Flytte til sverige med min forlovede.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
xipdk

Flytte til sverige med min forlovede.

Indlæg af xipdk » 23.08.2010 10:49:10

Hej,
Jeg har tidligere skrevet flere gange til migrationsverket i sverige omkring dette, og de har sagt at det er i orden. Men jeg vil lige spørge her også om der er nogen der har praktisk erfaring med dette:

Jeg vil flytte til sverige fra oktober til og med januar, sammen med min forlovede fra philippinerne. Vi skal så giftes til januar og flytter så tilbage til Danmark. Men er dette muligt med EU reglerne?
Det vil sige uden at vi er gift?
Hun er på nuværende tidspunkt i danmark på et turist visum som udløber i oktober.

Martin
Dear Sir

Thank you for your mail.

You are not required to be married. The requirement is that you and your fiancee have a stable relationship and that you intend to live together in Sweden.

Sincerely yours

Mattias Thuresson

The Customer Service
The Swedish Migration Board

skaanebo

Re: Flytte til sverige med min forlovede.

Indlæg af skaanebo » 23.08.2010 11:04:29

Nej, I skal enten være gift eller kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv forinden for at kunne gøre brug af EU-reglerne.

Derimod kan I godt søge om familiesammenføring til Sverige som ugift par efter Sveriges nationale regler, men det forudsætter, at du som dansker bosætter dig i Sverige først, og din forlovede skal så vente i sit hjemland og søge derfra.

xipdk

Indlæg af xipdk » 23.08.2010 11:18:19

Dear Sir

Thank you for your mail.

If you would like to move to Sweden with your fiancee you may do so. Danish citizens do not need a permit to move to Sweden in the first place. Your fiancee from the Philippines will be considered as a family member to a EU citizen and hence she can apply for a residence card.

If your fiancee has a residence permit in Denmark she may apply for a residence card at the Swedish embassy in Copenhagen. If she comes to Sweden she may also apply for a residence card at one of the Migration Board's permit units. Please be aware that there is a processing time for applications for residence cards, approximately a decision is made within 3 months.

The Migration Board has a permit unit at Celsiusgatan 35 in Malmö.

Please see our information on residence cards at our web site:

http://www.migrationsverket.se/info/145_en.html

Sincerely yours

Mattias Thuresson

The Customer Service

xipdk

Indlæg af xipdk » 23.08.2010 11:19:55

Dear Sir

Thank you for your mail.

A person who is not an EU/EAA citizen, but a family member of an EU/EEA citizen who has a right of residence in Sweden, can also obtain a right of residence. If the person wish to stay for longer than three months in Sweden, her or she should apply for a residence card. Please note that registration for the EU/EEA citizen is required.

Regardless of nationality, the following members of the families of employees, self-employed persons, providers of services, students or persons who have sufficient funds for their keep can receive a residence card in Sweden:

- husband, wife, registered partner or co-habitee
- children under the age of 21 years or older children who are dependent on their parents for their upkeep
- parents who are financially dependent on children who lives in Sweden.

To apply for a residence card your partner must fill in the application form "Application for residence card", No 145011. She must attach copies of a valid passport, documents showing her connection to you and documents that show that you still have a right of residence. Which documents to be attached is shown in the application form.

She can hand in the registration form in person or send it by post to any of the Migration Board permit units. Your partner should apply for a residence card as quickly as possible after she has moved to Sweden. Please note that she must enter Sweden with a valid visa.

The residence card is sent to her address in Sweden. The residence card is valid as long as she is a resident in Sweden and satisfy the conditions laid down, although only for a maximum of five years. The application for residence card is free of charge.

Sincerely yours

Mattias Thuresson

The Customer Service

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2010 11:26:14

For at være ”common law spouse” i EU-reglernes forstand skal man kunne dokumentere sit forhold, og som skaanebo skriver, så vil det normalt sige mindst 18-24 måneders samliv umiddelbart forud for ansøgningen. Så det må absolut tilrådes, at I gifter jer, inden din forlovedes visum udløber, i stedet for at vente til januar 2011.

Hvis det er et spørgsmål om, at festen allerede er planlagt, så kan I jo blive gift borgerligt her i efteråret og så evt. gentage ceremonien i en kirke den dag i januar, hvor festen er planlagt. Ellers I må ændre jeres planer for, hvornår der skal holdes bryllupsfest.

xipdk

Indlæg af xipdk » 12.10.2010 11:00:21

Mange tak for jeres råd. Vi er nu blevet gift for 2 uger siden og er flyttet til malmø :). Jeg har lige et spørgsmål, lige for at se om jeg har styr på det hele:

Det første vi gjorde var at få mig folkebogført, det gik fint og vi venter nu bare på brevet. Derefter gik vi på migrationsverket og søgte om residence card til hende. Det gik også fint, eneste vi mangler er jo så mit registrerings bevis, men de sagde vi bare kunne sende det senere. Jeg tænkte på: Kan hun blive folkebogført nu, eller skal vi vente på hendes opholdskort? Hvis hun kan, hvad skal vi medbringe til skatteverket?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.10.2010 12:12:27

Tillykke! Så langt, så godt.

Til Skatteverket medbringer I vielsesattest (hvis det ikke allerede er registreret, at I er blevet gift), samt pas og papirer på jeres bolig i Sverige.

xipdk

Indlæg af xipdk » 13.10.2010 08:47:34

Modtog mit registrerings bevis i går. 6 dage tog det at få mit personnr :) ikke så galt. Så er det bare at sende en kopi til migrationsverket og så hendes tur hos skatteverket. :)

Takker.
Martin

xipdk

Indlæg af xipdk » 12.12.2010 10:48:23

Hej,
Vi skal til at flytte tilbage til DK.
Er der mere jeg skal gøre andet end at melde flytning hos skatteverket?
Hvor hurtigt kan hun starte på danskundervisning? Først efter hun får opholdstilladelse?

Xip

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.12.2010 19:13:39

Gratis danskundervisning for indvandrere kan først begynde, når din ægtefælle har fået sig et dansk cpr.-nr.

Og ja, det er bare at melde flytning til myndighederne. Din ægtefælle skal melde det til Skatteverket, når hun fraflytter Sverige, og du selv kan nøjes med at melde det til folkeregistret i Danmark, når du flytter til Danmark.

misha

Indlæg af misha » 09.03.2011 22:57:28

Hej, jeg har et spørgsmål omkring gratis danskundervisning.
Jeg har stillet 63000 kr i bankgaranti pga. familiesammenføring af min mand efter de danske regler. Han får snart CPR nummer og skal til danskundervisning. Jeg er nu lidt forvirret omkring reglerne. Jeg har fået at vide at han har ret til at gå til gratis danskundervisning i de næste 2 år. Men betyder det at de vil trække pengene for undervisningen fra den bankgaranti jeg har stillet eller den er virkelig gratis? :?:

Besvar