Hej allesammen.
Har nu laest en del her paa siden, og fundet mange gode oplysninger. Dog har jeg ogsaa fundet ud af, at ingens historie er den samme, saa staar stadig med den del spoergsmaal.
Saa nu haaber jeg i baerer over med mig, og ville komme med nogle forslag til, hvad mig og min kaereste ville goere.
Jeg har boet i USA siden Januar 2009, hvor jeg har laest derovre. Nu er jeg blevet faerdig, og er kommet hjem. I den tid jeg har vaeret derovre, har jeg jo moedt denne pige. Vi er blevet meget glad for hinanden, og jeg flyttede ind hos hende, det sidste halve aar, fordi min lejekontrakt var udloebet.
Vi har snakket meget om, hvad vi saa skulle goere naar jeg var rejst, og vi kom frem til, at hun rigtig gerne ville komme med mig til Danmark.
Saa sagen er den nu, at hun er blevet i USA, for at goere sin uddannelse faerdig (hun bliver faerdig paa uni til december), jeg rejser tilbage, og holde rlidt ferie, og saa skal hun med til dk til december.
Vi er begge under 24, saa vi benytter os a EU reglerne. Saa spoergsmaalet er saa. Skal vi vaere gift, for at kunne benytte disse regler? jeg kan see paa denne side staar der "partner eller aegtefaelle". Hvad skal vi goere, for at kunne bosaette os i Sverige, hvis vi ikke er gift. Vi ville gerne vente med at blive gift, indtil vi har raad til at holde et ordentligt bryllup, men det er ikke muligt lige nu. Eller er det et absolut must, at vi skal vaere gift, foer vi kan goere det?
Naar hun kommer her til december, lander vi i Tyskland, og koere til DK, for at holde jul og saa kun kan blive vandt til at vaere her. Vi stopper i Tyskland, fordi vi skal have vores hund med, og ikke vil putte ham i flere fly.
Saa hun kommer vel ind paa et turistvisum til Tyskland, har laest paa den tyske ambasade's hjemmeside, og der staar, and hun saa skal have en returbillet, overhovedet at komme ind i landet. Er der en maade, at undgaa dette, siden hun jo gerne ville blive her med mig og flytte til sverige?
Kan hun soege om opholdstilladelse i sverige mens hun er paa turistvisum i dk? og hvordan kan vi baere os af med det. skal vi bare flytte til sverige, og saa er det det?
Saa kommer det, der faktisk gaar mig mest paa.
Naar saa alt det her er faldet paa plads, hun er kommet til DK med mig og vi har det rigtig godt oppe i Aalborg omraadet. Hvad saa? hun ville jo rigtig gerne fortsaette med at laese, men skal hun betale for dette?
Hun kan godt vaere lidt generet engang imellem, saa jeg vil gerne hun kommer ud og moede nogle mennesker. Jeg kender hende, og hun kommer til at sidde derhjemme, saa jeg ville hoere om der er nogle af jer, der ved, hvad der er, at lave for en Amerikansk pige i Aalborg omraadet?
Det var en lang smoere, og jeg haaber der er nogle der har tid, til at svare.
Paa forhaand tak.
Dennis
Kaereste fra USA
Re: Kaereste fra USA
Hvis I vil gøre brug af EU-regler skal I enten være gift eller kunne dokumentere mindst 18 måneders forudgående samliv, altså haft fælles adresse. Og det kan I jo ikke. Så enten må I gifte jer, eller også må I søge under Sveriges nationale regler i stedet, hvor der ikke er krav om, at I skal være gift eller have boet sammen tidligere, men så skal ansøgningen indleveres på den svenske ambassade eller det svenske konsulat i din kærestes hjemland, og hun må pænt vente der, indtil opholdstilladelsen til Sverige er givet. Og når I vil videre til DK, skal I ligeledes kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv eller være gift til den tid.
Din kæreste kan med et dansk opholdskort frit uddanne sig i DK uden at skulle betale for det, men hvis hun ønsker at søge om dansk SU, skal du som er dansker være arbejdstager i DK.
Din kæreste kan med et dansk opholdskort frit uddanne sig i DK uden at skulle betale for det, men hvis hun ønsker at søge om dansk SU, skal du som er dansker være arbejdstager i DK.
Angaaende visum, saa kan din kaereste, saafremt hun er amerikansk statsborger, opholde sig i Schengen-omraadet i op til 90 dage uden visum. Hvis I flytter til Sverige og ansoeger om opholdskort til hende inden de 90 dage er gaaet, saa er der intet behov for visum.
-
fundiver199
En partner kan være to ting:DennisDK skrev:Skal vi vaere gift, for at kunne benytte disse regler? jeg kan see paa denne side staar der "partner eller aegtefaelle".
1) En registreret partner af samme køn som en selv. Et registreret partnerskab har samme retsvirkning som et ægteskab.
2) En fast partner d.v.s. en person, som man lever sammen med i noget, der reelt er et ægteskab, blot uden at man har fået forholdet formaliseret. Som skaanebo skriver, så er udgangspunktet her mindst 18-24 måneder samliv på fælles bopæl.
Man kan evt. blive gift 2 gange. Først på rådhuset uden fest, og herefter i kirken med fest, når man har sparet sammen til denne. Så kan I jo bare vedtage med jer selv, at det er kirkebryllupet, der er det "rigtige" bryllup.