Kørekort startet i sverige, flytter nu til DK

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AMH

Kørekort startet i sverige, flytter nu til DK

Indlæg af AMH » 01.10.2010 22:18:27

hej,

Vi er på vej til at flytte tilbage til DK, min kone som er svensk statsborger er igang med at tage kørekort i Sverige men når ikke at blive færdig inden vi flytter til København. Kender nogen af jer regler i Sverige/EU mht at bo i et land og tage/fortsætte kørekort undervisning i et andet?

mvh
AMH

missy

Re: Kørekort startet i sverige, flytter nu til DK

Indlæg af missy » 06.10.2010 13:16:32

Inden jeg flyttede til sverige skulle jeg tage kørekort i Danmark, men fandt ud af jeg ikke ku tage kørekortet færdigt hvis jeg flyttede til sverige. det var en kørelærer der oplyste mig det.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.10.2010 14:39:47

Prøv at spørge øresunddirekt. Hun kommer sikkert til at skulle begynde helt forfra

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2010 15:17:03

Det er jeg også bange for. Hvert land har jo sine egne regler for, hvad man skal have modtaget af undervisning for at kunne gå op til køreprøven, og det er givetvis meget svært eller umuligt at få "meritoverført" undervisning fra et land til et andet. Desuden er indholdet i teoriprøverne givetvis ikke helt det samme, de ting, man lægger vægt på ved afholdelse af køreprøver, kan også være forskellige, og så videre.

Så bortset fra den generelle rutine, som din kone har fået ud af sine svenske køretimer, så er det sandsynligvis forfra og tilbage til start, hvis hun ønsker at tage kørekort i Danmark. Og som bosat i Danmark er det naturligvis et dansk kørekort, hun skal erhverve, og ikke et svensk. Havde hun allerede et svensk kørekort på det tidspunkt, hvor I flyttede til Danmark, så kunne det derimod ombyttes til et dansk uden den helt store ballade. Så det var da lidt ærgerligt, at hun ikke nåede at tage det færdig, før I flyttede. Men sådan er der jo så meget, og man skal som bekendt ikke græde over spildt mælk.

Besvar