Tilabge til Danmark - søge om FS i forvejen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
villum

Tilabge til Danmark - søge om FS i forvejen

Indlæg af villum » 27.10.2010 12:56:23

Min kone og jeg har boet i Sverige 3 måneder hvor hun har fået opholdskort under EU reglerne. Vi forventer at flytte til Danmark indenfor 1-2 måneder.

Er det rigtigt forstået at vi kan søge om FS i Danmark under EU reglerne nu og på den måde være lidt på forkant med tingene -- også selvom vi jo så nok vil flytte til Danmark mens sagen er under behandling? Er der i den forbindelse noget vi skal være opmærksomme på ift. de skærpede krav jeg har læst om på disse sider?

I øvrigt vil vi meget gerne vide om min kone skal aflevere sit svenske opholdskort ifm. flytningen eller om hun evt. kan vente til hun får et dansk opholdskort? Det vil jeg umiddelbart gætte på at hun ikke kan?

skaanebo

Re: Tilabge til Danmark - søge om FS i forvejen

Indlæg af skaanebo » 27.10.2010 13:44:51

I kan søge, mens I stadig bor i Sverige, og så bare oplyse jeres nye adresse i Danmark til us, mår det bliver aktuelt.

Din ægtefælle skal melde sin flytning fra Sverige på skatteverket, mens du som dansker kan nøjes med at melde flytning ved ankomst til Danmark.

Når din ægtefælle står som udvandret fra Sverige, ophører opholdskortet også med at gælde, men det skal ikke nødvendigvis afleveres, men kan beholdes som minde eller souvenir. Men det vil som sagt ikke længere være gyldigt

fundiver199

Re: Tilabge til Danmark - søge om FS i forvejen

Indlæg af fundiver199 » 27.10.2010 14:24:35

Nu opgiver I jo sikkert helt jeres svenske bopæl ved flytningen til Danmark, men ellers kunne I jo også bare vente med at flytte adresse, til din kone havde fået sit opholdskort i Danmark. Man må jo gerne være bortrejst i op til 6 måneder om året, uden at skulle framelde sig folkeregisteret i det land, hvor man bor. Men har man ikke nogen bolig at være folkeregistreret i, fordi man har opgivet den, så er der selvfølgelig ikke noget at gøre.

Besvar