HJÆLP

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Helin2503

HJÆLP

Indlæg af Helin2503 » 02.11.2010 18:15:37

Hej ægteskab uden grænser..

Jeg er ny her inde, så jeg ved ikke om det bliver gjort rigtig - jeg vil gerne starte en debat op omkring SNYD med lejeligheder i malmø!

Jeg søgte en lejelighed på blocket, hvor jeg fandt en mand som vil leje sine fine lejelighed ud!

Jeg fik den, og jeg flyttede ind IGÅR- hvor jeg idag så får besøg fra MKB som faktisk ejer lejeligheden!

Manden jeg har lejet den af , HAR IKKE SAGT DET TIL MBK og nu har jeg et problem. Manden Fra MKB fortæller mig at jeg ikke kan bo her, fordi det ikke er lovligt, og han spurgte om hvordan jeg havde fundet den osv, jeg fandt den på blocket og at jeg betaler 6700 for at bo her..
Lejer er meget billigere, og jeg betaler meget mere end hvad det koster at bo her!

Jeg har et lille barn på 6 mdr, og er alene i malmø sammen med min mand, mens min familie bo i jylland!

Jeg har boet i malmø i 6 mdr nu, hvor jeg lavede familie samføring med min mand da han fik afslag i DK, jeg boede i anden lejelighed, hvor jeg ikke kunne bo mere end 6 mdr..

Men HVAD GØR JEG NU?!?!
Ender vi på gaden eller hvad gør jeg! Jeg kan heller ikke flytte tilbage til DK da min mand kun har fået opholdstilladelse på 2 år i sverige!!

Er der nogen der kan hjælpe mig!?!?!

skaanebo

Re: HJÆLP

Indlæg af skaanebo » 02.11.2010 19:37:21

Det er godt nok en uheldig historie. Og ja, sorte fremlejer er ikke ualmindelige, men de kaldes jo heller ikke sorte uden grund: læs som i ulovlig og lyssky. Man må ikke fremleje hverken en hyresrätt (lejebolig) eller en bostadsrätt (andelsbolig) i Sverige uden forudgående godkendelse af enten hyresvärd eller bostadsrättförening. Derfor er det vigtigt at undersøge, at det er en fuldt lovlig fremleje, hvis man fremlejer en lejlighed. Men nu hænger I så i suppedasen, hvor I bliver smidt på porten sammen med den person, I har fremlejet af. Og så er gode råd jo dyre. Men det er jo bare med at klø på og komme videre og søge bredt. Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen med at fremleje en lejlighed (hyra i andra hand), men du bør selv sikre dig, at det er i orden med boligselskabet eller boligforeningen. Endelig kan du naturligvis henvende dig til kommunen og bede om hjælp til genhusning, så I ikke ender på gaden. Specielt de store byer er meget hårdføre med den slags og hjælper normalt kun med genhusning, hvis der er små børn involveret - men det er jo også netop tilfældet her, så hvis intet andet lykkes, så kan socialforvaltningen hjælpe med en midlertidig bolig eller et hotelværelse.

fundiver199

Re: HJÆLP

Indlæg af fundiver199 » 03.11.2010 08:06:59

Ja det er en trist historie. Helin2503 bør, udover de råd, som skaanebo har skrevet, også undersøge, om hun opfylder betingelserne for at tage sin mand med til Danmark efter EU-reglerne. Start med at læse "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".

Det lyder, som om manden har ophold efter Sveriges nationale regler (2 år), men derfor kan betingelserne for ret til ophold efter EU-reglerne jo godt være opfyldt. Det handler primært om, hvad Helin2503 lever af.

Besvar