Opholdstilladelsen i hus, men naegtet indrejse!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
R_jac

Opholdstilladelsen i hus, men naegtet indrejse!

Indlæg af R_jac » 29.10.2010 14:56:56

Okay saa fik vi endelig min mands opholdstilladelse i Danmark.
Nu er problemet bare at ingen kan svare os paa hvordan vi kommer til Danmark.
Min mand har som tidligere naevnt et Sort rejsedokument (Black Certificate of Travel) da han er fra Kosovo, og Kosovos ambassade i London ikke udsteder pas til deres borgere.
Jeg har kontaktet den Danske ambassade i London som giver mig det svar at de har kontaktede Udenrigsministeriet i December sidste aar for at finde ud af hvorvidt man maa rejse ind paa det Sorte Rejsedokument men at de intet svar havde faaet saa at de desvaerre ikke kunne hjaelpe mig. Spurgte dem mht. lassez passez, men de svarede at det ikke var en mulighed fordi det kun er for personer der har haft Dansk Fremmedpas.
Har ogsaa kontaktet Udlaendingestyrelsen som heller ikke kan finde ud af hvordan vi skal komme ind i landet... Det er jo fuldstaendig latterligt at min mand har faaet opholdstilladelse i Danmark, men at han ikke maa rejse ind i landet...
Nogle gode raad?

reza4life

Re: Opholdstilladelsen i hus, men naegtet indrejse!

Indlæg af reza4life » 29.10.2010 16:09:25

Hmm det lyder underligt at han er nægtet indrejse til Danmark selvom han har et dansk opholdtilladelse,har din mand ikke mulighed for at rejse til kosovo og få lavet sit pas og derefter købe et flybillet til Danmark ?

R_jac

Indlæg af R_jac » 29.10.2010 16:24:55

Det er desvaerre ikke muligt, da han er flygtning fra Kosovo vil det ikke vaere sikkert for ham at rejse hjem!
Det er en noget besvaerlig situation vi staar i :roll:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.10.2010 08:28:06

Er det ikke bare et spørgsmål om, hvordan man indrejser til Danmark?

Hvis I fx tager færgen til esbjerg, så kan dansk paspoliti vel dårligt afvise ham, når han har en gyldig opholdstilladelse. Us må jo også have set hans identitetspapirer, inden opholdstilladelsen blev givet. Og han er jo lovligt i England, så britisk psspoliti burde ikke være et problem.

Hvis I derimod vil flyve, kan flyselskabet afvise ham, da man ikke vil risikere en bøde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2010 18:10:24

Ja det bedste råd er vel at møde op i lufthavnen eller havnen med sin opholdstilladelse, sit sorte rejsedokument og alt hvad man i øvrigt har af legitimation og så forsøge at overtale fly- eller færgeselskabet til at lade en rejse.

En pas er jo i princippet hverken andet eller mere end et ID-kort, så det burde kunne erstattes af noget andet, hvis man ikke har mulighed for at skaffe sig et pas. Men situationen lyder da godt nok noget bøvlet.

Besvar