boligkrav, forsørgelsespligt, dokumentation

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rafigi

boligkrav, forsørgelsespligt, dokumentation

Indlæg af rafigi » 30.09.2010 15:05:43

Jeg er dansker, men har boet i Grønland de sidste 3 år, hvor jeg har mødt min kæreste, som er pakistaner med tidsbegrænset grønlandsk opholdstilladelse på grundlag af sit arbejde (på udlændingeområdet er Grønland og Danmark to forskellige lande).

Vi har været sammen i 2½ år og boet på samme folkeregisteradresse i et år, men da det jo ikke er nok til at opfylde samlivskravet er vi blevet gift sidste måned så jeg kan flytte til Danmark og finde et job inden vores ansøgning om ægtefællesammenføring (forhåbentligt) går igennem.

Som jeg læser det opfylder vi alle krav, men der er alligevel et par steder jeg er i tvivl - især når jeg læser nogle af jeres historier, for det ser jo ud til at sager der skulle være lige til ikke altid er det og vi vil helst ikke ende i den der 7 måneders bunke hvis vi på nogen måder kan undgå det.

For det første er jeg lige flyttet til Danmark når jeg skal aflevere min ansøgning. Det betyder at jeg endnu ikke har et job på ansøgningstidspunktet. Er der nogen der ved om det kan blive et problem?
Jeg har boet på en isflage midt i Atlanterhavet i 3 år og har derfor sparet ret meget op så jeg let kan klare mig uden offentlig hjælp i op til et år. Det samme har min mand. Vi har tænkt os at sende udskrift fra banken med i vores ansøgning.

Derudover har jeg heller ingen bolig, da jeg endnu ikke ved hvor i landet jeg finder arbejde. Jeg har tænkt mig at angive mine forældres adresse i ansøgningen (for det bliver min foreløbige forlkeregisteradresse). Deres hus er 125 kvm og de har to ledige værelser, så der er rigeligt plads til to ekstra personer. Der står jo på udlændingeservice hjemmeside at danskere der lige er kommet hjem fra udlandet har op til 6 måneder før de skal overholde boligkravet, så det bør vel ikke være et problem?

Vi har tænkt os at dokumentere alt hvad vi overhovedet kan - også hvis vi ikke bliver bedt om det.. Tror i det er en god ide eller bliver de bare irriterede?

Vi har selvfølgelig forsøgt at snakke med udlændingeservice, men de svarer meget svævende og virker generelt som om de ikke er sikre på noget som helst.

fundiver199

Re: boligkrav, forsørgelsespligt, dokumentation

Indlæg af fundiver199 » 30.09.2010 17:02:24

Som du selv har fundet ud af, så får du som hjemvendende dansker 6 måneder til at finde en bolig, der opfylder boligkravet. Men ellers er det jo de samme krav, I skal opfylde, som alle andre. Om du har job eller ej er sagen uvedkommende, da det ikke er blandt kravene. Kravet er i stedet, at du ikke må have modtaget sociale ydelser de sidste 3 år, og du må heller ikke modtage dem, efter opholdstilladelsen er bevilget. Men er du ikke medlem af en A-kasse? For så må du da kunne tage anciennitet med dig fra Grønland til Danmark.

I kan jo også overveje at søge efter EU-reglerne, når du alligevel skal ud og finde et nyt sted at bo. Se ”jeg vil… familiesammenføres” og ”jeg vil… flytte til Sverige/Schlesvig”.

Besvar