Jeg er gift med en amerikaner! Vi blev gift sidste år i august i Danmark! Vi mødte hinanden under udsendelse til Afghanistan i 2008, og vi er begge henholdsvis i det danske forsvar og det amerikanske!
Min mand planlægger at gå på pension fra det amerikanske forsvar i 2012, og så flytte til Danmark, så kan jeg beholde mit gode arbejde i det danske forsvar + beholde min gode pension! Desuden får han, resten af livet, en ret god pension fra det amerikanske forsvar!
Men nu læser og hører jeg så meget om de problemer folk har, med at få ægtefæller til DK så ja - jeg er da ved at være noget bekymret for, hvor mange "problemer" vi kommer til at løbe ind i!
Umiddelbart, som jeg kan læse mig frem til, opfylder vi kravene om at få ham til DK - jeg er dog ikke helt sikker på den der med forsørgelsespligt? Jeg mener, hvad skal jeg tjene før de mener, at jeg kan forsørge ham? Hvilket i vores tilfælde ikke giver mening, da han vil få en bedre pension fra USA, end jeg har i løn her, så - ja, det er nok mere ham der kommer til at forsørge mig
Min mand skal udsendes igen i starten af det nye år, og kommer så igen til DK til september på ferie, hvor vi planlægger at indsende papirerne... Men det kan vi vel godt? Altså indsende dem samlet her fra DK af?.. Han indgiver IKKE hans pensionspapirer FØR han har fået opholdstilladelse, derfor kommer han heller ikke til at bo i DK, før/hvis han får den!
Vi har IKKE mulighed for at søge via EU-reglen - jeg vil under ingen omstændigheder opsige mit gode arbejde, for at bo i Sverige eller Tyskland i 10 uger - det giver jo slet slet ingen mening, derfor er vi nødt til at søge på den hårde måde
Er er nogen der har nogen erfaringer med en situation som min?... Han kommer jo til DK som pensionist (og nej - han er ikke så gammel (han er 44, jeg er 37) - de har bare nogle andre pensionsregler i USA end vi har her) men så kan han da ikke tvinges ud i arbejde? Eller?
Og hvis han får opholdstilladelse via "den hårde måde" - gælder den så virkelig kun i 2 år?!?!
Synes det hele er enormt frustrerende, og er allerede begyndt at stresse over det... Det giver så meget mening for os at bo i DK, da han alligevel vil blive tvunget på pension om 4 år (de kan max være i forsvaret i 30 år), + jeg har mit gode arbejde her i DK, min familie osv. Ville være trist, hvis jeg skulle forlade det hele, pga de, ja - noget firkantede regler vi desværre har her i DK!... Skulle mene, at der "ikke er nogen ben" i vores sag, men... men det jeg læser, tja... så ved jeg snart ikke!...
Håber nogen kan give mig/os gode råd, og evt. svare på mine spørgsmål!
På forhånd tak!
Tina