Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
sandfeldt
Hej Alle
Ja så fik jeg min dejlige kæreste fra letland over til mig her i danmark, og hun fik uden videre registreringsbevis da jeg havde skaffe hende et job på 15 timer pr uge.
Så jeg troede jo alt var ok, MEN hendes 2 børn kunne ikke få ophold da hun ikke havde et dokument på at hun havde forældremyndigheden .
jeg har forklaret hende hvad det er de vil have men hun siger det har man ikke i letland er der nogen der ved hvor i letland man evt kunne få dette dokument, og hvad kræver det.
hendes børn har altid været hos hende da fædrene ikke vil have noget med dem at gøre
Please help

-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
I flg. lettisk familieret er det sådan, at begge biologiske forældre har ret til at udøve 'forældreskab', uanset om børnene er født i ægteskab eller ej. Hvis der ikke er nogen dom vedrørende forældremyndigheden, så er udgangspunktet dog at børn skal bo hos moderen.
Danmark ville imidlertid komme i karambolage med den internationale børnebortførelseskonvention, hvis de gav børnene opholdstilladelse, når begge børnenes forældre i princippet har forældremyndighed, og fædrene ikke har givet tilladelse til at børnene forlader Letland.
Der er nok ikke andet for, end at din kæreste må kontakte en advokat i Letland, som kan hjælpe hende med en forældremyndighedssag. I flg. retsplejelovens § 448f stk.1, litra 5 modsætningsvis er der efter min mening ikke grundlag for at føre forældremyndighedssagen i Danmark.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
sandfeldt
Hej
Tak for svaret , hun fortæller nu at der for nogle år siden er blevet afsagt en dom over begge fædre , at de skulle betale børnepenge til hende , ville et dokument fra denne dom , måske kunne bruges som dokumentation i danmark ?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Det afhænger jo af, om den indeholder en afgørelse om forældremyndigheden også - man kan godt blive dømt til at betale børnepenge, selv om man har del i forældremyndigheden.
mh
Rådgiver for ÆUG