ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Maria15

ophold

Indlæg af Maria15 » 24.08.2010 07:53:29

:P så har min mand endelig fået opholdskort i sverige..
Jeg vile spørge kan min mand nu studere gratis i Danmark?
vil han få su, hvis han studere i danmark eller i sverige?
og får man su når han skal lærer svensk?

og hvordan er job mulighederne i sverige? min mand er uddannellet datamatiker, men kun bachelor...

skaanebo

Re: ophold

Indlæg af skaanebo » 24.08.2010 08:39:17

Han kan ikke uden videre studere i Danmark med et svensk opholdskort. Hvis det er tanken, at han vil studere i Danmark, tænker I så på at flytte retur og bosætte jer i Danmark?

Om han kan få SU afhænger af, om du er arbejdstager.

Og vil han lære svensk, er der ingen mulighed for at få nogen form for studiestøtte fra Sverige. Men sfi er gratis.

Jobmuligheder kommer i nok længst med ved at kigge på fx www.ams.se og tale med arbejdsformidlingen.

fundiver199

Re: ophold

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2010 08:51:51

I må bestemme jer til, hvor din mand skal læse eller arbejde, og herefter må I så bosætte jer i det land.

Hvis du selv arbejder i Danmark, vil din mand kun kunne få dansk uddannnelsesstøtte, såfremt I bosætter jer i Danmark, og han læser i Danmark. Alternativt kan han få svensk uddannelsesstøtte, hvis I bor i Sverige, du arbejder i Sverige og han læser i Sverige. Bemærk at svensk uddannelsesstøtte kun er omkring det halve af en dansk, men til gengæld kan man få omtrent det dobbelte i studielån.

Hvad angår jobmuligheder for din mand, så er de nok størst i de store byer f.eks. Stockholm eller København og noget mindre i provinsbyer som Malmø eller Odense. Derimod er der næppe nogen særlig forskel på din mands jobmuligheder i Danmark og Sverige, da hans uddannelse vel kan bruges begge steder, og han taler formentlig hverken dansk eller svensk.

Da du selv er dansker og taler dansk og vel også har en dansk uddannelse, må man gå ud fra, at dine jobmu-ligheder alt andet lige er bedst i Danmark.

Besvar