Jeg og min Tanzanianske mand er nu for alvor begyndt at lægge planer for at flytte til Sverige med vores søn og min svigermor, for på sigt at flytte til Danmark.
Vi regner med at flytte i løbet af sommeren 2011. Jeg flytter i forvejen til Sverige, når vi har fundet bolig og så følger de efter,hurtigst muligt.
Et par spørgsmål:
I øjeblikket bor vi i Tanzania. Når vi skal bruge EU reglerne for at søge ophold til min mand og svigermor, har det så betydning om jeg er folkeregistreret i Danmark, eller har det kun betydning at jeg er dansk statsborger?
Jeg kommer til at arbejde i København, dvs jeg skal søge som en med tilstrækkelige midler. Men hvor manger midler vurderes tilstrækkelige når vi er en familie med et barn og en svigermor? Er der nogen der har erfaring med det? Har ellers læst mig til at det skal være svarende til starthjælp for et par, men hvad når vi er flere.
Jeg er læge, så jeg går ud fra at min løn vil være tilstrækkelig, men vil være sikker før jeg kaster min familie ud i dette "adventure"
Jeg læser flittigt herinde næsten hver dag for at ikke gå glip af nogen informationer. Tak for et super godt forum.
hvor mange "midler" er tilstrækkelige
-
fundiver199
Re: hvor mange "midler" er tilstrækkelige
Retten til fri bevægelighed er ikke afhængig af, at du i forvejen bor i et EU-land. Det er alene dit statsborgerskab, som er afgørende. Hvor meget du skal tjene for med sikkerhed at råde over tilstrækkelige midler, kan du finde ud af ved at gennemføre prøveberegningen på den svenske socialstyrelses hjemmeside. Hvis prøveberegningen viser, at din husstand ikke er berettiget til socialbidrag, så råder du med sikkerhed over tilstrækkelige midler:
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... vberakning
Det er nivauet for sociale ydelser i det land, hvor man bor, som er afgørende for, om man med sikkerhed råder over tilstrækkelige midler. Så satserne for den danske starthjælp kommer først ind i billedet, når/hvis I ønsker at flytte videre til Danmark.
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... vberakning
Det er nivauet for sociale ydelser i det land, hvor man bor, som er afgørende for, om man med sikkerhed råder over tilstrækkelige midler. Så satserne for den danske starthjælp kommer først ind i billedet, når/hvis I ønsker at flytte videre til Danmark.