Ansøgning afvist

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dilava

Ansøgning afvist

Indlæg af Dilava » 24.10.2010 12:51:33

Hej ÆUG jeg har skrevet her inde før, og i vil sikkert genkende min historie når jeg først skriver kort om den. Sagen er at min mand og jeg i juli fik afslag på familiesammenføring gennem EU-reglerne. Efter vi fik talt med en advokat fik vi besked på at arbejde 3 mdr mere på at få yderligere stærke dokumenter/beviser på vores reele ophold i malmö, også derefter indgive vores ansøgning til udlændingeservice igen. (fordi hun mente at vi ikke ville vinde hvis vi klagede over afslaget) Det råd tog vi så til os, men fra september af har vi stået uden nogen bolig til rådighed efter vores lejlighedskontrakt udgik. Vi har lige siden prøvet at finde en ny lejlighed, men uden held :( Først efter at vi har fundet en bolig kan vi begynde på at bevise vores ophold som påkrævet. I vores brev angående vores afslag stod der at jeg ikke kunne ansøge om ophold gennem EU-reglerne igen, før jeg er fyldt 23 1/2 år. (jeg er 22 år) Til det sagde advokaten vi skulle se bort fra, hvis vi bare skyndte os at skaffe de nødvendige dokumenter inden for 3 mdr. Det har vi så ikke haft mulighed for, så er spørgsmålet om jeg skal forholde mig til det US har skrevet eller sende en ny ansøgning ind efter 3 mdr, når vi har alt klar? Der skal lige siges at vi kun fik talt med advokaten 1 gang og blev afvist alle andre gange vi havde behov for hjælp. Vi har ikke haft kontakt med advokaten siden. Håber i kan give os nogle råd, så vi ved hvilken næste skridt vi kan tage.
Vh Dilava

skaanebo

Re: Ansøgning afvist

Indlæg af skaanebo » 24.10.2010 13:59:23

I kan søge efter EU-regler når som helst, I ønsker det.

23,5 år er ved ansøgning efter nationale danske regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2010 14:40:27

Jeg kan bekræfte det, som skaanebo skriver. På det tidspunkt, hvor dilava modtog afgørelsen fra US, prøvede US altid en ansøgning efter EU-reglerne efter danmarks nationale regler og meddelte så en afgørelse i begge "sager" i det samme brev. Og bemærkningen om de 23½ år står givetvis i den del af brevet, som handler om, at parret ikke kan bevilges FS efter de danske regler. Og det står der så helt korrekt, at de kan søge om, når de begge er fyldt 23½ år.

I dag har US ændret sin procedure, så man i stedet ved afslag efter EU-reglerne gør parret opmærksom på, at de har mulighed for at søge efter de danske regler, såfremt de måtte ønske det.

Men at parret står uden egen bolig i Sverige er jo et alt andet end ideelt udgangpunkt for at søge efter EU-reglerne igen eller klage over det tidligere afslag, hvilket i praksis kommer nogenlunde ud på et. Så parrets næste skridt bør helt sikkert være at sørge for at bringe deres boligforhold i orden, før de foretager sig yderligere i sagen.

Og skal jeg give dilava et råd, så må det være at forsøge at finde et tidsubegrænset lejemål i första hand denne gang i stedet for endnu en fremleje. Og det behøver ikke være længe, man skal stå på venteliste, hvis man er lidt geografisk mobil og villig til at bo andre steder end lige i Malmø.

Så parret så er klar til at følge advokatens udmærkede råd om at søge igen i stedet for at klage over afslaget, så er dilava velkommen til at lade ÆUG`s rådgivning kigge på ansøgningen, inden den afleveres til US, så vi kan hjælpe hende med at vurdere, om parrets "faktiske og relle ophol" i Sverige nu er dokumenteret godt nok. Det er jo ofte bedre at forebygge end at helbrede, og især hvis man tidligere er løbet ind i problemer.

reza4life

Indlæg af reza4life » 24.10.2010 15:21:59

Det du kan gøre for at bevise real ophold i sverige er

1.Find en lejlighed på den lovlige måde,med en tidsubestemt kontrakt i sverige

2.Hvis du arbejder i Danmark så gem alle dine pendlerkort,lønsedler osv (Husk at have din svenske adresse på lønsedlerne)

3.Frameld Folkeregisteret i Danmark og få en kvittering med stempel og dato fra borger service at du er frameldt.Tilmeld din flytning til skatteværket helst (samme dag) og efter 3 uger kan du hente din familiebevis fra skatteværket eller bestille det hjem til dig fra deres hjemmeside.

4.Opret en bank konto i sverige feks hos Nordea,og bestil en visa kort og tilmeld dine regninger Autogiro feks husleje,el osv.

5.Køb alle din dagligvarer fra sverige (hverdag) med din svenske visa kort og gem alle bonerne.Husk at bruge din svenske visakort hverdag kun i sverige og ikke i Danmark ellers kan det skabe tvivl hos US om realt ophold.

6.Tag en masse billeder i sverige imens i opholder jer der helst steder hvor man kan læse svensk i baggrunden feks reklamskilte undgå at tage billeder i en lukket rum,det vil skabe tvivl hos US.Hvis jeres digitale kamera efterlader Dato på billederne så er det kun et plus.Ellers kan dig og din kone tage en gratis svensk avis feks metroexpressen og tage billed sammen med det og gemme alle aviserne for 3 måneder og bruge det som bevis for realt ophold.

7.Tilmeld din kone sprogskole i malmø,og gem alle breve i modtager fra kommunen i malmø,hvis du har barn tilmeld barnet vuggestue eller børnehave tag evt billeder af din kone og børn med deres lærer og pædagog i malmø.

Derefter vender i tilbage til Danmark hurtigst efter 10 uger og afleverer jeres EU opholds ansøgning.Så er chancen ret stort at i vil få ophold og ikke en afslag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2010 16:15:04

Enig i reza4lifes anvisning og råd. Vil blot tilføje, at man måske skal passe på ikke at blive paranoid. Og hvis man arbejder i Danmark, så vil det jo f.eks. være helt naturligt også af og til at handle ind i Danmark.

Så helt at undlade at bruge sit kreditkort i Danmark i al den tid, hvor man bor i Sverige, det synes jeg måske personligt er at gå for vidt. Men det er klart, at hvis det er sådan, at 90% af ens indkøb har været i Danmark og kun 10% i Sverige, så ser det ikke ret godt ud m.h.t. at dokumentere, at man reelt har haft bopæl i Sverige.

Men det er helheden, der tæller, og ikke om man en enkelt gang eller to har købt benzin hos Q8 i Danmark, når man var på vej hjem fra arbejde.

Dilava

Indlæg af Dilava » 24.10.2010 19:21:21

Tusind tak for jeres hurtige svar, det er helt sikkert nogle råd jeg kan bruge og forholde mig til. Nu håber vi bare på at finde en lejlighed hurtigst mulig og derefter løser alt det andet sig vel nok med tiden. :)

Vh Dilava

Dilava

Indlæg af Dilava » 03.11.2010 21:23:55

Hej ÆUG ved I hvad det kræver at få svensk statsborgerskab? Jeg har hørt at man kan få statsborgerskab efter fem år i sverige, men hvilke krav stilles der hvis det er sandt?
Jeg kender en som kun har gået i svensk skole i få måneder, men har arbejdet fuldtid i københavn de sidste 3 år, og han mener at han vil få statsborgerskab i sverige, på de få betingelser. Jeg tror altså der er strammere krav, end "bare" at arbejde og ku kunne lidt svensk.
Hvad ved i om det?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.11.2010 21:52:26

En dansk eller anden nordisk statsborger kan søge om svensk statsborgerskab efter 2 års bopæl i Sverige, eller efter 5 års bopæl blot anmelde at ville være svensk statsborger.

En ikke-nordisk statsborger som er svensk gift og har været det mindst 2 år, kan søge om svensk statsborgerskab efter 4 års ophold. Ellers kræves 5 års ophold og permanent opholdstilladelse.

Du kan læse her: http://www.migrationsverket.se/info/medborgare.html
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.11.2010 22:13:53

Når man søger om svensk statsborgerskab, skal man redegøre for, hvad man har levet af, og hvad man har foretaget sig af studier eller job i de forgangne 5 år. Der stilles pt. ingen krav til sprog eller nogen former for prøver i øvrigt. Det vigtigste er, at man ikke har begået noget kriminelt, og at man ikke har forfalden gæld til det offentlige.

lbexpert

Indlæg af lbexpert » 03.11.2010 22:50:05

Jeg har et par spørgsmål.
Hvorfor fik i afslag.
Hvor længe havde i opholdt jer i Sverige.
Hvilken dokumenter vedlage i for at bekræfte jeres ophold.
Havde i meldt flytning til Sverige.
Havde i en bolig i Danmark på samme tid som i var i Sverige.
Hviken lejekontrakt på bolig havde i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2010 05:33:50

Dilava er naturligvis velkommen til at svare, hvis hun har lyst. Men jeg kan fortælle, at jeg som ÆUG-rådgiver har set 4 afslag efter EU-reglerne, og så vidt jeg husker var Dilavas et af dem.

Jeg kan ikke fortælle detaljer om de 4 sager i et åbent forum af hensyn til fortroligheden over for de medlemmer, som har tilladt ÆUG at se afgørelserne i deres sager. Men jeg kan sige, at et fællestræk for de 4 sager er, at der er forskellige forhold i sagerne, som har givet US en "undskyldning" for at give afslag.

Det er ikke længden af ophold i det andet EU-land, som er afgørende, men forskellige "mangler" i den fremlagte dokumentation samt forhold, der - i hvert fald med ond vilje - kan siges at indikere, at personen måske i virkligheden boede i Danmark.

Hvad angår det sidste kan jeg nævne noget, som allerede har været omtalt i forum, nemlig lønsedler fra en dansk arbejdsgiver, der var adresseret til personens tidligere danske adresse, hvor vedkommende vistnok desuden også tog ophold igen efter flytningen tilbage til Danmark.

Men ellers er grundtrækkene, at US - stik imod reglerne - generelt synes at forlange ikke bare de ting, som de ifølge direktivet har "lov" til at forlange, men også dokumentation for, at man faktisk har opholdt sig fysisk i landet d.v.s. kvitteringer for brug af kreditkort og al den slags.

Som et andet konkret eksempel kan de også finde på at bruge det som et argument imod en ansøger, at denne har boet f.eks. 7 måneder i Sverige men kun vedlagt pendlerkort for 3 af disse.

Dette skal ikke forstås sådan, at der gives afslag p.g.a. 4 mangelende pendlerkort, men det indgår i en total vurdering af sagen sammen med al den øvrige fremlagte dokumentation.

ÆUG har nedsat en arbejdsgruppe, som er ved at kigge på hele dette område med henblik på at udfordre de danske myndigheders måde at administrere det på.

reza4life

Indlæg af reza4life » 04.11.2010 19:42:59

Hej fundiver199

Jeg tænkte på de 4 afvisninger,om de har haft fremlejebolig i udlandet eller feks bostadsrätt hvor de har købt lejligheden.Jeg har hørt at man er bedre stillet hos US hvis man har bostadsrätt i eget navn end fremlejebolig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2010 20:41:37

Alle 4 sager vedrører danskere, som kun var løst etableret på boligmarkedet i det andet EU-land typisk i form af en fremlejet lejlighed. Ingen af de 4 sager vedrører nogen, der havde købt en bolig eller lejet den på tidsubestemt kontrakt.

Dilava

Indlæg af Dilava » 27.11.2010 16:54:36

Hej ÆUG det er længe siden jeg sidst har været her inde og jeg har derfor ikke set at jeg har fået så mange gode svar tilbage fra jer. Tak for det.
Mht bopæl har vi de sidste 2 år i malmø, flyttet op til flere gange, og i et af boligerne har vi ikke haft nogen kontrakt på vores navn, gør det nogen forskel når man skal søge statsborgerskab til den tid?
I de sidste 3 mdr har vi ikke haft nogen boligkontrakt i malmø da vi simpelthen ikke kan finde noget. Vi vil derfor begynde at prioritere andre byer end malmø, så det kan lykkes os at komme videre. Når vi forhåbentlig får det, vil jeg tilmelde min mand til en svensk skole et par gange om ugen, så han er bedre sikret, og har dokumenter på det.
Det mest ærgelige er bare, at han har fået et arbejdstilbud i Dk, men vi kan ikke finde nogen udvej for at han kan få lov til at arbejde på lovligt vis. Vi ansøgte for flere måneder siden om arbejdstilladelsen, men fik afslag af US. (Deres arbejde består i øvrigt kun af, at give afslag til folk) Det er virkelig hårdt når det kun er mig selv som skal forsørge, og det gør også skade fordi når nogen vil fremleje sin lejlighed spørger de altid om ens indkomst, og vi har oplevet en gang før at få afslag på, at få en lejlighed fordi det kun var mig der arbejdede. :( Man møder så meget modstand, at man får lyst til at opgive det hele, men det gør vi ik.....vi VIL bare fuldføre vores plan så godt vi kan og bygge videre på vores liv, så vi kan bosætte os sammen i Dk en dag uden problemer.

Vh Dilava

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2010 18:44:15

Ja prøv at find et tidsubegrænset lejemål i en anden by i Malmø, så I kan få ro på jeres tilværelse og mulighed for at flytte videre til Danmark, hvis det er det, I ønsker.

Da I ikke har klaget over afsalget endnu, så er det i princippet ikke for sent at gøre det. Men i betragtning af hvor lang tid, der er gået, så vil I nok blive bedt om at fremsende dokumentation for jeres ophold i Sverige siden afslaget, og det er jo noget skidt, hvis I bare har boet på en sofa et eller andet sted.

Så første skridt må være at få bragt orden i jeres boligforhold.

Besvar