Kineser afvist visa i Tyskland. Hvad så i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MKJ
Geografisk sted: Danmark - Kina

Kineser afvist visa i Tyskland. Hvad så i Danmark?

Indlæg af MKJ » 16.09.2010 13:19:26

Hej,

Jeg har længe forsøgt at finde ud af dette, men det har simpelthen ikke lykkedes mig, selvom jeg har brugt utallige timer på nettet, så jeg håber nogen her kan hjælpe eller vise mig hvad jeg har overset.

Min kinesiske kæreste vil meget gerne besøge mig her i Danmark.
Hun er 24 år (25 år når hun skal besøge mig), jeg er 26 år. Vi har mødt hinanden da jeg boede i Kina i et halvt års tid.

Problemet er det, at hun i maj 2010 blev afvist visum til Tyskland, hvor hun skulle med hendes firma på forretningsrejse.
Vil dette have betydning for hendes chance for at få visum i Danmark?

Derudover har jeg også læst, at jeg skal sende hende en invitation.
Hvad skal denne invitation indeholde?
Må denne invitation sendes pr. email, eller skal jeg sende den med posten?

Hvis i har gode råd må i også gerne give mig dem. Jeg synes det er en ret svær proces og hun er meget nervøs for ikke at få visa.

fundiver199

Re: Kineser afvist visa i Tyskland. Hvad så i Danmark?

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2010 13:28:04

Du skal udfylde den invitationsblanket, som findes på nyidanmark hjemmesiden, så hvad invitationen skal indeholde, det giver sådan set sig selv:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... soeger.htm

At din kæreste har fået afslag på en visumansøgning til et andet schengenland kan godt få negativ indflydelse på en visumansøgning til Danmark, men det afhænger nok meget af, hvad årsagen til afslaget var. Så uden nærmere informationer er det svært at sige noget som helst om det.

Om invitationen skal være forsynet med original underskrift og derfor ikke må faxes eller emailes, det er det i første omgang op til ambassaden at bestemme. Nogle ambassader kræver dette men sikkert ikke alle. Så start med at undersøge, hvad der står på ambassadens hjemmeside, og hvis du stadig er i tvivl efter at have studeret den, så ring eller skriv til dem og spørg, hvilke papirer, din kæreste skal vedlægge som dokumentation for sin ansøgning. Hvis du både inviterer og betaler, så skal hun typisk ud over invitationen vedlægge en kopi af dit pas og dine seneste 3 lønsedler. Eller i hvert fald anbefales dette generelt.

http://www.ambbeijing.um.dk

Husk også, at I skal have mødtes personligt inden for de seneste 12 måneder, for at du kan invitere hende hertil som din kæreste.

MKJ
Geografisk sted: Danmark - Kina

Indlæg af MKJ » 16.09.2010 13:32:45

Tak for det gode svar.

Jeg havde helt overset den formular, tak for det.

Hun blev afvist i Tyskland med begrundelsen, at hun var for ung og single (ugift).

Hun betaler selv flybillet osv.
Er det en fordel hvis jeg betaler?

Vi har heldigvis mødtes for under et år siden. Skal vi dokumentere dette? Og vil mit kinesiske visum og nogle billeder i så fald være nok?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2010 14:01:55

I så fald tvivler jeg på, at den tyske afvisning vil have nogen betydning for de danske myndigheders behandling af hendes visumansøgning. Dog vil man måske kigge ekstra grundigt på jeres dokumentation for, at I faktisk er kærester, da man jo måske vil mistænke din kæreste for at ”shoppe” mellem de forskellige ambassader.

Kopi af stemplerne (visum) i dit pas og et par fotos er nok til at bevise, at I senest var sammen i Kina for x måneder siden. Det kan kun gavne, hvis du sætter kryds i rubrikken, at du vil stå økonomisk inde for din kæreste under hendes ophold. Men hvis hun selv skal betale rejse og ophold, så skal I selvfølgelig skrive det i ansøgningen. Så skal hun jo bare kunne dokumentere, at hun har penge i banken til både flybillet og cirka 350 kroner pr dag, som opholdet i Danmark varer. Alternativt kan I skrive, at du betaler, og så vedlægge kopi af dine lønsedler. Det kan under ingen omstændigheder skade noget at dokumentere, at I begge råder over økonomiske midler af en vis størrelse.

Besvar