Økonomiske aspekter ved ansøgning om visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Krølle

Økonomiske aspekter ved ansøgning om visum

Indlæg af Krølle » 19.09.2010 23:09:18

Hej,

Efter at have læst visumreglerne på Ny i Danmark og her på siden sidder jeg alligevel tilbage med et par spørgsmål, som jeg håber I kan være behjælplige med at besvare.

Jeg er lige hjemvendt fra et år i Indien og Thailand, hvor jeg har udført frivilligt arbejde. Sidste år i oktober møder jeg min indiske kæreste og nu hvor jeg er hjemvendt til DK vil jeg selvfølgelig gerne have ham på besøg.

Mine spørgsmål ift. visumansøgningen omhandler de økonomiske aspekter. Min kæreste her pt. ikke særlig mange penge, men kan dokumenterer at han har fast arbejde i hans fars firma (dog har hans far ikke udbetalt løn til ham de sidste måneder pga. uoverenstemmelser mellem min kæreste og hans far, derfor ingen lønsedler) samt ejendom i Indien.

Derfor tænker jeg at de bedste muligheder for ikke at få afslag på en visumansøgning er, at jeg afholder udgifterne til hans ophold for, at han ikke skal dokumenterer med lønsedler. Men jeg har som sagt ikke været i arbejde herhjemme i over et år grundet mit udlandsophold og kan derfor ikke fremvise nye lønsedler. Jeg er pt. på dagpenge mens jeg søger nyt arbejde. Mit spørgsmål går på om det vil være umuligt at få ja til visum såfremt jeg skriver at jeg vil afholde de økonomiske udgifter, når jeg rent faktisk kun har mine dagpenge at leve for indtil jeg får et job og samtidig ikke kan fremvise lønsedler for det sidste år?

Og hvor mange penge skal jeg, som den der afholder udgifterne, have til rådighed på min konto? Jeg er godt klar over muligheden for evt. at skulle stille en bankgaranti på de ca. 58.000 kr. (2010 niveauet) (hvilket også ville være muligt for mig) men hvad skal der udover være til rådighed? Og når det er mig der afholder udgifterne skal han så staidgvæk have de 350 kr. til rådighed pr. dag eller er det kun når han selv er den som afholder udgifterne?

Håber I kan være mig behjælpelige med ovenstående spørgsmål.
På forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Økonomiske aspekter ved ansøgning om visum

Indlæg af mh1 » 20.09.2010 08:43:57

Du skal ikke fremvise lønsedler for årevis, de seneste 3 måneders 'indkomstbevis' vil være nok og det behøver heller ikke være lønsedler, du kan godt bruge dagpengeudbetalingsdokumentation. Du skal jo bare godtgøre, at du har penge nok til at have en 'liggende gæst' i x antal dage, og det rækker dagpenge til. Du skal ikke dokumenter opsparing, og hvis du er sponsor skal din kæreste ikke dokumentere de ca. 350 kr/dag. Men det skader ikke at vedlægge dokumentation for evt. opsparing og/eller skødet på den faste ejendom samt ansættelsesbevis, hvis han har det.
Har du læst her?: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... besoeg.htm
“Der er oprettet såkaldte rejsebureau- og turistordninger med en række lande - Rusland, Kina, Ukraine og Indien - som gør det lettere for statsborgere fra disse lande at komme til Danmark på turistbesøg. Læs mere om rejsebureau- og turistordninger.”
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2010 09:49:16

Som mh skriver, så er det altså ikke sådan, at der stilles meget store krav til økonomien hos den person, der inviterer, så dagpenge fra en A-kasse er alt rigeligt til, at du kan dokumentere at have råd til en flybillet og en overnattende gæst i x antal dage. Har du penge i banken, så kan det dog naturligvis heller ikke skade noget også at vedlægge et kontoudtog.

Det vigtigste er dog, at I dokumenterer din kærestes tilbagevendelsesforudsætninger. Ikke så meget fordi, han ellers risikerer afslag, men mere fordi Indien er i immigrationslandegruppen. Og det betyder, at hvis tilbagevendelsesforudsætningerne er svage, så vil du blive bedt om at stille bankgaranti.

Din kærestes tilbagevendelsesforudsætninger kan han dokumentere ved lønsedler, en erklæring fra hans arbejdsgiver om, at han kan vende tilbage til sit job efter ferien, samt ved skøde på fast ejendom. Umiddelbart er det derfor noget møg, at din kæreste er raget uklar med sin far og ikke har fået løn i flere måneder.

For tvivl om, hvorvidt han har et job at vende tilbage til, kunne meget vel få vægtskålen til at tippe over i retning af, at du skal stille bankgaranti. Men har du mulighed for det, så er det selvfølgelig ikke nogen uoverstigelig forhindring. Det ville da bare være rarest at være fri for, også fordi det er bøvlet og koster nogle penge i form af gebyrer til banken, ny rejse til ambassaden efter din kærestes hjemkomst og så videre.

PS. Husk at I også skal dokumentere, at I har mødt hinanden personligt inden for de sidste 12 måneder, v.h.a. stempler i pas og gerne et par fotos.

Krølle

Indlæg af Krølle » 20.09.2010 10:21:07

Tak for jeres svar.

Ja, jeg er klar over at min kæreste skal kunne dokumenterer, at han vil vende tilbage til Indien efter ferie i DK. Tror også det vil være muligt for ham at få bevis på hans fortsat ansættelse i hans fars firma efter et ferieophold. Og så håber jeg på at det og hans bevis for fast ejendom vil være nok til at vurderer, at han vil rejse hjem igen.

Med hensyn til dokumentation for ophold har jeg alle mine flybilletter, flybilletter til steder vi har været sammen, billeder, visums til indien mv. Vil umiddelbart tro, at dette burde være nok, da vi har tilbragt et år sammen med kun 4 måneders afskillelse af min tid i Thailand. Men man kan jo aldrig vide:-)

Min bekymring går mere på, at jeg netop lige er hjemvendt og såfremt vi ansøger om visum nu vil jeg altså kun have en udbetaling i form af dagpenge (og endda ikke fuld måned, da dagpengeperioden er skæv), da jeg ikke har været hjemme i længere tid. Og dette kan jeg tænke kan give problemer eller? Jeg vil jo have en fremadrettede indkomst, hvor jeg vil være i besiddelse af penge under hans ophold (og gerne en bedre indkomst så snart jeg er i arbjede igen). Men jeg kan bare ikke dokumenterer en indkomst før den 15. september 2010,

Hvad tænker i - skal vi vente med at ansøge til jeg har været hjemme i længere tid eller tror i det vil være muligt trods den manglende dokumentation for tidligere indkomst såfremt jeg anfører at jeg betaler hans udgifter under hans ophold?
Jeg vil jo meget gerne have ham på besøg så hurtig som muligt og vise ham mit land;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2010 11:23:59

Du kan da bare vedlægge den meddelelse, som du har fået fra din A-kasse, og hvor der står, hvilken ydelse du er berettiget til og i hvor lang tid. Og så er det da irrelevant, om du på ansøgningstidspunktet har fået den ydelse i 3 uger eller 3 år. Det vigtige er jo, at du i det hele taget har en indtægt. Og det er stadig ikke dine økonomiske forhold, som er interessante i.f.m. din kærestes visumansøgning, men primært hans egne forhold.

Besvar