Den absurd unfair udlændingepolitik

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Osvald
Geografisk sted: Denmark

Den absurd unfair udlændingepolitik

Indlæg af Osvald » 29.09.2010 15:20:05

Jeg har kigget lidt på de officielle tal for hvem der fik opholdstilladelse i Danmark i 2008, og fandt flere absurde og unfair detaljer i disse tal.

Der blev i 2008 givet 4.407 opholdstilladelse til ”Familiesammenføring mv.”. Af disse 4.407 opholdstilladelser blev 3.749 givet til ”familiesammenføring”, mens de 658 blev givet til ”øvrige opholdssager” (hvilket primært omfatter opholdstilladelser til adopterede børn). Af de 3.749 opholdstilladelser til familiesammenføring var de 678 opholdstilladelser til familiesammenførte mindreårige børn, mens de resterende 3.071 opholdstilladelser blev givet til familiesammenføring af ægtefæller og samlevere til herboende flygtninge (160), indvandre (292) og danske/nordiske statsborgere (2.619). Bemærk venligst at disse tal omfatter dem der blev familiesammenført efter EU-reglerne til en herboende dansk statsborger.

Til sammenligning blev der i alt givet 69.277 opholdstilladelser i 2008, hvilket betyder at opholdstilladelser til familiesammenføring af ægtefæller og samlevere til herboende flygtninge, indvandre og danske/nordiske statsborgere kun udgør 4 % af det samlede antal opholdstilladelser. Det er for mig hamrende unfair at en så lille gruppe skal forfølges og chikaneres med så mange og evigt skiftende regler.

En anden ”detalje” er at det fremgår af statistikken er at der blev givet flere opholdstilladelser til medfølgende familiemedlemmer til EU/EØS statsborger (4.773) end der blev givet til familiesammenføring til herboende flygtninge, indvandre og danske/nordiske statsborgere. I øvrigt blev der givet 30.544 EU/EØS opholdstilladelser, hvilket er 10 gange så mange som antallet af opholdstilladelser til familiesammenføring af ægtefæller og samlevere til herboende flygtninge, indvandre og danske/nordiske statsborgere.

Jah, undskyld mig men det synes jeg godt nok både er absurd og unfair.

Jeg håber I vil dele disse tal med familie og venner, fordi jeg tror der er mange der ikke aner hvor absurd og unfair den førte udlændingepolitik er.

I håb om en ny regering, en ny udlændinge politik og en masse opholdstilladelser til jer og jeres kære ;o)
Osvald

skaanebo

Re: Den absurd unfair udlændingepolitik

Indlæg af skaanebo » 29.09.2010 19:26:52

Ja, det er tankevækkende.

Har du en kilde til de tal, du nævner? Evt. et link, hvor man kan se dem?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2010 20:14:10

Tallene kan læses i denne fyldige rapport, som US udgiver hvert år:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/F ... t_2009.pdf

Oswald rammer efter min mening lige midt ned i noget meget vigtigt og centralt, som ÆUG i øvrigt også har gjort flittigt opmærksom på i høringssvar og andre henvendelser til politikerne på Christiansborg.

Til Oswalds gennemgang kan tilføjes, at der i 2009 blev udstedt 1979 opholdstilladelser til familiemedlemmer til vandrende arbejdstagere fra lande uden for EU (se side 16 i publikationen), og disse skal alene leve op til et simpelt forsørgelseskrav. Der er ingen 24-års regel, intet tilknytningskrav, intet boligkrav, intet krav om bankgaranti, intet krav om ikke at have modtaget sociale ydelser for 3 år siden og ingen krav om beståelse af en indvandringsprøve.

Så ikke alene var der i 2009 næsten lige så mange familiesammenføringer til EU/EØS-borgere som til danske statsborgere og indvandrere. Der var også et relativt betydeligt antal familiesammenføringer til f.eks. indiske arbejdstagere, og disse sker også efter betragteligt mere lempelige regler end familiesammenføringer til danske statsborgere.

Denne himmelråbende urimelige diskrimination imod danske statsborgere synes vi i ÆUG`s bestyrelse faktisk er så god en historie, at vi i foråret 2010 udsendte en pressemeddelelse om emnet. Men åbenbart var det ikke noget, som nogle danske medier fandt det interessant at fortælle om, for reaktionerne fra mediernes side var totalt fraværende.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2010 20:22:52

P.S. Som en tilføjelse er det dog naturligvis sådan, at man ikke kan tage antallet af udstedte opholdstilladelser som et udtryk for indvandringen til Danmark. For nogle udlændinge skifter jo fra en type opholdstilladelse til en anden, og mange er kun i Danmark i en kort periode, hvorefter de rejser hjem igen.

Og her er det jo trods alt sådan, at personer, som er familiesammenført med en dansk statsborger eller en fastboende indvandrer naturligvis har tendens til i gennemsnit at blive i Danmark i længere tid end f.eks. au-pair piger eller polske håndværkere.

Men alligevel må man sige, at det er et paradoks af de større, at de danske politikere altid kæder familiesammenføringsreglerne sammen med størrelsen af indvandringen til Danmark, når sandheden er, at familiesammenføringer til danskere og fastboende indvandrere kun udgør en ret beskeden del af den samlede indvandring.

Og sådan har det vel at mærke altid været. Ganske vist var der væsentligt flere familiesammenføringer frem til 2001, men det var i hovedsagen familiesammenføringer til flygtninge, som der var flere af. Og flygtninge har retskrav på familiesammenføring og rammes derfor heller ikke af de mange stramninger i reglerne for disse.

Den objektive sandhed er derfor efter min bedste overbevisning, at den danske udlændingepolitik i ekstrem grad bliver ført på bekostning af danskere med udenlandske ægtefæller, og at dette i øvrigt savner enhver form for saglig begrundelse.

Min personlige teori om dette er, at politikerne er blevet fanget af deres eget spin og derfor har svært ved at slippe ud af det igen. I 10 år har man jo tudet folk ørene fulde af, at valget stod mellem 24-års regel og muslimsk masseindvandring, og så er det jo svært pludselig at vende 180 grader rundt og indrømme, at det faktisk overhovedet ikke har noget på sig, men at der alene var tale om et skræmmebillede, som man selv var med til at skabe.

Besvar