Barsel ved ophold efter EU-regler?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thoeger
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Barsel ved ophold efter EU-regler?

Indlæg af thoeger » 04.11.2010 19:32:24

Hej Forum;

Min amerikanske hustru og jeg fik som nogle måske husker opholdstilladelse efter EU-reglerne for snart 1½ år siden. I mellemtiden er tingene gået ret godt, hun har fast arbejde og har haft det siden det processuelle ophold.

Nu er der sket det glædelige, at vi venter et barn til april. Og så tænker jeg - er min hustru fuldt berettiget til barselsorlov og forældreorlov med barselsdagpenge? Det virker rimelig klart, at hun kan få barselsorlov i de normale 14+4 uger - men hvordan ser det ud med den resterende tid, hvor hun i givet fald ville være på barselsdagpenge?

Mvh. Thøger

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Barsel ved ophold efter EU-regler?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.11.2010 19:43:37

Hun er dækket ind af de almindelige regler for barselsdagpenge på lige fod med danske statsborgere.

Du kan læse om reglerne her:

https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... orlov.aspx
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Re: Barsel ved ophold efter EU-regler?

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2010 20:36:07

Din hustru er jo med ophold efter EU-rettens regler, og som forklaret i inlægget "ofte stillede spørgsmål", ligestillet med opholdslandets egne borgere på nær de to enkelte undtagelser, som er nævnt i opholdsdirektivet og som er:

1) Sociale ydelser (kontanthjælp, bistandshjælp m.m.) under de første 3 måneder af jeres ophold i landet.

2) Uddannelsesstøtte for andre end arbejdstagere og deres familiemedlemmer.

Det er de eneste to undtagelser, der er fra det generelle princip om ligebehandling. Så det er næsten nemmere bare at huske de to undtagelser end at forsøge at huske alle de områder, hvor der ikke må ske forskelsbehandling. :wink:

Besvar