Hej ÆUG.
Jeg skal snart giftes med en pige fra Ukraine og håbede der var nogen herinde som kunne give lidt feedback på hvordan jeg regner med at gribe tingene an...
Først lidt om os...
Vi er begge 40 år gamle, jeg er ugift og hun har været skilt i 3 år og har en datter på 16 fra et tidligere ægteskab som skal med til DK.
Hun arbejder som læge og er afdelingsleder af et laboratorium på et stort fødselshospital. Hun søgte om autorisation til at arbejde som læge i DK men fik afslag, og det er måske muligt at få hendes papirer godkendt som bio analytiker som også er på pluslisten, men det vil sikkert tage månedsvis så derfor vil vi nu igang med få sat en plan op om at få dem til Danmark snarest muligt.
Jeg bor i DK, men har adresse i Norge da det er et krav til mit job som fiskeskipper på et norsk garnskib.
Min kæreste og hendes datter har været på besøg to gange, 1 uge i julen på turist visum, og 3 uger i juli på besøgs visum.
Hun siger det er utrolig besværligt at blive gift i Ukraine med en udlænding, med månedsvis af bureaukrati, så det er vi også ved at opgive...
Nå men planen er at vi vil gribe det an som følger:
Søge visum til dem fra omkring 1 dec her til DK af 70 dages varighed ( da de jo var her 20 dage i juli )
Gifte os i starten af december i DK ( Hun skal vel kun have sin civil status bekræftet? )
Flytte fysisk til Norge 1 jan og søge om opholds kort til Konen og hendes datter.
Opholde os i norge i nogen måneder, ca til midt april eller lidt senere.
Flytte til DK efter endt ophold i Norge, er det nødvendigt at jeg flytter min officielle adresse til Danmark, eller er det nok jeg flytter rent fysisk og opholder mig i DK når jeg ikke er til havs?
Ser i nogen problemer i at gribe det sådan an?
Hvordan er situationen med at få dem i skole til fx danskundervisning når man bruger denne model?
På forhånd tak
Rasmus
Gør jeg det rigtigt?
-
fundiver199
Re: Gør jeg det rigtigt?
Hvis du officielt bor i Norge, så er det Norge, din kæreste skal søge om visum til, og ikke Danmark. Det er nemlig en betingelse for at invitere nogen på besøg i Danmark, at man har bopæl i Danmark. Og det har du jo ikke, når du har adresse i Norge, hvor du i øvrigt også arbejder.
Så din kæreste skal søge visum til Norge, og herefter er det så nok også nemmest, at I gifter jer i Norge. Når det er på plads, og du har fundet et sted i Norge, hvor I begge kan bo (såfremt det ikke er muligt på din nuværende norske bopæl), kan din kone så søge om norsk opholdskort og ditto med den 16-årige datter.
Offentligt støttet danskundervisning vil de begge kunne deltage i, men først når/hvis I er flyttet til Danmark. Og ja I skal naturligvis bo der, hvor du har adresse, det skal alle, og det, som du gør p.t., er ulovligt. Du kan slippe af sted med det, fordi der ikke er nogen særlig kontrol med, hvor en enlig og selvforsørgende dansker opholder sig. Men i samme øjeblik udlændingemyndighederne kommer ind i billedet, så ligger kontrollen på et helt andet niveau, og derfor skal man sørge for, at alting går fuldstændig lovligt til.
Så hvis dit nuværende job forudsætter, at du bor i Norge, så må I enten blive i Norge, eller også må du finde dig et nyt job, hvor det er ok, at du bor i Danmark. Jeg kender ikke noget til de norske integrationstilbud, men mon ikke også Norge har et tilbud om sprogundervisning m.m., det er nok ikke så meget anderledes end i Danmark. Også i Norge vil man jo således nok gerne have, at tilflyttere lærer det lokale sprog.
Så din kæreste skal søge visum til Norge, og herefter er det så nok også nemmest, at I gifter jer i Norge. Når det er på plads, og du har fundet et sted i Norge, hvor I begge kan bo (såfremt det ikke er muligt på din nuværende norske bopæl), kan din kone så søge om norsk opholdskort og ditto med den 16-årige datter.
Offentligt støttet danskundervisning vil de begge kunne deltage i, men først når/hvis I er flyttet til Danmark. Og ja I skal naturligvis bo der, hvor du har adresse, det skal alle, og det, som du gør p.t., er ulovligt. Du kan slippe af sted med det, fordi der ikke er nogen særlig kontrol med, hvor en enlig og selvforsørgende dansker opholder sig. Men i samme øjeblik udlændingemyndighederne kommer ind i billedet, så ligger kontrollen på et helt andet niveau, og derfor skal man sørge for, at alting går fuldstændig lovligt til.
Så hvis dit nuværende job forudsætter, at du bor i Norge, så må I enten blive i Norge, eller også må du finde dig et nyt job, hvor det er ok, at du bor i Danmark. Jeg kender ikke noget til de norske integrationstilbud, men mon ikke også Norge har et tilbud om sprogundervisning m.m., det er nok ikke så meget anderledes end i Danmark. Også i Norge vil man jo således nok gerne have, at tilflyttere lærer det lokale sprog.