Visum i sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
isatou

Visum i sverige

Indlæg af isatou » 25.09.2010 21:43:53

Hej,

Nu har jeg siddet og læst de forskellige indlæg, men kan ikke finde svar som passer på mine spørgsmål.

Jeg er 21år, bor i en andelsbolig i København, er gravid og min kæreste er i Afrika. Her kommer så alle mine spørgsmål, som jeg virkelig håber at der er en der kan svare mig på.

Jeg har tænkt mig, at leje min lejlighed ud og flytte til Sverige, da det ikke er muligt for mig at søge om opholdstilladelse til min kæreste, da jeg er under 24år. Vil dette være muligt eller skal jeg sælge den først.

Jeg er godt klar over vi skal blive gift, før der overhovedet kan søges. Skal vi blive gift i hans land eller i Sverige.

Nu hvor jeg er gravid, vil jeg ikke have mulighed for at kunne fremvise 3mdrs lønsedler, vil det have nogen betydning, skal vi vente med at søge til barsel er overstået og jeg kan fremvise 3mdr lønsedler, eller hvordan forholder vi os til det.

hvor lang tid skal jeg have boet i Sverige før vi kan søge om opholdstilladelse til ham.

Håber meget på svar.

mvh
Isatou

fundiver199

Re: Visum i sverige

Indlæg af fundiver199 » 26.09.2010 06:38:03

Om du kan fremleje din andelslejlighed, medens du bor i Sverige, det skal du snakke med bestyrelsen i andelsboligforeningen om. Man har forskellige regler og praksis i de forskellige foreninger.

Hvis I vil gifte jer, det er helt op til jer. Et ægteskab, som er godkendt af myndighederne i det land, hvor det er indgået, er også gyldigt i alle andre lande. Der er noget papirarbejde med oversættelse og legalisering af vielsesattest, hvis den f.eks. er skrevet på swahili og skal bruges i et land, hvor man kun forstår svensk og tysk, men det er jo bare et administrativt problem, der skal løses.

Om din barsel er et problem, det kommer an på, hvad du skal leve af under barslen. Bistandshjælp duer ikke, hvis I skal søge ophold efter EU-reglerne. Hvis I vil søge efter Sveriges nationale regler er det derimod ikke noget problem. Men det er ikke nemt at finde nogen i Sverige, som vil leje en bolig ud til folk, der ikke har nogen indtægt.

Dit indlæg er i øvrigt placeret i et helt forkert forum. Dit spørgsmål handler ikke om visum men om familiesammenføring i Sverige efter enten EU-reglerne eller Sveriges nationale regler.

Du skal læse teksten under "jeg vil.... flytte til Sverige/Schlesvig" samt "jeg vil.... giftes". I den førstnævnte tekst er der også links til nogle meget mere uddybende tekster, som forklarer EU-reglerne nærmere.

Besvar