Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2010 13:53:40

Opdatering:

De nye regler er trådt i kraft og gælder for alle ansøgninger, som er afleveret fra og med fredag d. 1. juli 2011. Ansøgninger, som er afleveret til og med 30. juni 2011, vil blive behandlet efter de gamle regler. Det skærpede sprogkrav i indvandringsprøven vil dog først træde i kraft, når en ny prøve er udformet, formentlig omkring 1. januar 2012.

De nye regler er beskrevet på Nyidanmark:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
...............................................................................

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale, som medfører omfattende ændringer i de nationale danske regler for familiesammenføring. Ændringerne får ingen betydning for ansøgninger, der behandles efter EU-reglerne eller Udlændingelovens §9c.

Ændringerne betyder i korthed følgende:

1) Der indføres et nyt ansøgningsgebyr på 5.950 kroner. Dette vil gælde fra 1. januar 2011. Fra 1. juli 2011 hæves ansøgningsgebyret til 7.750 kroner.

2) Tilknytningskravet skærpes, så den udenlandske ægtefælle skal have flere turistbesøg i Danmark og deltage i et sprogkursus svarende til niveaut A1 under et af disse. Alternativt kan ægtefællen tage indvandringsprøven, allerede inden eller umiddelbart efter, at der søges om familiesammenføring. Tilknytningskravet gælder stadig kun, hvis den herboende ikke har været dansk statsborger eller boet i Danmark i 28 år. Kravene til den herboendes tilknytning skærpes også.

2a) Sprogkravet i indvandringsprøven skærpes fra A1 minus til A2. A2 svarer til det niveau, som man når efter at have gennemført 2 af de 6 moduler i danskundervisning 3. For danskundervisning 1 og 2 er der tale om det niveau, som man når efter henholdsvis 4 og 3 af de 6 moduler.

2b) Ægtefæller fra udvalgte OECD-lande vil blive fritaget fra kravet om at bestå indvandringsprøven men ikke fra nogen af de andre krav.

2c) Ægtefæller til økonomisk aktive tyrkiske statsborgere vil ikke længere være fritaget for kravet om at bestå indvandringsprøven.

3) Den udenlandske ægtefælle skal have et vist antal point for uddannelse, erhvervserfaring og sprogkundskaber. Man skal have 120 point, hvis en eller begge ægtefæller er under 24 år, ellers skal man have 60 point. 24-års reglen afskaffes dermed. Er begge ægtefæller over 24 år, kan man opfylde kravene ved at bo uden for en ghetto, og ved at den udenlandske ægtefælle får 40 point for et af følgende:

* Taler engelsk, fransk, tysk eller spansk på niveau svarende til studieprøven c1
* Har en uddannelse på mindst professionsbachelorniveau (f.eks. sygeplejeske)
* Har arbejdet i sit hjemland i 2½ ud af de sidste 3 år

Ægtefæller, som allerede bor i Danmark på f.eks. studievisum, vil kunne opfylde kravene på andre måder f.eks. ved dansk erhvervserfaring eller danske sprogkundskaber.

4) Bankgarantien øges fra 63.400 kroner til 100.000 kroner (2011 niveau).

5) Er den herboende indvandrer, så skal vedkommende selv opfylde de nye krav til tidsubegrænset opholdstilladelse (100 point), selvom hun fik tidubegrænset opholdstilladelse før, disse regler trådte i kraft. Det betyder bl.a. at den herboende skal have arbejdet fuld tid i 2½ ud af de sidste 3 år.

6) Den herboende må ikke være idømt fængselsstraf af en vis varighed.

Maja1987

Re: Nye regler for familiesammenføring på vej

Indlæg af Maja1987 » 09.11.2010 14:32:00

Jeg mener virkelig ikke at det kan være rigtigt. Vi har ventet i 5 år på at blive gamle nok til at kunne søge om familiesammenføring. Det kan vi så endelig den syttende december men hvis de her regler træder i kraft før da kan vi opgive igen. Det siger jo sig selv at min mand ikke har nogen uddannelse og at jeg ikke har nogen uddannelse for den sags skyld. Han skal jo selv betale for hans danskundervisning og han kan ikke tage en uddannelse før han kan tale dansk det må han ikke lære før han har fået opholdstilladelse og den kan han ikke få før han snakker flydende dansk og er læge. Jeg vil gerne se min mand en gang imellem og kan derfor ikke selv gå i gang med en uddannelse derudover er han her på et visum så han må ikke arbejde og hvis jeg vil have en uddanelse har vi da ikke råd til at fodre os selv. Jeg arbejder fuldtid nu men vi har ikke engang råd til at min mand kan modtage danskundervisning.
så er det man spørger hvorfor vi ikke bruger EU-reglerne og så siger jeg been there done that. Fandt en lejlighed i Flensborg og flyttede derned mine forældre kæbte en bil jeg brugte til at køre til og fra arbejde i Esbjerg og min mand skulle efter sigende få visum efter 4 uger. Men der gik tre måneder med dårlig behandling både fra rådhuset i Flensborg og konsulatet i Izmir hvorefter min mand måtte tage den lange tur til Izmir for at hente et brev hvori der stod han ikke havde fået visum. Jeg klagede til solvit som tog min sag men trak den derefter tilbage i det jeg ikke have mere overskud jeg havde allerede i tre måneder brugt alt min tid på at løbe panden imod en mur. Vores sagsbehandler i Flensborg svarede ikke mine emails og når jeg ringede nægtedede hun at snakke engelsk selvom jeg ved hun kan så vi kunne jo aldrig komme videre. Efter masser spildt tid og penge flytter jeg tilbage til Danmark igen og vil vente på at vi kan søge efter de nationale danske regler. så kommer den nye indvandringsprøve som heldigvis ikke er trådt i kraft endnu men det kan den jo stadig nå inden vi kan søge i december. Det ville blive en forhindring for os men ikke en uoverkommelig en men nu med de nye regler har vi jo ikke en chance. Jeg har ventet så længe på at vi kan starte vores liv sammen. På at min mand må arbejde og få danskundervisning og endelig kan delktage aktivt i diskussionerne til familiemiddagerne. Til at vi har to indkomster og vi kan få os en uddannele og endelig få børn. Men det kan vi skyde en pil efter hvis disse regler træder i kraft før vi når at søge for så skal vi flytte til sverige men man skal jo lige have et sted at bo og et arbejde først. Det er virkelig fantastisk at være dansker.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.11.2010 15:05:52

Flyt til Sverige. Myndighederne der er meget nemmere at have med at gøre og derefter ligger vejen jo fri til at vende retur til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2010 15:12:10

Alternativt må man være lidt mere tålmodig og føre kampen mod de tyske myndigheder til ende i stedet for at give op og flytte tilbage til Danmark allerede efter 3 måneder. Det er trods alt lykkedes for mange andre at få opholdskort til deres ægtefæller i Tyskland, så det kan altså godt lade sig gøre.

Måske var Majas problem noget så simpelt som, at hendes mand havde søgt om visum, hvor tyskerne (imod reglerne) forlanger, at han skal søge og opnå opholdskort allerede fra sit hjemland. Følger man derimod de tyske myndigheders (ulovlige) regler og anvisninger, så tror jeg faktisk ikke, at det er så svært.

ÆUG vil gerne på et tidspunkt se, om vi kan gøre noget ved de problemer, som vores medlemmer oplever i Tyskland. Men det har ikke prioritet lige nu, idet vi er nødt til at koncentere alle vores begrænsede ressourcer om at forsøge at påvirke de kommende danske regler.

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 09.11.2010 18:36:01

og i forlængelse af Fundivers indlæg, så kan jeg kun opfordre så mange som muligt til at melde sig ind i ÆUG, det koster kun et beskedent beløb for det enkelte medlem, men jeg er sikker på at jo flere der melder sig ind, jo flere resourcer får ÆUG til at gøre noget ved sagen.

Kasper Jørgensen

Indlæg af Kasper Jørgensen » 09.11.2010 20:29:24

Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus...

De Tyske myndigheder følger ganske rigtigt ikke reglerne, men det gør de Danske myndigheder sgu heller ikke.
Så det er vidst bedre at bruge krudtet i Danmark, i stedet for i Tyskland hvor det dog kun er en forholdsvis lille afvigelse fra reglerne, som nemt kan omgås ved at man søger hjemmefra inden man rejser til Tyskland.

Trine

Indlæg af Trine » 09.11.2010 21:29:49

Jeg hopper lige på denne tråd....

Min mand og jeg har tænkt os at benytte os af sverigeløsningen. Min far fortælle så at han har hørt at det er(bliver) et krav at min mand skal have arbejde i Sverige når man efter at have levet x antal måneder i Sverige vil søge om FS i Danmark at . Er dette korrekt?

Misforstå nu endelig ikke. Min mand vil gerne i arbejde hurtigst mulig - men én ting er hvad han vil, en anden ting er hvor lang tid det vil tage ham at finde et job. Planen er jo ikke ligefrem at blive i Sverige i flere år.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.11.2010 21:36:16

Nej, der er ikke krav om job i Sverige for at bruge EU-regler ved tilbagevenden til dk.

Trine

Indlæg af Trine » 09.11.2010 22:25:57

Tak for dit svar

Hmm, hvor pokker mon han har det fra, så?!

Du gav mig i hvertfald ro i sjælen - så tak for det :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.11.2010 07:22:43

Din far har sikkert misforstået disse regler: "Hvis du ikke er arbejdstager i det andet EU-land, hvor I bor, men f.eks. grænsegænger, der arbejder i Danmark, så skal du kunne forsørge din familie efter jeres flytning til Danmark. Det krav opfylder du med sikkerhed, hvis du tjener et beløb, som svarer til starthjælpen, d.v.s. cirka 9.000-10.000 kroner før skat for et par uden børn. " Reglerne gælder EU-borgeren (dig), ikke ægtefællen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.11.2010 11:09:25

Trine,

Som tillæg til det mh skriver, så kan det måske også skyldes, at rigtig mange ikke er inde i EU-retten på området, og derved får blandet nogle ting sammen med den endeløse række af nye tiltag fra Folketinget. Jeg har ofte set i forum, at folk spørger til bankgarantien, tilknytningskravet, 24-års regel og indvandringsprøven, selv om de søger efter EU-retten.

Søger man efter EU-retten, er disse krav absolut bandlyst. Så det gælder om at holde tungen lige i ørene, når man vil vurdere, om man vil søge efter nationale regler eller efter EU-retten.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

life

Indlæg af life » 10.11.2010 12:31:07

Hvad kræver det egentlig for, at man kan søge under eu reglerne ?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.11.2010 12:52:12

Life,

Du bliver meget klogere på EU-reglerne, hvis du læser dette link til at starte med:

viewtopic.php?f=7&t=3705
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2010 12:54:57

Det kræver grundlæggende, at du enten er i stand til at forsørge dig selv og din ægtefælle, fordi du har penge i banken eller arbejder i et andet land og fx ligger og pendler over grænsen, ELLER at du som minimum deltidsarbejder i værtslandet, hvor I bosætter jer. Det er alt sammen beskrevet under www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil

Anita

Indlæg af Anita » 10.11.2010 14:11:32

Jeg synes, der har været alt for lidt i medierne om disse grove regler. Jeg mener, det var allerede groft, men nu er det da helt og aldeles urimelige krav! Min mand, som er mexicaner, kom til landet for 14 år siden, hvor der stadig var anstændighed til her i landet. Det er da fuldstændig urimeligt, at der skal stilles betingelser op for at man kan få lov til at bo i sit eget land med den person, man elsker. Jeg tror bestemt vi var blevet i Mexico, hvis der havde været lignende regler dengang.

Jeg føler, at der er alt for mange, der slet ikke aner, hvilken konsekvens det kan have for deres liv eller for deres børns liv, hvis de forelsker sig i en udlænding og gerne vil bo i Danmark. Jeg har talt med mange, som slet ikke ved, hvad det går ud på. Kan ÆUG ikke være mere aggresiv i sin udmelding? Forsøge at komme mere i medierne? Samle folk til demonstration? Indsamle underskrifter? Jeg vil gerne hjælpe, hvis jeg kan. Først og fremmest vil jeg melde mig ind i foreningen, men jeg vil også gerne høre, hvad foreningen vil gøre? Jeg er godt klar over at alt foregår ved hjælp af frivillige kræfter (går jeg ud fra), men som sagt: jeg vil også gerne hjælpe.

Vi har vores på det tørre og lever et lykkeligt liv her i Danmark, selvom jeg bliver virkelig ked af det, når udlændinge over én kam altid bliver fremstillet som syndebukke for alt, hvad der er problemer i Danmark. Ja, jeg er flov over Danmark. Det er ikke det samme land, som jeg voksede op i i 60'erne og 70'erne. Men lad os da gøre noget, så flere folk kan forholde sig til facts - og få information om, hvad der foregår!

Besvar