Jeg er i den situation at jeg har mødt en pige fra Rusland. Hun har senest været her på et turistvisum i 90 dage og rejste hjem den 19. oktober. Vi er blevet gift og vil gerne bo sammen, men hun er under 24 år, så vi regner med at bruge Sverige-modellen da jeg har job i København. Der udstedes jo kun turistvisum for 90 dage pr. halve år, så hun skal derfor stadig vente godt 2 måneder inden hun kan rejse ind igen som turist. Jeg har læst en del på dette forum og er kommet frem til en række scenarier, som jeg håber at nogle kan hjælpe med. Grundlæggende er det usikkerhed omkring ventetid som er det mest afgørende.
1) Vi venter de 2 måneder hvorefter hun rejser ind i DK på turistvisum gældende i 3 måneder. Herefter finder vi sammen en bolig i Sverige, hvor jeg får personbevis og hun søger så ophold.
Fordel: Vi har søgt turistvisum igennem DK før og kender proceduren og US.
Ulempe: Jeg spurgte i US ang. ventetid. Der fik jeg at vide, at vi sagtens kan risikere, at ambassaden i Moskva sender visumansøgningen videre til US selvom vi er gift. Hvad kan vi forvente af ventetid? Der kan teoretisk gå op til 2 måneder fra ansøgningens indlevering. Derudover har jeg læst i en anden tråd at den nye praksis er 8 ugers ventetid på et personbevis i Sverige. Dvs., at med et 3 måneders turistvisum, så får vi travlt med at flytte umiddelbart efter hun kommer til DK, såfremt man ikke kan søge opholdskort med en kvittering fra Migrationsverket. Er det formodninger, at man kan søge med en kvittering eller har nogen rent faktisk gjort det?
2) En anden mulighed er, at jeg flytter til Sverige hurtigst muligt og søger personbevis. Herefter søger vi turistvisum til Sverige.
Fordel/Ulempe: Eneste forskel er svenskernes sagsbehandlingstid. Er det en fordel/ulempe? Hvis jeg skal vente op til 8 uger på et personbevis for overhovedet at søge turistvisum, så ser det langsomt ud.
3) Jeg flytter til Sverige hurtigst muligt og søger om personbevis. Herefter søger hun opholdskort fra den svenske ambassade i Moskva.
Fordel: Lige så snart hun får opholdskort kan hun rejse ind i Sverige. Det kan derfor være hurtigere end godt 2 måneder.
Ulempe: Mange usikkerheder. De har vidst ret til at sagsbehandle i 6 måneder når man søger opholdskort.
4) Det sidste jeg havde i tankerne var at søge noget i Sverige hurtigst muligt, men at søge turistvisum igennem DK. Har det nogen indflydelse på hendes visumansøgning hvis jeg søger om personbevis i Sverige før den er færdigbehandlet i US eller hvis jeg søger personbevis i Sverige efter hun er tildelt visum, men før hun rejser ind?
Fordel: Fordelen er at vi kender den danske visumproces og at vi kan søge personbevis/opholdskort meget hurtigt.
Ulempe: Kommer vi i problemer hvis jeg flytter inden hun har fået visum eller indrejst?
Det er hvad jeg havde i tankerne. Er der andre muligheder? Hvad ser ud som den bedste løsning?
Sverigeløsningen - Praktiske spørgsmål
Re: Sverigeløsningen - Praktiske spørgsmål
5. Du flytter til Sverige, går samme dag på Migrationsverket og ansøger om et GRATIS visum til din ægtefælle, da du jo er EU-borger.
Fordel: Det må maksimalt tage de svenske myndigheder 15 dage at udstede et EU-visum.
Bom! færdig.
(Du skal nok også lige læse lidt om Sveriges-løsningen her på siden.. du har en hel masse rettigheder som EU-borger hvis du flytter til Sverige, og det er super-vigtigt for dig og din kone at du forstår disse rettigheder grundigt, så i kan drage fuld nytte af dem.)
Held og lykke med alt
MSH.
Fordel: Det må maksimalt tage de svenske myndigheder 15 dage at udstede et EU-visum.
Bom! færdig.
(Du skal nok også lige læse lidt om Sveriges-løsningen her på siden.. du har en hel masse rettigheder som EU-borger hvis du flytter til Sverige, og det er super-vigtigt for dig og din kone at du forstår disse rettigheder grundigt, så i kan drage fuld nytte af dem.)
Held og lykke med alt
MSH.
MSH, den model går ikke i praksis. Dels er det jo ikke anay, som skal søge om noget som helst - det er hans ægtefælle, der skal søge om visum.
Dels tager det, som anay selv er inde på, op til 8 uger at få et svensk personnr. og dermed blive registreret som boende i Sverige. Og det er først, når man er behørigt registreret som bosat i Sverige, at ægtefællen kan søge om visum.
Alternativet er, at man bor sammen i det andet land, fx i Rusland, og så sammen vil flytte til Sverige. I den situation behøver anay ikke først at registrere sig som bosat i Sverige. Det er nok bare at fremvise vielsesattest på den svenske ambassade og dokumentation for, at man har bolig eller fx job parat i Sverige, så man sammen vil gøre brug af den frie bevægelighed.
Om anays ægtefælle søger visum til DK eller Sverige er hip som hap. Den ene måde at gøre brug af EU-reglerne er derfor, at ægtefællen søger et dansk visum, og parret dernæst flytter sammen til Sverige. Den anden model er, at anay flytter til Sverige først, og ægtefællen derefter søger et svensk visum.
Dels tager det, som anay selv er inde på, op til 8 uger at få et svensk personnr. og dermed blive registreret som boende i Sverige. Og det er først, når man er behørigt registreret som bosat i Sverige, at ægtefællen kan søge om visum.
Alternativet er, at man bor sammen i det andet land, fx i Rusland, og så sammen vil flytte til Sverige. I den situation behøver anay ikke først at registrere sig som bosat i Sverige. Det er nok bare at fremvise vielsesattest på den svenske ambassade og dokumentation for, at man har bolig eller fx job parat i Sverige, så man sammen vil gøre brug af den frie bevægelighed.
Om anays ægtefælle søger visum til DK eller Sverige er hip som hap. Den ene måde at gøre brug af EU-reglerne er derfor, at ægtefællen søger et dansk visum, og parret dernæst flytter sammen til Sverige. Den anden model er, at anay flytter til Sverige først, og ægtefællen derefter søger et svensk visum.
Skaanebo,
yak for tilbagemeldingen.. nu bor jeg jo ikke selv i Sverige så jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om de svenske myndigheder overholder EU's opholdsdirektiv.
Men Spørgeren i denne tråd har altså et retskrav på at få udstedt et gratis visum til sin ægtefælle efter højst 15 dage i følge opholdsdirektivet, uanset om de svenske myndigheder tager 8 uger om at REGISTRERE ham (noget de også i følge opholdsdirektivet skal gøre samme dag han henvender sig for at blive registreret).
MVH,
MSH.
yak for tilbagemeldingen.. nu bor jeg jo ikke selv i Sverige så jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om de svenske myndigheder overholder EU's opholdsdirektiv.
Men Spørgeren i denne tråd har altså et retskrav på at få udstedt et gratis visum til sin ægtefælle efter højst 15 dage i følge opholdsdirektivet, uanset om de svenske myndigheder tager 8 uger om at REGISTRERE ham (noget de også i følge opholdsdirektivet skal gøre samme dag han henvender sig for at blive registreret).
MVH,
MSH.
Rettelse: da han jo er nordisk statsborger behøver han slet ikke et registreringsbevis så det er vel bare om at tage på migrationsverket og vise dem sin lejekontrakt og opholdsdirektivet og bede om det visum han har krav på til sin kone?
-
fundiver199
Jeg vil mene, at man i den beskrevne situation burde kunne vedlægge visumansøgningen en kopi af EU-borgerens lejekontrakt som tilstrækkelig dokumentation for EU-borgerens bosætning i Sverige eller måske en kvittering for henvendelsen til skatteverket.
Tidligere var det jo nemmere bare at vente de få uger, som det tog at få et personnummerbevis, men med 8 ugers ventetid, så var det da værd at forsøge en anden fremgangsmåde.
Retten til fri bevægelighed må som et grundprincip ikke gøres afhængig af nogen form for papirer, der skal udstedes af værtsmedlemsstaten, da rettigheden kan dokumenteres på en hvilken som helst måde efter borgerens eget valg.
Om det vil fungere i praksis på en svensk ambassade, det ved jeg ikke. Men hvis ingen prøver, så finder vi jo aldrig ud af det.
Tidligere var det jo nemmere bare at vente de få uger, som det tog at få et personnummerbevis, men med 8 ugers ventetid, så var det da værd at forsøge en anden fremgangsmåde.
Retten til fri bevægelighed må som et grundprincip ikke gøres afhængig af nogen form for papirer, der skal udstedes af værtsmedlemsstaten, da rettigheden kan dokumenteres på en hvilken som helst måde efter borgerens eget valg.
Om det vil fungere i praksis på en svensk ambassade, det ved jeg ikke. Men hvis ingen prøver, så finder vi jo aldrig ud af det.