Ægteskab bør registreres umiddelbart efter, at det er indgået. Jo hurtigere det er registreret, desto hurtigere går det også med papirarbejdet senere.
Sprogundervisning tilbydes af kommunen, så det er her man tilmelder sig. I Malmø findes ligefrem en kommunal enhed, som hedder invandrarservice.
Sammenligning af EU-regler og de svenske nationale regler
Re: Sammenligning af EU-regler og de svenske nationale regle
Vil det have en betydning, hvis man registrer ægteskabet, når hun kommer og samtidigt med, når vi søger om et opholdskort?
Problemet er at hun har ægteskabsbeviset og skal bruge det i forbindelse med efternavnsændringen og kan derfor ikke sende det til mig nu, men først en gang i november.
Hun kan selvfølgelig bare lave et kopi af det, men godtager de i skatteverket et alm. kopi af et dokument ? Og jeg antager at det er skatteverket man skal registrere et ægteskab
En ting til
jeg ved at de i Sverige har et slags id-kort, som man kan få. Er det nødvendigt for mig at skaffe sådan et ?
mvh Adi
Problemet er at hun har ægteskabsbeviset og skal bruge det i forbindelse med efternavnsændringen og kan derfor ikke sende det til mig nu, men først en gang i november.
Hun kan selvfølgelig bare lave et kopi af det, men godtager de i skatteverket et alm. kopi af et dokument ? Og jeg antager at det er skatteverket man skal registrere et ægteskab
En ting til
mvh Adi
Re: Sammenligning af EU-regler og de svenske nationale regle
Sagen kan trække ud hos diverse myndigheder i Sverige, hvis det ikke fremgår af dit svenske personbevis, at du er gift. Derfor bør du hurtigst muligt få ægteskabet registreret hos Skatteverket. Og hvad de kræver af dokumentation, bør du nok spørge om på Skatteverket, da det også er forskelligt, alt efter hvilket land ægteskabet er indgået i.
Svensk id-kort er på ingen måde påkrævet, men kan være en fordel, hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige i mere end et halvt års tid. Det bruges fx til at hente post, oprette bankkonto, osv. Dig som dansker vil normalt ikke opleve nogen større problemer med at fremvise dansk id i Sverige, men din ægtefælle fra et såkaldt tredjeland kan godt opleve at blive afvist, hvis han/hun alene har et eksotisk pas at fremvise.
Svensk id-kort er på ingen måde påkrævet, men kan være en fordel, hvis I har tænkt jer at blive boende i Sverige i mere end et halvt års tid. Det bruges fx til at hente post, oprette bankkonto, osv. Dig som dansker vil normalt ikke opleve nogen større problemer med at fremvise dansk id i Sverige, men din ægtefælle fra et såkaldt tredjeland kan godt opleve at blive afvist, hvis han/hun alene har et eksotisk pas at fremvise.