Familiesammenføring §13 og retigheder til hjælp?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

FLSL

Familiesammenføring §13 og retigheder til hjælp?

Indlæg af FLSL » 04.10.2010 21:59:11

Er ny her men har et par spørgsmål.
Min samlever (EU borger) og min datter har fået familie sammenføring iht. EU-opholdsbekendtgørelsen. (§13). (Der er ikke noget forsørgelseskrav da vi har bægge boet og arbejdet i tredje EU land i Ca. 5 år)
So far so good!
  • Jeg havde den opfattelse at dette er en tidsubegrænset opholdstilladelse. Eller i al fald så længe at vi er partnere. Skulle dette ske ville min partner og min datter vel i så fald søge om ophold igen? Og hvad er så chancen for dette hvis hverken min partner eller datter er danske statsborgere?
  • Hvis jeg tager fejl og at det ikke er en tidubegrænset opholdstilladelse, er der således noget med at min partner kan ansøge om en sådan tilladelse efter 5 år uden at have været til byrde for det offentlige?
  • Alt efter om spørgsmål 1 eller 2 er rigtigt, kan min partner i så fald søge om kontanthjælp uden at det skader hendes fremtidige forhold i landet? Eller er der andre ydelser hun kan ansøge om i forbindelse med graviditet? (og hvilket) Altså, skal hun bruge 5 år uden at være til byrde for nogen til noget? Eller er det lige meget.
  • Hvornår kan min partner ansøge om dansk statsborgerskab? Og min datter som er født i "tredje" EU land, hvordan/hvornår kan hun opnå dansk statsborgerskab?
MVH. FLSL

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring §13 og retigheder til hjælp?

Indlæg af mh1 » 05.10.2010 05:58:23

Reglerne for EU-borgeres ophold uden at være familiesammenført kan du se her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/b ... tsborgere/
Der er på siden link til notat om tidsubegrænset opholdsret.

I princippet har EU-borgere ret til kontanthjælp på lige fod med danske borgere, men DK udviser rask væk EU- og nordiske borgere, der har været på kontanthjælp - og er blevet stærkt kritiseret for det.

Reglerne for at søge om dansk statsborgerskab kan du se her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/integrat ... erskab.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.10.2010 09:25:15

Det er IKKE en opholdstilladelse, din partner har fået, men et registreringsbevis. Som EU-borger er det noget man har KRAV på at få, når man flytter over en landegrænse indenfor Fællesskabet. Det eneste, der kan forhindrer folk i at få registreringsbeviset er, hvis vedkommende er til fare for landets sikkerhed eller sundhed eller hvis myndighederne kan bevise, at man kun bor i landet proforma.

Hvis ingen af de tre ting er opfyldt, har hun altså krav på et registreringsbevis, som udstedes af Statsforvaltningen. Efter fem år fornyes beviset, og ved den fornyelse gøres beviset permanent. Det vil sige, at hun ikke skal forny den en gang til, så længe hun bor i Danmark.

Det samme gør sig gældende for barnet.

Som mh skriver, har man som EU-borger ret til at modtage sociale ydelser på lige fod med danske statsborgere, når man bor i Danmark (ligebehandlingsprincippet, se også art. 24 i opholdsdirektivet 2004/38). De danske politikere er dog ikke vilde med, at personer med status af EU-borger eller tredjelandsborgere beder om en social ydelse, så dem forsøger de at kyle ud af landet igen.

EU-retten foreskriver dog, at dét at anmode om en social ydelse, ikke i sig selv er grundlag nok til at udvise EU-borgere. Der skal i stedet foretages en "samlet vurdering" af, om vedkommende er til unødig byrde for det pågældende land. Dette skal altid vurderes konkret og individuelt.

Med hensyn til eventuel barsel, har man ret til barselsdagpenge efter de normale regler, hvis man er i beskæftigelse.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.10.2010 09:33:48

I øvrigt er både barnets og din partners registreringsbevis uafhængig af jeres parforhold. Beviserne er således ikke i fare, hvis du og din partner går fra hinanden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2010 10:42:45

Hvis du selv er dansk statsborger, så bliver din datter det også, såfremt du gifter dig med hendes mor. Så det vil være langt den nemmeste, hurtigste og bedste løsning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2010 10:48:04

Din kæreste har tilsyneladende fået registreringsbevis på baggrund af, at du har været arbejdstager i et andet EU-land, og at I har haft et fast (ægteskabslignende) samliv i det pågældende land. Og det betyder gan-ske rigtigt, at der ikke kan stilles noget forsørgelseskrav, så længe I fortsætter jeres samliv i Danmark. Det følger af EF-domstolens kendelse i Eind-sagen fra 2007.

Du har dog formentlig skullet skrive under på, at du vil forsørge din kæreste under hendes ophold i Danmark, og derfor har du samme forsørgelsespligt over for hende, som du ville have, hvis I var gift. Det er altså jeres samlede økonomi, som er afgørende for, om hun er berettiget til socialhjælp, og ikke kun hendes økonomi. Et registreringsbevis gælder i første omgang i 5 år, hvorefter det kan gøres permanent.

FLSL

Indlæg af FLSL » 05.10.2010 20:17:45

Jeg tror den sidste af fundiver199's indlæg beskriver vores situation 100%

Men nu prøver jeg at udform mit spørgsmål lidt anderledes:
Kim P. Nyberg skriver at mit barns og min partners registrerings bevis er uafhængigt af vores parforhold... men det er det vel ikke i kraft af at vi har fået det efter regel om familiesammenføring (§13). Hvis vores partnerskab ophører går jeg da ud fra at min partner i så fald skal kunne opfylde andre betingelser for at være i Danmark... så som have arbejde... osv?
Jeg mente også, som der bliver nævt, at min partner har ret til sociale ydelser på lige fod med danske borgere når nu vi er familiesammenført, men hvis hun modtager disse ydelser kan det så tælle imod hende på et senere tidspunkt såfremt vi skulle ophøre at være partnere og hendes grundlag for at blive i Danmark skulle vurderes selvstændigt igen.

Og på en helt anden note ang. det med at være her i 5 år hvis nu man ikke var familie sammenført, så kræver det val at man arbejder i 5 år og ikke modtager ydelser og derefter kan få gjort sit registreringsbevis permanent. Det er vel derfor der er så mange der prøver at få hvad som helst arbejde da de ikke ellers må være her længere en 6 måneder? Eller gå ledig 6 måneder lige meget om de måske har arbejdet 3 eller 4 år?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2010 06:59:34

Hvis jeres samliv ophører, så bevarer din kæreste sin ret til ophold, men på et selvstændigt grundlag. Og det betyder ganske rigtigt, at hun skal leve op til de helt almindelige betingelser for som EU-borger at have ret til ophold i et andet medlemsland.

Og de betingelser kan du læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt i indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i forum. Her er bl.a. det ret komplicerede spørgsmål om sociale ydelser gennemgået i detaljer.

Hvis du har supplerende spørgsmål efter at have læst disse to tekster, så skal jeg gerne svare på dem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2010 07:01:45

P.S. Jeg har flyttet dit indlæg til forum "EU-regler", da det jo er dem, som indlægget handler om, og ikke de danske regler. Og det er øverst i dette nye forum, at du finder det indlæg, jeg henviste dig til.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.10.2010 10:35:59

Eftersom din partner er EU-borger, er hendes registreringsbevis i princippet givet fuldstændig uafhængigt af jeres parforhold, netop fordi hun som EU-borger har selvstændige rettigheder. Derfor kommer hendes opholdsret ikke umiddelbart i fare, hvis I går hvert til sit.

Domstolen har fastslået i nogle domme, at seks måneders reglen ikke må være en absolut regel. Hvis pågældende modtager en social ydelse og er jobsøgende og har reelle chancer for at få et job (for eksempel er i gang med at forhandle med en arbejdsgiver), har vedkommende ret til at blive i forsøget på at blive ansat. Også selv om vedkommende dermed har været på offentlig forsørgelse i mere end seks måneder.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.10.2010 10:51:29

Uddrag af EU-Opholdsbekendtgørelsen:

Familiemedlemmer med ret til at blive boende efter ophør af ægteskab

§ 15. En EU-statsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter §§ 8-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse.

Stk. 2. En tredjelandsstatsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter §§ 8-11, mister ikke retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse, hvis

1) ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet,

2) forældremyndigheden til hovedpersonens børn ved aftale eller afgørelse er overdraget til en ægtefælle, der er tredjelandsstatsborger,

3) der foreligger en særlig vanskelig situation, herunder som følge af, at ægtefællen har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast i hjemmet, mens ægteskabet bestod, eller

4) ægtefællen ved aftale eller afgørelse har ret til samvær med et mindreårigt barn, og dette samvær skal finde sted her i landet.

Stk. 3. Opholdsret, der bevares efter reglen i stk. 2, er efter skilsmissen eller ophøret af ægteskabet ved omstødelse betinget af, at tredjelandsstatsborgeren er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, at den pågældende råder over sådanne indtægter eller midler til sit underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde, og tegner en sygeforsikring, der dækker perioden, indtil den pågældende opnår ret til ydelser efter sundhedsloven, eller at den pågældende er familiemedlem til en person, der opfylder disse krav.

Fast samlivsforhold af længere varighed

§ 16. Bestemmelserne i denne bekendtgørelse om ægtefæller finder tilsvarende anvendelse i tilfælde, hvor en person over 18 år samlever på fælles bopæl i fast samlivsforhold af længere varighed med en hovedperson over 18 år.

Stk. 2. Opholdsret for en samlever er betinget af, at hovedpersonen påtager sig at forsørge ansøgeren.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.10.2010 11:23:57

Hele opholdsbekendtgørelsen kan læses her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=124578

FLSL

Indlæg af FLSL » 06.10.2010 21:56:35

Nu har jeg læst lidt mere også på det i henviser til.
Men jeg ser at i mener to forskellige ting:

fundiver199:
"Hvis jeres samliv ophører, så bevarer din kæreste sin ret til ophold, men på et selvstændigt grundlag. Og det betyder ganske rigtigt, at hun skal leve op til de helt almindelige betingelser for som EU-borger at have ret til ophold i et andet medlemsland."

og

Kim P. Nyberg:
Eftersom din partner er EU-borger, er hendes registreringsbevis i princippet givet fuldstændig uafhængigt af jeres parforhold, netop fordi hun som EU-borger har selvstændige rettigheder. Derfor kommer hendes opholdsret ikke umiddelbart i fare, hvis I går hvert til sit.

Men som jeg har sagt så har min partner fået ophold efter §13:
>>>
Familiemedlemmer til danske statsborgere

§ 13. I det omfang det følger af EU-retten, har familiemedlemmer til en dansk statsborger ret til ophold her i landet ud over de tidsrum på 3 eller 6 måneder, der følger af udlændingelovens § 2, stk. 1, og 2.
<<<

Kim henviser så til bekendtgørelsens § 15 og 16, men disse omhandeler kun tilfælde hvor ægtfæller eller partnere har ophold i kraft af § 8-11 (altså ikke § 13).

Så derfor går jeg ud fra at det som fundiver199 skriver er korrekt, at min partners grundlag skulle revurderes hvis vi skulle komme i en situation hvor vi ikke er partnere mere. Altså min partners registrerings bevis er ikke selvstændigt opnået og uafhængigt.
Og en sådan evt. fremtidig vurdering skulle så basere sig på et af 2 tlfælde
1) At min partner har arbejde og kan forsørge sig selv, og ikke er på sociale ydelser mere end 6 måneder (med de undtagelser der er nævnt af Kim)
2) Eller at min partner kan dokumentere at hun har tilstrækkelige midler.

Og så er mit spørgsmål igen det som jeg ikke har kunnet finde svar på: I min partners nuværende situation uden arbejde har hun ret til sociale ydelser som andre danskere, f.eks. kontanthjælp, men hvis hun får tildelt denne ydelse nu, vil det kunne skade hendes evt. revurdering i forhold til senere, altså punkt 1 og 2 ovenfor, eller andre special vurderinger vedr. f.eks. at kunne tage vare på vores fælles barn i Danmark osv.

Jeg er ked af hvis i har svaret og jeg ikke forstår det, eller at jeg ikke har fået mit spørgsmål formuleret godt nok.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.10.2010 09:14:06

Bemærk, at både fundiver og jeg skriver, at såfremt I går fra hinanden, så har hun en selvstændig opholdsret. Og denne opholdsret er ikke betinget af §13.

Det vil med andre ord sige, at hun på en eller anden måde skal kunne forsørge sig selv. Om det er via en solid lottogevinst, et job, udbytte af værdipapirer eller penge fra familien i hendes hjemland, er sådan set ligegyldigt.

Går hun arbejdsløs på tidspunktet, hvor jeres veje skilles, skal hun blot være aktivt arbejdssøgende og tilmeldt det lokale jobcenter. Så længe hun aktivt søger job, og har reelle muligheder for at få noget, kan hun ikke smides ud af landet.

Uanset hvilken paragraf hun er her i henhold til, er hun EU-borger, og som sådan har hun selvstændige rettigheder. Uanset hvordan vi vender og drejer det.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.10.2010 09:28:13

I forhold til dit sidste spørgsmål om hendes muligheder for samvær med barnet i Danmark, finder §15, stk 4 tilsvarende anvendelse. Det vil sige, at hvis I går fra hinanden, og barnet bliver her i landet, og hun har almindelig samværsret/forsørgerpligt over barnet, så har hun ret til at blive her i landet, uanset om hun modtager sociale ydelser eller ej.

Besvar