Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Overførsel af ægtefælles ubenyttede bundfradrag
Beton,
Jeg gjorde det, at jeg printede dommen om det dansk-thailandske par ud og tog den med hen til Skat. Ved ankomsten til skranken sagde jeg til damen, at jeg gerne ville høre, hvor meget af sit fradrag fra 2006 min kone egentlig havde fået. Hun gik ind i systemet og svarede, at min kone ikke har fået en krone.
Jeg spurgte hende derefter hvordan vi løser den sag. Hun forklarede, at hun ville sørge for, at beløbet fra perioden 14 december 2006 til 31 december 2006 blev overført til min bankkonto. Da hun havde sagt det, bragte jeg dommen på banen. Hun kendte den ikke, så hun ville gerne have tid til selv at undersøge den. En time senere ringede hun til mig og sagde, at min kone helt klart også var omfattet af dommen, så nu ville hun bryde sin hjerne med, hvordan man får "knækket" computersystemet til både at forholde sig til den faktiske indrejsedato og dommen på én gang.
Den løste hun som skrevet ved administrativt at flytte min kones indrejse tilbage til 1 januar 2006.
Jeg brugte således ikke kræve-mentalitet, men en imødekommende og interesseret indgangsvinkel til sagen. Og det gav jo altså pote. Omend jeg egentlig havde forventet at få det fulde årsbundfradrag på 42.900 kroner. Men jeg fik kun det, der teknisk hedder skatteværdien, hvad det så end dækker over.
Jeg gjorde det, at jeg printede dommen om det dansk-thailandske par ud og tog den med hen til Skat. Ved ankomsten til skranken sagde jeg til damen, at jeg gerne ville høre, hvor meget af sit fradrag fra 2006 min kone egentlig havde fået. Hun gik ind i systemet og svarede, at min kone ikke har fået en krone.
Jeg spurgte hende derefter hvordan vi løser den sag. Hun forklarede, at hun ville sørge for, at beløbet fra perioden 14 december 2006 til 31 december 2006 blev overført til min bankkonto. Da hun havde sagt det, bragte jeg dommen på banen. Hun kendte den ikke, så hun ville gerne have tid til selv at undersøge den. En time senere ringede hun til mig og sagde, at min kone helt klart også var omfattet af dommen, så nu ville hun bryde sin hjerne med, hvordan man får "knækket" computersystemet til både at forholde sig til den faktiske indrejsedato og dommen på én gang.
Den løste hun som skrevet ved administrativt at flytte min kones indrejse tilbage til 1 januar 2006.
Jeg brugte således ikke kræve-mentalitet, men en imødekommende og interesseret indgangsvinkel til sagen. Og det gav jo altså pote. Omend jeg egentlig havde forventet at få det fulde årsbundfradrag på 42.900 kroner. Men jeg fik kun det, der teknisk hedder skatteværdien, hvad det så end dækker over.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
Betoncirkeline
Hej Kim.
Jeg havde slet ikke set du havde svaret, normalt får jeg en mail, men der var sket et eller andet her.
Tak fordi du har hjulpet mig med det. Jeg kan godt fornemme jeg må måde op op skattekontoret og snakke med det. Og det vil jeg bare gøre. For det handler om mange penge lige pludselig.
Men tror du stadigvæk vi er omfattet af denne dom, da min mand har eget arbejde nu? Det er jo ikke mig der benytter sig af hans fradrag nu, men derimod ham selv. Men det kan jeg ikke se som nogle hindring!
Jeg vil da bare smutte derned og tale pænt til dem! MED dommen printet ud:-)
TAK!!! Det betyder meget med hjælpen.
Det er dog i øvrigt utroligt, at det skal være så svært hos Skat.
Jeg havde slet ikke set du havde svaret, normalt får jeg en mail, men der var sket et eller andet her.
Tak fordi du har hjulpet mig med det. Jeg kan godt fornemme jeg må måde op op skattekontoret og snakke med det. Og det vil jeg bare gøre. For det handler om mange penge lige pludselig.
Men tror du stadigvæk vi er omfattet af denne dom, da min mand har eget arbejde nu? Det er jo ikke mig der benytter sig af hans fradrag nu, men derimod ham selv. Men det kan jeg ikke se som nogle hindring!
Jeg vil da bare smutte derned og tale pænt til dem! MED dommen printet ud:-)
TAK!!! Det betyder meget med hjælpen.
Det er dog i øvrigt utroligt, at det skal være så svært hos Skat.
-
Betoncirkeline
Og mh, også tak til dig for svar:-)
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Beton,
Det er uden betydning, at din ægtefælle nu har et arbejde. Det vil stadig være dig, der modtager et eventuelt tilgodehavende, fordi hans fradrag dengang var lagt på dit skattekort.
Dommen har, som jeg læser den, betydning fra 2006 og fremefter. I vil derfor på samme måde som min kone og jeg kunne benytte jer af den.
Det er uden betydning, at din ægtefælle nu har et arbejde. Det vil stadig være dig, der modtager et eventuelt tilgodehavende, fordi hans fradrag dengang var lagt på dit skattekort.
Dommen har, som jeg læser den, betydning fra 2006 og fremefter. I vil derfor på samme måde som min kone og jeg kunne benytte jer af den.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
Betoncirkeline
Tak Kim.
Det er god stil, jeg må bare ned og snakke med dem på mandag på skattekontoret.
Jeg ville jo ikke ane det her hvis jeg ikke havde det her fremragende forum.
Men det er helt okay hvis det tilgodehavende ryger ind på min konto:-) Det ville nu være ret rare penge.
Jeg håber jeg kan formå at forklare dem hvad det handler om:-) Ellers spørger jeg lige lidt igen:-)
Men jeg melder lige hvordan det er gået når jeg har været dernede.
Det er god stil, jeg må bare ned og snakke med dem på mandag på skattekontoret.
Jeg ville jo ikke ane det her hvis jeg ikke havde det her fremragende forum.
Men det er helt okay hvis det tilgodehavende ryger ind på min konto:-) Det ville nu være ret rare penge.
Jeg håber jeg kan formå at forklare dem hvad det handler om:-) Ellers spørger jeg lige lidt igen:-)
Men jeg melder lige hvordan det er gået når jeg har været dernede.
Hej,
Ved ikke om i kan svare, men prøver alligevel.
Min kone kom til danmark nov. 2009 som au-pair, d. 10 dec, 2010 blev vi gift og vi søgte FS d. 14. dec 2010. Kan jeg overfører hendes fradrag fra 2009 og 2010, eller vil det udelukkende kun være for 2010 da vi først blev gift der og flyttede sammen?
Hilsen
Jacob
Ved ikke om i kan svare, men prøver alligevel.
Min kone kom til danmark nov. 2009 som au-pair, d. 10 dec, 2010 blev vi gift og vi søgte FS d. 14. dec 2010. Kan jeg overfører hendes fradrag fra 2009 og 2010, eller vil det udelukkende kun være for 2010 da vi først blev gift der og flyttede sammen?
Hilsen
Jacob
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan ikke få overført ægtefællefradrag FØR fra vielsesdatoen. Altså for dig ikke fra 2009. Ellers ville DK være i en endda noget større krise end det er pt.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg blev gift med min kone i august 2010, og vi flyttede sammen i Sverige den 1. december 2010. Jeg har hele tiden været skattepligtig i DK, idet jeg har arbejdet i København uden afbrydelse.
Kan jeg få hele hendes fradrag for 2010 overført? Ifølge de medarbejdere hos Skat jeg har talt i telefon med, kan jeg kun få fra og med december 2010.
Kan jeg få hele hendes fradrag for 2010 overført? Ifølge de medarbejdere hos Skat jeg har talt i telefon med, kan jeg kun få fra og med december 2010.
-
fundiver199
Jamen så har du (også) fået forkert besked i telefonen. Fradrag overføres for et helt år ad gangen og ikke på månedsbasis. Du må tage en udskrift af landsretsdommen med dig, når du tager hen for at tale med Skat.
Thomas, jeg blev gift med min kone den 8. december 2010.
Vi flyttede til Sverige den 28. december 2010.
Jeg var oppe på Skat Øresund i København og melde det i marts i år, og har allerede fået overført hendes fulde fradrag for 2010, samt pengene udbetalt
Du må op og sparke til Skat.
(Skal siges, damen på skat så heller ikke begejstret ud, da jeg var deroppe
)
Vi flyttede til Sverige den 28. december 2010.
Jeg var oppe på Skat Øresund i København og melde det i marts i år, og har allerede fået overført hendes fulde fradrag for 2010, samt pengene udbetalt
Du må op og sparke til Skat.
(Skal siges, damen på skat så heller ikke begejstret ud, da jeg var deroppe
SKAT opererer med nogle begreber til beskatning af udlandsdanskere, som man bør sætte sig godt ind i. I denne folder fra SKAT er der meget info at hente:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=119277&vId=201231
Følgende tekst er taget ud fra folderen, teksten er ikke sammenhængende i folderen.
Der skelnes mellem fuld skattepligt og begrænset skattepligt, som begrænset skattepligtig og gift kan man få fradrag per påbegyndt kalendermåned med begrænset skattepligt.
Men, som begrænset skattepligtig og gift – og man opfylder betingelserne herfor – kan man vælge at blive beskattet som grænsegænger, og dermed bliver skatteberegningen foretaget som fuldt skattepligtig.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=119277&vId=201231
Følgende tekst er taget ud fra folderen, teksten er ikke sammenhængende i folderen.
Det interessante i teksten er markeret med fed rød.Når du betaler skat til Danmark, sker det efter reglerne om enten fuld skattepligt eller begrænset skattepligt.
Hvad betyder fuld skattepligt?
Fuld skattepligt betyder, at du skal betale skat af hele din indkomst. Hvis du har indtægter fra udlandet, skal du også betale skat af dem i Danmark. Men den skat, du skal betale, vil ofte være mere lempelig, da du samtidig betaler skat i udlandet.
Hvem er fuldt skattepligtig?
Du skal betale skat af hele din indkomst, hvis du:
• Har bopæl her i landet
• Opholder dig her i landet i mindst seks måneder - uden pauser
• Er udsendt af den danske stat, en region eller en kommune til tjeneste uden for riget.
-----
Hvad betyder begrænset skattepligt?
Ved begrænset skattepligt skal du betale skat af bestemte indkomster fra kilder her i landet. Det kan du læse mere om i afsnittet Begrænset skattepligt.
Du beskattes i et vist omfang af din danske indkomst, selv om du ikke er fuldt skattepligtig i Danmark. Skattepligten er begrænset til visse indkomstarter fra kilder i Danmark.
Du er blandt andet begrænset skattepligtig, hvis du har:
• Lønindkomst samt indkomst i form af personalegoder her fra landet for personligt arbejde for en arbejdsgiver, der har hjemting her i landet eller er skattepligtig til Danmark af fast driftssted her - altså, at arbejdsgiveren opererer fra en filial eller lignende her i landet. Arbejdet skal udføres her i landet. For et udenlandsk bygge-/anlægsforetagende er du skattepligtig fra første dag.
• Lønindkomst samt indkomst i form af andre personalegoder for arbejde om bord på skibe og fly med hjemsted her i landet.
• Indkomst i form af bl.a. pension, folkepension eller bestyrelseshonorar, arbejdsudleje og diverse uddannelsesydelser.
• Indkomst fra et erhverv med fast driftssted her i landet eller fra deltagelse i eller bortforpagtning af en erhvervsvirksomhed med fast driftssted her.
• Indkomst af fast ejendom, fx ved udleje af et hus.
• Udbytter og lignende fra danske aktieselskaber.
• Visse former for royalty fra kilder her i landet.
Du kan kun fratrække udgifter i det omfang, de vedrører de nævnte indtægter. Begrænset skattepligtige kan dog, under visse særlige betingelser, opnå fradrag for andre udgifter. Se afsnittet Grænsegængere.
Har du lønindkomst fra Danmark, men bor du i udlandet og er gift, kan du under visse omstændigheder få et særligt fradrag i din skattepligtige indkomst. Fradraget udgør i 2008 41.000 kr. om året eller 1/12 af beløbet pr. påbegyndt kalendermåned med begrænset skattepligt.
Ophører du med at være begrænset skattepligtig af indkomst ved erhvervsvirksomhed eller fast ejendom, som nævnt ovenfor, skal du indsende selvangivelse efter samme regler som i afsnittet om Afsluttende selvangivelse. Den korte selvangivelsesfrist, som afsnittet angiver, gælder dog ikke, hvis du samtidig bliver fuldt skattepligtig.
-----
Begrænset skattepligtig
Er du begrænset skattepligtig og hjemmehørende i en anden stat, kan reglerne for grænsegængere give dig mulighed for at fradrage andre udgifter end dem, der relaterer sig til den indtægt, du er begrænset skattepligtig af.
Disse særlige regler gælder for lønmodtagere, selvstændigt erhvervsdrivende og pensionister, som har mindst 75 procent af deres samlede indkomst i Danmark. Hos skattecentrene kan du få nærmere oplysninger om betingelserne for at blive omfattet af ordningen.
Hvis betingelserne for at blive omfattet af ordningen er opfyldt, kan du få fradrag for personlige og familiemæssige udgifter, som fx renteudgifter af fast ejendom og af privat karakter, A-kassebidrag og bidrag til pensionsordninger. Skatteberegningen bliver foretaget som for fuldt skattepligtige, og en gift grænsegænger kan få overført uudnyttet personfradrag og bundfradrag fra ægtefællen.
Hvis du ønsker at blive omfattet af ordningen, skal du meddele det, når du indsender den sædvanlige selvangivelse.
Sverige
Hvis du bor i Sverige og arbejder i Danmark, bliver din forskudsregistrering og opgørelsen af din skattepligtige indkomst opgjort i Grænsegængercenter SkatØresund.
Der skelnes mellem fuld skattepligt og begrænset skattepligt, som begrænset skattepligtig og gift kan man få fradrag per påbegyndt kalendermåned med begrænset skattepligt.
Men, som begrænset skattepligtig og gift – og man opfylder betingelserne herfor – kan man vælge at blive beskattet som grænsegænger, og dermed bliver skatteberegningen foretaget som fuldt skattepligtig.
Min revisor og jeg sendte den 20 juni 2011 anmodning om uudnyttet bundfradrag for ægtefælle 2009 med henvisning til landskatterettens afgørelse med kopi af opholdskort vigelsesattest, samt kopi af pas med stempel af 17 dec 2009 hvor deres anmodes om opholdstilladelse og arbejdstilladelse. Pengene var på min konto dagen efterden 21 juni. Den hurtigste sagsbeh, jeg nogensinde har oplevet 
-
mh1
- Kontakt:
Jeg hæfter mig lige ved årstallet i det her "Har du lønindkomst fra Danmark, men bor du i udlandet og er gift, kan du under visse omstændigheder få et særligt fradrag i din skattepligtige indkomst. Fradraget udgør i 2008 41.000 kr. om året eller 1/12 af beløbet pr. påbegyndt kalendermåned med begrænset skattepligt."
Er det ikke lige præcis DET fradrag, man ikke længere kan få?
Er det ikke lige præcis DET fradrag, man ikke længere kan få?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg havde ikke lønindkomst i DK, da jeg boede i Sverige.
-
mh1
- Kontakt:
Jeg spørger i al almindelighed, hvis det fradrag ikke længere er muligt at få, så skal folk ikke sætte næsen op efter det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG