separation

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nespi

separation

Indlæg af nespi » 08.09.2010 10:03:27

Hej

Min brasilianske kone og jeg overvejer at blive separeret. Vi har et barn på fire år sammen, der er født i Danmark. Min kone har en midlertidig opholdstilladelse, der med stor sikkerhed kan gøres permanent til næste sommer.

Før jeg overhovedet så meget som tænker på at søge om separation, vil jeg gerne høre: Findes der sager, hvor en 3. lands statsborger, som er mor til et lille barn, er blevet smidt ud af landet, efter at hun er gået fra sin danske ægtefælle?

Det ville jo i så fald være en meget ulykkelig situation for alle parter.

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen nespi

fundiver199

Re: separation

Indlæg af fundiver199 » 08.09.2010 10:30:20

Ingen ud over Udlændingeservice kan svare på dit spørgsmål, da kun Udlændingeservice har kendskab til alle de afgørelser, som de har truffet. Vi andre kan kun kigge i databasen over de offentliggjorte afgørelser for at se, om der er nogle sager, der ligner din. Og her er der umiddelbart en helt ny afgørelse i en sag, som minder noget om jeres. Men dog med den vigtige forskel, at barnet her ikke var et fællesbarn:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/legalinf ... afslag.htm

Og umiddelbart vil jeg da tro, at såfremt I efter en skilsmisse begge har normalsamkvem med jeres fælles barn, så vil hensynet til barnets tarv gøre, at din kone får lov at bevare sin opholdstilladelse. Men garantere for noget som helst, det kan jeg overhovedet ikke, bl.a. fordi US egen beskrivelse af reglerne er yderst dif-fus:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ophoer.htm

”Hvis der er personlige forhold hos udlændingen, som gør, at en inddragelse eller afslag på forlæn-gelse vil være særligt belastende for den pågældende, vil opholdstilladelsen alligevel ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingeservice ser bl.a. på:

• Udlændingens tilknytning til det danske samfund herunder hvor lang tid, udlændingen har været i Danmark.
• Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
• Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
• Konsekvenser for herboende nære familiemedlemmer.
• Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
• Om udlændingen vil lide overlast i hjemlandet.”

Et fællesbarn må jo høre under ”konsekvenser for herboende nære familiemedlemmer”, men præcis hvordan US praksis er på området, det kan man kun vide, hvis man er ansat i US. Eller spørger dem om det og får et fornuftigt svar.

Besvar