OD1 hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
renolarsen

OD1 hjælp

Indlæg af renolarsen » 26.08.2010 17:44:47

Hej, jeg må lige beskrive kort hvad situation vi er i..

for det første er jeg Dansk, og født i danmark. min pige er fra England og født i england.

Så vi er begge to EU borgere.

Min kærste har besøgt mig on and off, her i Danmark, senest født vores første lille dregn :)

Han er nu 16 dage gammel, og jeg var på kommunen for at høre om jeg kunne få nogle børne penge,

Men her fik jeg at vide, at han ikke havde nogle adresse registreret, og de sendte mig til Statsforvaltningen, her har jeg hentet en OD1 formular, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal udfylde,,

Samtidigt kunne vi jo godt tænke os at vi alle tre kunne leve fast her i danmark, men hun fylder først 24 her i desember.

Nogle der ved hvad vi skal gøre, og evt kan bøje det i neon for mig, da jeg er virkelig blank over for alle de regler,,

jeg syntes jeg rammer hoved mod muren hver gang jeg prøver at finde en vej, igemmen regl junglen, og vi bliver mere og mere fustreret..

Jeg kan ikke engang få et pas til ham da han verken er dansk eller engelsk, i følge kommunen.. :(

Håber nogle kan hjælpe os..

fundiver199

Re: OD1 hjælp

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2010 18:11:42

Din kæreste kan som britisk statsborger få registreringsbevis efter EU-reglerne ved at henvende sig til Statsforvaltningen. Det kræver, at hun enten finder et job i Danmark, eller har indtægt fra anden kilde, eller har en fed bankkonto, eller at du påtager dig at forsørge hende, så længe hun er her. Se "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" for en beskrivelse af EU-reglerne.

Hvis din søn er født i Danmark, er han dansk statsborger. Er han født uden for landets grænser, kan han blive dansk statsborger, såfremt du gifter dig med hans mor.

renolarsen

Indlæg af renolarsen » 26.08.2010 19:13:40

Kan jeg finde det sort på hvidt, at min søn er dansker hvis han er født i danmark, som jeg kan tage med ned på kommunen..? :)

for så må det have været dem der nede, der har klokket i det..

----------

Med hensyn til sverige/slesvig løsningen

hvor meget vil du skyde på det koster,

----------

Skal hun selv have feks 65.000 på en konto, og skal kontoen være her i danmark eller kan den være i en engelsk bank.

i så fald vil de forlange at de skal stå der i 7 år, eller er det kun for ikke EU borger..??

Tror ikke jeg kan forsørge hende da jeg selv er arbejdsløs, og er på understøttelse,,

tror der var en regl med at jeg skulle have været i arbejde i mindst 1 år.. men er ikke sikker..??

for hvis jeg kunne, kunne jeg få en bank garanti, her i danmark,,

-----------

Hvis vi gifter os, ryger vi så ind under 24års reglen, o hvad omhandler den entelig..??

Undskyld jeg er helt blank,, det er ren volapyk den måde de har formuleret reglerne på..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.08.2010 20:22:46

Det er fordi, du er dansk, og han er født i Danmark, at han fødes med dansk statsborgerskab. Formentlig har han dobbelt statsborgerskab og er også britisk som sin mor, men det afgøres af britisk lov, som jeg ikke kender i detaljer.

Den frie bevægelighed i EU betyder, at din kæreste uden videre kan bosætte sig i dk, hvis bare hun kan klare sig selv. Og hendes penge kan hun have i en hvilken som helst bank i hele verden og råde over, som hun vil.

Der er derfor ingen grund til at søge om en opholdstilladelse efter danske regler, hvor kravet også er, at du ikke må have modtaget kpntanthjælp i de seneste 3 år.

renolarsen

Indlæg af renolarsen » 27.08.2010 05:38:20

det lyder dejligt, jeg har også fundet noget sort på hvidt, at han er dansk statsborger,,

Hvor mange penge skal hun have i sin bank..?? er det de 65.000.- kr

jeg syntes at der står noget om en udskrift fra hendes bankkonto, den udskrift skal den være mindre end 14 dage gammel.. for syntes ikke der står noget om det..

Venlig Hilsen Reno

renolarsen

Indlæg af renolarsen » 27.08.2010 05:40:18

og kan statsforvaltingen (hvis der er dem hun skal søge hos?) kræve at de skal stå der i 7 år..

undskyld for min uvidenhed.. :?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2010 06:56:46

Din kæreste skal IKKE fremvise eller deponere penge, hun er EU-borger og har ret til ophold, hvis hun kan klare sig ENTEN ved arbejdsindtægt eller anden indtægt, eller du skriver under på at forsørge hende.

Hvis du får normale dagpenge, er det nok til at du kan skrive under på det. Det vil jo også være det, der rent faktisk er tilfældet, indtil hun finder arbejde, ikke?

Du blander åbenbart reglerne for EU-borgere, der bosætter sig i et andet EU-land og vil have deres ikke-EUborger-ægtefælle familiesammenført, sammen med reglerne for EU-borgere som sådan.

DU er dansk (og i DK ikke EU-borger i forhold til reglerne om familiesammenføring), din kæreste er EU-borger, der har visse rettigheder til at bo i andre EU-lande, helt uafhængigt af dig.

Da hun er EU-borger, kan hun slippe helt for kravene om sprogprøve, vidensprøve, fuldtidsbeskæftigelse mv. OG i skal ikke deponere noget som helst i banken, hvis i ikke selv vil.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2010 07:10:44

Ja du blander de danske regler om familiesammenføring sammen med EU-reglerne om fri bevægelighed. Ved familiesammenføring efter danske regler skal man stille bankgaranti i 7 år.

Det skal EU-borgere ikke, de skal i stedet kunne dokumentere, at de kan klare sig selv økonomisk enten ved løbende indtægt, formue eller hjælp fra andre. Så din kæreste skal bare opfylde en af de fire følgende ting:

1) Finde et job i Danmark på mindst 10-12 timer om ugen.

2) Have formue til at klare sig i et betydeligt tidsrum. Præcis hvor længe er der dog ingen regler for, så et bestemt beløb kan ikke angives. Men det er klart, at hvis hendes penge vil slippe op efter f.eks. 3 måneder, så kan hun nok ikke få udstedt et registreringsbevis for 5 år. Pengene skal nok snarere række til mindst et år - eller mere.

3) Have løbende indtægt på anden måde end ved et job i Danmark, f.eks. distancearbejde for en britisk arbejdsgiver eller barselspenge.

4) Have en sponsor, som skriver under på at ville forsørge hende under hendes ophold i Danmark, og som selvfølgelig kan dokumentere at være i stand til det.

Som mh skriver, så vil 4) jo formentlig være det, der i praksis bliver tilfældet for din kæreste, og så er det jo bare om at få det nedfældet på et stykke papir, så hun kan få sit registreringsbevis, hvis hun ikke kan opfylde kravet på en af de 3 andre måder.

Du påtager dig selvfølgelig dermed en økonomisk forpligtelse over for hende, men I har jo også valgt at få et barn sammen, så det er der vel ikke noget problem i.

renolarsen

Indlæg af renolarsen » 27.08.2010 08:28:47

fundiver199 skrev:Ja du blander de danske regler om familiesammenføring sammen med EU-reglerne om fri bevægelighed. Ved familiesammenføring efter danske regler skal man stille bankgaranti i 7 år.

Det skal EU-borgere ikke, de skal i stedet kunne dokumentere, at de kan klare sig selv økonomisk enten ved løbende indtægt, formue eller hjælp fra andre. Så din kæreste skal bare opfylde en af de fire følgende ting:

1) Finde et job i Danmark på mindst 10-12 timer om ugen.

2) Have formue til at klare sig i et betydeligt tidsrum. Præcis hvor længe er der dog ingen regler for, så et bestemt beløb kan ikke angives. Men det er klart, at hvis hendes penge vil slippe op efter f.eks. 3 måneder, så kan hun nok ikke få udstedt et registreringsbevis for 5 år. Pengene skal nok snarere række til mindst et år - eller mere.

3) Have løbende indtægt på anden måde end ved et job i Danmark, f.eks. distancearbejde for en britisk arbejdsgiver eller barselspenge.

4) Have en sponsor, som skriver under på at ville forsørge hende under hendes ophold i Danmark, og som selvfølgelig kan dokumentere at være i stand til det.

Som mh skriver, så vil 4) jo formentlig være det, der i praksis bliver tilfældet for din kæreste, og så er det jo bare om at få det nedfældet på et stykke papir, så hun kan få sit registreringsbevis, hvis hun ikke kan opfylde kravet på en af de 3 andre måder.

Du påtager dig selvfølgelig dermed en økonomisk forpligtelse over for hende, men I har jo også valgt at få et barn sammen, så det er der vel ikke noget problem i.

som du beskriver i 4) så lyder det som om, at selvom jeg er på bistand, så vil jeg stadig kunne forsørge hende, jeg ved jeg godt kan, men vil de have et buget stillet op fra mig, og hvad forventer de at vores rådigheds beløb skal være,??

I gør mig glad og forventingsfuld, med de oplysninger..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.08.2010 08:40:16

Hvis du i øjeblikket modtager kontanthjælp, så tvivler jeg på, at du vil være i stand til at påtage dig en økonomisk forpligtelse af den art. Vær også opmærksom på, at din kontanthjælp kan komme i fare, hvis din kæreste flytter ind hos dig, da man så vil se på husstandens samlede økonomi.

Men har din kæreste ingen penge i banken? Eller kan hun ikke finde sig et job, så hun opfylder en af betingelserne for at få et registreringsbevis?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2010 09:03:27

Danmark må ikke forlange, at en EU-borger skal råde over mere end den laveste sociale ydelse, som i Danmark er starthjælp, hvilket er cirka 5.000 om måneden før skat.

Der er for så vidt ingen regler om, hvor meget indtægt man skal have for at kunne ”sponsorere” en EU-borger. Men det må vel være rimeligt at antage, at du skal have det samme beløb til dig selv, for at en sponsorerklæring vil blive accepteret. Altså skal du formentlig tjene mindst 2 x 5.000 om måneden før skat + det tillæg, som man får for et barn, og som er cirka 1.300 om måneden.

En indtægt på cirka 11.000-11.500 før skat burde derfor være nok, ligesom det også vil være tilfældet, hvis f.eks. en britisk statsborger ønsker at tage sin kone og sit barn med til Danmark og hele familien skal leve af hans britiske pension.

Og hvis du modtager dagpenge som erstatning for en fuldtidsindtægt, tjener du jo væsentligt mere end 11.500 før skat, så det er i hvert fald rigeligt. Men hvis du overgår til bistandshjælp, opstår der problemer, da bistandshjælp er på under 10.000 om måneden før skat. Så sørg for guds skyld for at finde dig èt eller andet job, før din dagpengeperiode udløber.

Og ja, hvis du er villig til at påtage dig at forsørge din kæreste, så burde det være helt ligetil og ukompliceret for hende at få et registreringsbevis som EU-borger. Og så er der vel ingen grund til at ligge og fedte rundt med de danske regler for familiesammenføring.

Besvar