Gift eller ugift?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Princess

Gift eller ugift?

Indlæg af Princess » 16.09.2010 16:25:30

Hej hej :D

Hvordan er min kæreste og jeg bedst stillet når vi søger efter EU-reglerne om at komme til Sverige?
Som gift (i hans hjemland, Tyrkiet) eller ugift og så blive gift i Sverige når han kommer? Skal man stille nogen bankgaranti hvis vi ikke er gift når han kommer til Sverige?

fundiver199

Re: Gift eller ugift?

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2010 16:41:18

Det er nærmest hip som hap. Forskellen ligger alene i, at der er et ansøgningsgebyr for visum, hvis I ikke er gift, før han søger. Så hold bryllup hvor og hvornår det nu passer jer bedst. Og nej Sverige opererer ikke med krav om bankgaranti ved visumansøgninger. Det er en rent dansk specialitet. I princippet kan din kære-ste få afslag på en ansøgning om visum til Sverige, hvis I ikke er gift, men hvorfor skulle han få det, hvis han ikke er eftersøgt af politiet eller ligefrem skriver i ansøgningen, at han ikke har tænkt sig at rejse hjem igen.

Den primære forskel er således, at som ugift er din kæreste ikke omfattet af EU-rettens regler, og derfor har han ikke krav på visum og kan kun få visum, hvis han har tænkt sig at rejse hjem igen. Men han har lov til at ombestemme sig og søge opholdskort, når han først er kommet til Sverige, og I har sagt ja til hinanden.

Så om I vælger det ene eller andet, det handler næsten udelukkende om, hvorvidt du har tid og lyst til at rejse til Tyrkiet, så I kan blive gift der, eller om I hellere vil giftes i Sverige.

Princess

Indlæg af Princess » 17.09.2010 22:15:36

Tak for svaret...
Nu har jeg så læst mig frem til at man skal registrere sit ægteskab i Sverige?
Dvs at jeg kan ikke tage til Tyrkiet, blive gift med min mand og tage med ham til Ankara og søge om visum?
Jeg bliver nødt til at tage tilbage til Sverige og vende for at registrere vores ægteskab før han kan søge om visum?
Hvor lang tid bliver der så nødt til at gå, fra jeg har registreret det til han/vi kan tage til Ankara for at søge om visum til ham?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.09.2010 10:33:57

Du kan vel trille ind omkring den svenske ambassade i Ankara først, og bede dem registrere dit ægteskab? Det er da værd at prøve!
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar