Mange tak
Visum til Sverige fra Dk ??
Visum til Sverige fra Dk ??
Hej... Min mands visum udløber den 9. december og vil gerne spørge om vi kan flytte til Sverige inden den udløber og om han så kan blive der eller om vi skal søge ny visum eller hvordan foregår det ???
Mange tak
Mange tak
Re: Visum til Sverige fra Dk ??
Han kan ikke få visum til Sverige, når han allerede opholder sig inden for Schengen. Men hvis I vil benytte jer af EU-retten til at bosætte jer i Sverige, så skal I bare se at flytte til Sverige, inden visum udløber og dernæst indleverer en ansøgning om opholdskort til ham.
Oki hva så hvis vi feks flytter til sverige den 1 december og hans visum når at udløbe den 9. ??? skal han rejse hjem så ? For helvede de regler de gør en skøre !!!
Nej, han får alle sine rettigheder i Sverige så som ret til at bo og opholde sig der, ret til at arbejde og ret til sundhedsydelser lige så snart, ansøgning om opholdskort er afleveret. Så det er jo let og hurtigt overstået. Nogen tid senere vil han så modtage et opholdskort, der også dokumentere dette, men selve det at han har søgt er sådan set nok til, at han også opholder sig fuldt lovligt i Sverige og må begynde at arbejde med det samme.
skaanebo skrev:Nej, han får alle sine rettigheder i Sverige så som ret til at bo og opholde sig der, ret til at arbejde og ret til sundhedsydelser lige så snart, ansøgning om opholdskort er afleveret. Så det er jo let og hurtigt overstået. Nogen tid senere vil han så modtage et opholdskort, der også dokumentere dette, men selve det at han har søgt er sådan set nok til, at han også opholder sig fuldt lovligt i Sverige og må begynde at arbejde med det samme.
Oki det lyder jo rigtig godt... Men jeg har læst et sted at han skal rejse hjem til sit land for at søge... Eller kan han bare søge der når jeg har fået mit cpr. nr. ?
Det er hvis man søger efter nationale svenske regler, at man skal søge fra sit hjemland. Og ja, så snart du har fået et svensk personnr., så kan I tage en tur forbi Migrationsverket og indgive en ansøgning om opholdskort.
ja mh jeg er dansker...