12:02:20

Det, du citerer, er jo ved brug af EU-regler. Der findes også en anden løsning. Den hedder Sveriges nationale regler. Her stilles ingen som helst krav til hverken din økonomi eller jeres bolig.

Læs mere her www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil - og drop alt om EU-regler, og læs om de nationale svenske regler. De findes naturligvis også på www.migrationsverket.se, hvor du bør læse teksten som om du var svensk statsborger i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.11.2010 12:06:32

ÆUG's gamle Sverigesfolder, som du linker til, er i øvrigt pillet af ÆUG's egen hjemmeside, fordi den er forældet og vist endnu ikke er blevet opdateret.

Nan

Indlæg af Nan » 16.11.2010 12:41:44

Jamen det jo altid dejligt at få svar fra en der ved mere end en selv, jeg kan jo kun forholde mig til hvad jeg læser :) Så mange tak for det, jeg vil læse på lektien :)

Besvar