Først og fremmest, kan min filippinske kone få EU opholdskort til Sverige inden hun tager til landet? Der er nemlig på blanket 145011 "Application for residence card", fra migrationsverket, en rubrik der spørger om man er i Sverige, og i så fald at angive datoen man ankom.
Det må vel betyde at man kan få opholdskort før man kommer til landet.
Spørgsmålet, hvis det er rigtigt, er så hvordan man søger om det?
Sverige har ikke længere nogen ambassade i Filippinerne. Man skal derfor gennem den svejtsiske ambassade for diverse anliggender. Men, rent praktisk, hvordan gør man? Skal min kone til denne ambassade for at søge om kortet, og hvordan klares det egentligt? Eller skal jeg, efter jeg har slået mig ned i Sverige, søge for hende mens hun stadig er i Filippinerne?
Grunden til disse spørgsmål er at der på blanketten "Revised Checklist VISIT" fra den svejtsiske ambassade står som note: "*If you are in possession of a valid residence card / permit for any SCHENGEN state, then you do not need a visa to enter Switzerland / Liechtenstein / Schengen states."
Det er jo guld værd at skulle slippe for endnu en visaansøgning hvis det er muligt at få opholdskortet først og så simpelthen komme ind i landet på det. Indirekte, i følge blanket 145011 er dette jo muligt, men der står bare ikke hvordan det gøres.
Jeg ville ringe til den svejtsiske ambassade og spørge, MEN de har ingen åben telefon og tager kun mod folk som har aftale. Forhåbentligt er der nogle kloge hoveder her der har de rigtige svar