Problemer med de nye regler for permanent opholdstilladelse!

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

cath

Problemer med de nye regler for permanent opholdstilladelse!

Indlæg af cath » 07.09.2010 18:28:04

Hej!

Min kone er som så mange andre kommet ind under de nye regler vedr. permanent opholdstilladelse.
Vi har for 2 mdr. siden ingivet hendes ansøgning da hun opfyldte samtlige krav, men nu er vi kommet i den situation at der igen igen er kommet neskæringer på hendes job og hun er en af de uheldige der røg ud denne gang :(
En RET træls situation at havne i.......Hvad kan vi gøre ??
Jeg har henvendt mig til firmaet og forklaret dem situationen, men den fabrikschef kunne på ingen måde være menneskelig, han forklarede at han var nødt til at køre en hård linie ang. fyringer så der var ikke noget at gøre, fyringen stod ved magt.
Som skrevet indgav vi ansøgningen for 2 mdr. siden og hun har efter at ha været ansat i firmaet 4½ år. 2 mdr. opsigelse og har stadig 14 dages ferie tilgode så hvis det holder stik hvad udlændinge servise siger at de har en behandlingstid på 6 mdr. så mangler hun 1½ mdr. med beskæftigelse, hvis man ikke kan omgå at man skal være i arbejde i mens ansøgningen behandles.
Så igen HJÆLP HJÆLP.........hvad gør vi???
Ja find et andet arbejde er jo en mulighed, men som det ser ud lige nu er det ret umuligt :(

På forhånd tak

Mvh. cath

fundiver199

Re: Problemer med de nye regler for permanent opholdstilladelse!

Indlæg af fundiver199 » 08.09.2010 07:03:57

Din kone sørger for også at søge om en ny tidsbegrænset forlængelse, så hun ikke risikerer at stå helt uden opholdstilladelse, og så søger hun om tidsubegrænset opholdstilladelse igen på et senere tidspunkt, når hun opfylder beskæftigelseskravet.

Alternativt flytter I til et andet EU-land i en periode, hvorefter din kone søger tidsubegrænset opholdskort efter EU-reglerne straks efter jeres hjemkomst til Danmark. Det er dog nødvendigt for at have denne mulighed, at jeres fravær fra Danmark er kortere end 6 måneder.

Din kone kan tage danske dagpenge med sig til et andet EU-land i op til 3 måneder med henblik på at søge job i dette land. Men bliver I i det andet land i mere end 3 måneder, så ryger hun ud af det danske dagpengesystem. Så lige præcis 10-12 uger i f.eks. Sverige vil være helt perfekt, hvis din kone er forsikret i en A-kasse.

Er hun ikke forsikret i dansk A-kasse, kan I blive i det andet land i 3-5 måneder.

Se "jeg vil.... flytte til Sverige/Schlesvig".

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 08.09.2010 08:53:00

Hejsa

Nu ved jeg ikke, om det ville være ok i forhold til det offentlige, men måske man kunne snakke med arbejdsgiveren om, om din kone kunne få love at blive et par måneder ekstra uden løn, hvis det kan lade sig gøre for jer finansielt ? Eller SKAL det være lønnet arbejde ?
Firmaet må da alt andet lige stadig kunne bruge din kone, hvis de ikke skal betale hendes løn, eller hvad ?

Bare en tanke, når der nu kun kommer til at mangle så få måneder :(

cath

Indlæg af cath » 08.09.2010 09:00:29

Hej igen!

Tak for svaret!
Er der ikke anden mulighed ind at flytte til et andet EU land??
Kan det virkelig passe at man er SÅ smålig her i Danmark at man ikke kan dispensere fra disse 1½ md. og så lige netop nu hvor også så mange danskere går uden arbejde, hvordan kan man så forlange at udlændinge skal kunne bibeholde deres job :(

Mvh. cath

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 08.09.2010 09:04:12

Du må forstå at vores udenlanske ægtefæller er tålte her i DK, langt fra ønskede og mange vil jo mene at vores udenlanske ægtefæller tager arbejdet fra de etnisk fødte danskere, så du skal nok ikke forvente andet end at de kone kan få en tidsbegrænset opholdstilladelse igen, medmindre du gør brug af EU retten som Fundiver skitserer. Sådan er dagens Danmark desværre.

cath

Indlæg af cath » 08.09.2010 10:23:55

Ja det har jeg fattet, men samtidig er det ret mærleligt at den nu siddende regering råber og skriger på at vi skal ha mere fremmed arbejdskraft til landet...........det hænger ikke rigtigt sammen :(
Mvh. cath

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.09.2010 10:39:36

@Cath

Nej den førte udlændingepolitik i Danmark giver ingen som helst mening, det har du fuldstændig ret i. Men dansk politik handler jo heller ikke om at finde gode løsninger på samfundets problemer. Dansk politik handler primært om at appelere til vælgernes følelser og om at opnå magt.

Og det nytter ikke rigtig noget at sidde og tude over det. Enten må man finde sig i de regler, som et demokratisk valgt flertal har vedtaget, eller også må man stemme med fødderne og flytte et andet sted hen. Om ikke andet i den tid, som det tager at aktivere sit EU-borgerskab.

Den sidste mulighed er at blive politisk aktiv og forsøge at få lavet de urimelige regler om. Men det er jo et langsigtet projekt, som ikke nødvendigvis vil lykkes, og som desuden ikke løser ens personlige problem her og nu.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 09.09.2010 16:16:17

Man kan være uenig i den førte udlændingepolitik, - og jeg er rasende uenig - men hvad jeg ikke kan forstå er, hvorfor et kravs rette opfyldelse skal være afhængig af sagsbehandlingstiden. Man kan søge i tide, men har ingen indflydelse på sagsbehandlingen.

Det er jo grotesk.

anis

Re: Problemer med de nye regler for permanent opholdstillade

Indlæg af anis » 18.07.2011 01:50:48

hej alle sammen
jeg har søgte en Tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse i Danmark.fra 20 -09-2010 til nu( 10 måneder )og jeg har ikk fået svar på min Ansøgning . Udlændingeservice sige om Man skal fortsat være i arbejde på det tidspunkt, hvor tilladelsen vil kunne gives. Man skal således være i en uopsagt stilling. og de sige os om Maksimale sagsbehandlingstider til en ansøgning Tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse er kun 6 måneder . så hvis jeg blive fyret fra arbejder hvad skal jeg kan laver

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2011 06:38:41

Hvis du bliver fyret nu, så må du regne med, at du får afslag på din ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse. Se i øvrigt mit svar på dit andet indlæg om samme emne.

anis

Indlæg af anis » 18.07.2011 11:37:50

HEJ
Tak for svar
Jeg håber får postive svar på min Ansøgning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2011 12:00:03

Juma skrev:Man kan være uenig i den førte udlændingepolitik, - og jeg er rasende uenig - men hvad jeg ikke kan forstå er, hvorfor et kravs rette opfyldelse skal være afhængig af sagsbehandlingstiden. Man kan søge i tide, men har ingen indflydelse på sagsbehandlingen. Det er jo grotesk.
Ja det er ret specielt, at myndighederne kan forringe en borgers retsstilling ved at være lang tid om at udføre sagsbehandling. I nogle situationer kan det vel ikke være anderledes. F.eks. er der vel ikke noget at sige til, at diverse krav ved ansøgning om familiesammenføring skal være opfyldt ikke bare, når man søger, men også når man får opholdstilladelse. Som f.eks. at man ikke er blevet skilt i mellemtiden.

Men i dette tilfælde hvor det drejer sig om ansøgning om permanent opholdstilladelse fra mennesker, der allerede har boet 4 år eller mere i Danmark, der er det noget uforståeligt, hvorfor det ikke er tilstrækkeligt, at ansøgeren opfylder pointkravet på ansøgningstidspunktet. Men det er vel blot endnu et eksempel på, at sigtet med lovgivningen er, at ingen udlændinge skal have det for godt......

En sagsbehandlingstid på 10 måneder for noget, der må anses for at være ret rutinepræget, er i øvrigt også urimelig i sig selv. Det er meget svært for mig at se, hvorfor der kan være behov for at bruge mere end f.eks. en måned på at behandle den slags ansøgninger andet måske end i særlige tilfælde, hvor der er brug for at indhente yderligere oplysninger i sagen.

Nu hvor hele området er blevet gebyrfinansieret, virker det desuden ret groft, hvis man bliver ved med at give brugerne en så dårlig service. Når det koster 3.550 kroner at søge om permanent opholdstilladelse, burde man jo nærmest rulle den røde løber ud for folk :lol:

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 18.07.2011 18:39:05

Nææ her kan man vel sige at pris og kvalitet ikke hænger sammen...

men er helt enig i at det er umenneskeligt at skulle kæmpe så hårdt og længe for at få lov til at få ro i ens tilværelse.... Min mand har ikke engang været her i et år og vi er allerede gået i gang med at lægge en samle poin plan... Jeg kæmpede for at få ham på en dansk 3 skole, han kæmper nu for at kunne klare dansk 3 prøven.... Dette har vi valgt da han så kun skal arbejde 2,5 år fuldtidsarbejde. Men han har også planer om at tage en evt. erhvervsudd her, og de tager jo godt 4 år så der går jo nok de der 7-8 år med det projekt... det er længe hvis det hele så svigter i sidste del pga fyring.... Der er jo ikke så meget at gøre andet end at gå i gang med at søge job hurtigt, håbe på det bedste- og en ny regering, ikke at jeg tror noget bliver bedre af den grund.......

oz2mia

Indlæg af oz2mia » 18.07.2011 20:06:28

Er der nogen som har erfaring med at søge permanent opholdstilladelse, hvor jobbet er egen virksomhed ?

Jeg skrev til US for høre om krav til en virksomheden, fik en lang snak som ikke kunne bruges til så meget.
Men de fortalte dog, at det ikke kommer an på hvor meget man tjener i virksomheden, men man skulle bare kunne sandsynliggøre at man en dag kunne leve af virksomheden.

Ifølge regeringen kan man leve af en starthjælp, så hvis man har en indtægt på 40.000kr efter 2.5 år virker det vel sandsynligt at man en dag kan leve af det.

Men desværre rummede svaret også det, at det kom an på et samlet skøn af virksomheden.
Så det gør det meget svært at vide, hvad der præcis skal til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2011 07:48:04

Der skal vel blandt andet det til, at driften af virksomheden skal svare til fuldtidsarbejde altså mindst cirka 30 timer om ugen.

Driver man f.eks. en kiosk uden ansatte, så siger allerede åbningstiderne jo klart, at man må have en arbejdstid på meget mere end 37 timer om ugen. Men driver man f.eks. et konsulentfirma, så vil US vel kigge på omsætningen samt den timepris, man fakturerer sine kunder, for at finde ud af, hvor mange timer om ugen, man arbejder.

Fakturerer man ikke sine kunder med en timepris og har virksomheden ikke en åbningstid, jamen så må det jo blive en skønssag, hvor mange arbejdstimer det kræver at generere en omsætning af en vis størrelse i en given type virksomhed. Og så vil man måske også kigge på, hvor meget indtægt virksomheden genererer.

Og er det kun 40.000 om året, så peger det vel ikke umiddelbart i retning af, at drift af virksomheden kan sidestilles med fuldtidsarbejde. En indtægt af den størrelse svarer mere til en lille bibeskæftigelse.

Men som US har sagt til dig: Det må være en meget konkret vurdering fra sag til sag, da der jo findes 1.000-vis af forskellige slags virksomheder og alle mulige måder at drive dem om, og alle disse hypotetiske situationer kan US selvfølgelig ikke sidde og tage stilling til på forhånd.

Besvar