Ansøgning om opholdtilladelse i Sverige
Ansøgning om opholdtilladelse i Sverige
Jeg er en smule forvirret over ansøgningsproceduren og håber nogen kan hjælpe mig.
Min kone og jeg flyttede til Malmø for en måned siden. Hun rejste ind på et schengen visa, som er gyldigt 1 måned endnu.
I forbindelse med flytningen henvendte vi os på skatteverket, hvor vi begge udfylte formularer ifb. med flytning/folkebogføring og afleverede en kopi af vores (vietnamesiske) vielsesattest. Vi fik af vide at vi ville få svar efter 3-4 uger.
Da der nu er gået godt 4 uger ringede jeg i dag til skatteverket. De kunne fortælle at jeg faktisk allerede havde fået et svensk personnummer ifb. med et kortede ophold i Sverige for 20 år siden (det havde jeg glemt alt om), men at det ville tage i alt 8 uger at behandle min kones sag.
Jeg forstår ikke helt hvad det er, de behandler for min kones vedkommende? Jeg troede i virkeligheden at proceduren var den at jeg skulle have papir på min flytning af skatteverket, hvorefter vi skulle henvende os på migrationsverket for at søge om opholdskort til min kone?
Men nu er jeg en smule forvirret. Har vi søgt om opholdskort i og med at min kone har udfyldt formularer omkring flytning? Eller er det et spørgsmål om at få vores vietnamesiske vielsesattest anerkendt, hvorefter vi skal på migrationsverket for at søge om opholdkort?
Min kone og jeg flyttede til Malmø for en måned siden. Hun rejste ind på et schengen visa, som er gyldigt 1 måned endnu.
I forbindelse med flytningen henvendte vi os på skatteverket, hvor vi begge udfylte formularer ifb. med flytning/folkebogføring og afleverede en kopi af vores (vietnamesiske) vielsesattest. Vi fik af vide at vi ville få svar efter 3-4 uger.
Da der nu er gået godt 4 uger ringede jeg i dag til skatteverket. De kunne fortælle at jeg faktisk allerede havde fået et svensk personnummer ifb. med et kortede ophold i Sverige for 20 år siden (det havde jeg glemt alt om), men at det ville tage i alt 8 uger at behandle min kones sag.
Jeg forstår ikke helt hvad det er, de behandler for min kones vedkommende? Jeg troede i virkeligheden at proceduren var den at jeg skulle have papir på min flytning af skatteverket, hvorefter vi skulle henvende os på migrationsverket for at søge om opholdskort til min kone?
Men nu er jeg en smule forvirret. Har vi søgt om opholdskort i og med at min kone har udfyldt formularer omkring flytning? Eller er det et spørgsmål om at få vores vietnamesiske vielsesattest anerkendt, hvorefter vi skal på migrationsverket for at søge om opholdkort?
Re: Ansøgning om opholdtilladelse i Sverige
Skatteverket behandler alene en ansøgning om at blive folkeregistreret. Dvs., det handler for din kones vedkommende om at få et svensk personnr.
Men det er Migrationsverket, I skal henvende jer til, for at hun kan få et opholdskort.
Men det er Migrationsverket, I skal henvende jer til, for at hun kan få et opholdskort.
Tak for dit svar. Er der nogen der ved om vi kan sætte processen i gang på migrationsverket før vi har et personnr. fra skatteverket?
Det er det absolut inget problem i. Min mand fik sit opholdskort før han fik sit svenske person nr. Så det er bare afsted 
er lidt forvviret mht. hvilken adresse jeg skal besøge for at tage ind til migrationsverket for at indlevere en ansøgning til opholdkort.
er det
1: Mottagande av ansökan om asyl
Ankomstboende
Besöksadress: Östra Farmvägen 12
eller:
2: Tillståndsärenden
Besöksadress: Celsiusgatan 35
3: Administrativa serviceenheten
Besöksadress: Östra Farmvägen 5
4: Förvaltningsprocessenheten
Besöksadress: Djäknegatan 16, 5 tr
på forhånd tak for hjælpen
er det
1: Mottagande av ansökan om asyl
Ankomstboende
Besöksadress: Östra Farmvägen 12
eller:
2: Tillståndsärenden
Besöksadress: Celsiusgatan 35
3: Administrativa serviceenheten
Besöksadress: Östra Farmvägen 5
4: Förvaltningsprocessenheten
Besöksadress: Djäknegatan 16, 5 tr
på forhånd tak for hjælpen
Senest rettet af nado 02.09.2010 09:27:35, rettet i alt 1 gang.
da du ikke er flytning og ansøger om ayl er det tilstandsenheden du skal henvende dig til.
OK, nu har jeg fået i brev fra skatteverket hvoraf mit svenske personnr. fremgår og der står jeg er blevet folkebogført. Jeg har ikke modtaget nogen form for person nr. bevis.
Er det mon nok at tage det brev med når vi skal på migrationsverket for at søge om opholdskort - jeg ser at andre folk taler om et person nr. bevis?
Min kone har iøvrigt også fået et brev fra skatteverket, hvori der står at jeg skal dokumentere min ansættelse/indtægt i Danmark overfor dem (altså skatteverket), hvorefter hun vil få ophold i Sverige på samme betingelser som mig.
Jeg er stadig en smule forvirret - er der nogen som kan forklare mig hvad der sker?
Er det mon nok at tage det brev med når vi skal på migrationsverket for at søge om opholdskort - jeg ser at andre folk taler om et person nr. bevis?
Min kone har iøvrigt også fået et brev fra skatteverket, hvori der står at jeg skal dokumentere min ansættelse/indtægt i Danmark overfor dem (altså skatteverket), hvorefter hun vil få ophold i Sverige på samme betingelser som mig.
Jeg er stadig en smule forvirret - er der nogen som kan forklare mig hvad der sker?
Det du skal bruge er et personbevis med ändamål: uppehållstillstånd som du kan bestille på skatteverket.se eller ved at gå ned til dem.Er det mon nok at tage det brev med når vi skal på migrationsverket for at søge om opholdskort - jeg ser at andre folk taler om et person nr. bevis?
En ansættelseskontrakt og de sidste 3 lønsedlerMin kone har iøvrigt også fået et brev fra skatteverket, hvori der står at jeg skal dokumentere min ansættelse/indtægt i Danmark overfor dem (altså skatteverket), hvorefter hun vil få ophold i Sverige på samme betingelser som mig.
Hej alle sammen
jeg er ny her på forum og håber at jeg kan få noget hjælp...
jeg har en kone som bor i libanon. jeg er i fuld gang med at søge bolig i sverige for at søge om familiesammenføring. jeg har alle dokumenter i orden (forhåbentlig). jeg har både en viegelses attest og relationsbevis osv i original papir og oversat til engelsk med godkendelses stempel fra indenrigs og udenrigs ministeriet i libanon.
men jeg har hørt at jeg ikke kan søge om familiesammenførring til min kone hvis jeg bor på en adresse med en anden. altså det jeg får at vide er at jeg skal have en bolig med en kontrakt på MIT navn, og kan ikke hvis jeg flytter sammen med en ven eller lign. og så søger familiesammenføring.
Kan dette passe?? er der en der kan hjælpe mig med dette?
mvh
Alushi
jeg er ny her på forum og håber at jeg kan få noget hjælp...
jeg har en kone som bor i libanon. jeg er i fuld gang med at søge bolig i sverige for at søge om familiesammenføring. jeg har alle dokumenter i orden (forhåbentlig). jeg har både en viegelses attest og relationsbevis osv i original papir og oversat til engelsk med godkendelses stempel fra indenrigs og udenrigs ministeriet i libanon.
men jeg har hørt at jeg ikke kan søge om familiesammenførring til min kone hvis jeg bor på en adresse med en anden. altså det jeg får at vide er at jeg skal have en bolig med en kontrakt på MIT navn, og kan ikke hvis jeg flytter sammen med en ven eller lign. og så søger familiesammenføring.
Kan dette passe?? er der en der kan hjælpe mig med dette?
mvh
Alushi
Du skal starte med at få reg dit ægteskab i den kommune hvor du nu bor i DK. Derefter fik jeg lavet en civilstandsattest hvoraf det fremgik at jeg var gift som jeg vedlagde som bilag i Sverige da jeg anmeldte min flytning til skatteverket i Sverige i sin tid. Du får det absolut lettere, når du engang vil returnere til DK om du har et reelt lejemål i eget navn. De er stenhårde i US, og kræver tonsvis a dokumentation for dit reele ophold i Sverige. Så lad være med noget som kan tolkes som proforma adresse og ikke reel etablering, spec. hvis du satser på at bo tæt på den danske grænse.
Det er dyrt at etablere sig reelt i et andet land tager som reel ca 1/2 år, men gør man tingene korrekt, får ene ægtefælle også sit opholdskort i DK, hvis man en dag ønsker at vende tilbage.
Det er dyrt at etablere sig reelt i et andet land tager som reel ca 1/2 år, men gør man tingene korrekt, får ene ægtefælle også sit opholdskort i DK, hvis man en dag ønsker at vende tilbage.
oki så med andre ord så kan jeg godt bo i sverige og ikke have en lejekontrakt på eget navn når jeg søger familiesammenføring???
det er ikke fordi jeg bare har en adresse i sverige.
problemet er bare at pigen som jeg skal tage lejligheden fra ikke ved om hun kan overdrage sin kontrakt over til mig på mit navn. og hun kunne ikke få et sikkert svar fra Fastighets AB delsinen i landskrona.
det som kommer til at ske er at jeg reelt bor i lejligheden og hun har bare leje kontrakten. jeg ønsker reelt at flytte til sverige og hvis jeg trives godt så regner jeg ikk med at komme tilbage til DK.
men jeg skal da tage dit råd
det ville ikke skade noget som helst.
og mange tak for det hurtige svar
det er ikke fordi jeg bare har en adresse i sverige.
problemet er bare at pigen som jeg skal tage lejligheden fra ikke ved om hun kan overdrage sin kontrakt over til mig på mit navn. og hun kunne ikke få et sikkert svar fra Fastighets AB delsinen i landskrona.
det som kommer til at ske er at jeg reelt bor i lejligheden og hun har bare leje kontrakten. jeg ønsker reelt at flytte til sverige og hvis jeg trives godt så regner jeg ikk med at komme tilbage til DK.
men jeg skal da tage dit råd
det ville ikke skade noget som helst.
og mange tak for det hurtige svar
En sort fremleje kan ikke bruges til noget som helst i forbindelse med ansøgning om opholdskort!
Så det skal enten være en hel legal fremleje, hvor boligselskabet godkender fremlejen, eller også skal du nøjes med en kontrakt om at være inneboende hos den pågældende pige, så hun stadig bor og har lejligheden, men du selv kun lejer et værelse hos hende.
Så det skal enten være en hel legal fremleje, hvor boligselskabet godkender fremlejen, eller også skal du nøjes med en kontrakt om at være inneboende hos den pågældende pige, så hun stadig bor og har lejligheden, men du selv kun lejer et værelse hos hende.