Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
camillacelik
Min mand og jeg bor i en lejlighed nu og har gjort det i 3 mdr her pr 1 oktober.
Vores kontrakt er ANDRA HAND og vi har lejet lejligheden fra 1 juli til 1 oktober. dvs kontrakten udløber her om 6 dage. Så er det at vi har fået en lejlighed pr 1 november og den glæder jeg mig helt vildt til at flytte ind i.

Den ligger i Landskrona. nogle der har erfaringer derfra?
Mht mit spørgsmål så er den nye lejlighed jo først en vi kan få om en mdr. og vi har så fået lov til at bo i denne her nuværende lejlighed en mdr mere. Men manden der udlejer den siger vi ikke kan skrive kontrakt på det da stena festigheter eller hva boligselskabet nu hedder ikke godkender andra hand mere end 3 mdr af gangen. han siger så han kan skrive i kontrakten at han forlænger den men han kan ikke skrive at han får penge for den. HVAD SØREN GØR VI??????????????? vi ka ikk kommei nd i den nye lejlighed før 1 nov og hun ka heller ik lave kontrakt før det

HJÆLP

-
skaanebo
Hvis det er jeres hensigt at flytte videre til Danmark og gøre brug af EU-regler, så kan I ikke rigtig bruge en sort fremleje til noget som helst.
Men hvis I risikerer at stå uden tag over hovedet, så er det måske bedre end slet ikke at have noget sted at bo. I skal bare være klar over, at I så ikke kan benytte EU-regler til at flytte videre til DK, førend I er i stand til at dokumentere et reelt og faktisk ophold i Sverige igennem mindst 10 uger. Og jeg vil tro, uret begynder forfra, hvis der er en hel måned, hvor I ikke kan dokumentere, hvor I har boet. Det vil i hvert fald være risikabelt at indlevere en sådan ansøgning til US.
Hvis I derimod har til hensigt at blive boende i Sverige, så gør det jo ikke den store forskel, når det kun handler om en måned. I er jo allerede folkeregistrerede på adressen, så det eneste problem kan være, hvis boligselskabet får nys om sagen. I så fald kan jeres udlejer miste sin kontrakt for lejligheden, fordi han bryder reglerne.
-
fundiver199
Enig med skaanebo i, at hvis det er jeres hensigt at søge opholdkort i Danmark, så bør I enten flytte til Danmark pr. 1/10, når kontrakten udløber, eller alternativt vente, til I har boet mindst 3 måneder det nye sted.
Men hvis jeres hensigt er at blive i Sverige, så er det, som skaanebo skriver, jeres udlejer der risikerer problemer snarere end jer. Din mand har vel søgt opholdskort hos Migrationsverket allerede, og skulle Migrationsverket finde på at spørge, hvor I skal bo efter 30/9, så er det jo bare at sende den en kopi af den nye lejekontrakt.
At I (på papiret) står uden tag over hovedet i 31 dage, ændrer jo ikke på jeres ret til at bosætte jer i Sverige. I kan helt lovligt bo på vandrehjem i de 31 dage, leje en ødegård eller bo på en sofa hos nogle venner.
-
camillacelik
tak for svar

Altså min udlejer vil jo gerne lave videre på den kontrakt han har lavet nu han skriver bare han forlænger den en mdr mere?
og vi bliver selvfølgelig i den nye lejlighed mere end 3 mdr. til vi har styr på alle dokumenter og til vi har fået et ja fra dk. vi søger fra sverige af jo så vi er der længe nok

jeg skal ikke risikere at vi flytter til dk 1.10 og min mand så får et nej og skal hjem til tyrkiet hvor jeg står med vores søn 1.11. alene.
Altså det skal lige siges min mand HAR Fået opholdskort på 5 år det er snart en mdr siden han fik det.
men mon ikke det går alt sammen så

Min nuværende udlejer er rigtig sød og vil selvfølgelig ikke have han kommer i klemme eller noget som helst.
-
skaanebo
Jo, så bliver I bare boende en måned mere. Og skulle boligselskabet få nys om sagen, er det som nævnt ikke jer, der vil få problemer, men jeres udlejer.
-
fundiver199
Hvis din mand allerede har fået svensk opholdskort, og I ikke umiddelbart har nogen planer om at søge i Danmark foreløbig, så kan det da være komplet ligegyldigt, om I får kontrakt på den ene måned eller ej.