flyt tilbage til dk med konen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
magaard
Kontakt:

flyt tilbage til dk med konen

Indlæg af magaard » 19.08.2010 17:03:09

hej

konen er pillipiner jeg er dansk
flyttet til sverig for 1 år siden
hun har fået opholds kort i sverige i 5 år nu

og så kommer spørgsmålet

hvor når kan vi flytte tilbage til dk da jeg er blevet forfremmet og det kræver jeg skal arbejde noget mere i dk

håber der er nogle der ved noget i må godt svar her

eller på magaard26@hotmail.com eller 25343913

skaanebo

Re: flyt tilbage til dk med konen

Indlæg af skaanebo » 19.08.2010 18:29:27

Hvis I har boet i Sverige i et år og klaret jer selv økonomisk i den tid, I har været i Sverige, så kan I flytte til danmark i morgen, hvis det skal være. Det er intet problem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2010 18:38:42

Ja I kan bare flytte til Danmark, når det skal være, og herefter søge opholdskort til din kone efter EU-reglerne. Det kræver bare, at I kan dokumentere, at I faktisk har boet i Sverige, og været i stand til at klare jer selv økonomisk.

Der er en tekst på nyidanmark.dk specielt om familiesammenføring til danske statsborgere efter EU-reglerne, og hvis du vil vide mere, så kan du læse indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i forum.

Men ud fra det beskreve burde det være helt ukompliceret for din kone at få opholdskort i Danmark. Hvilket jo også er meningen, det er derfor, at det hedder fri bevægelighed :wink:

magaard
Kontakt:

Indlæg af magaard » 24.08.2010 19:46:48

tak for svarene det vil sige jeg kan søge om op holdtilladelse til konen vis vi har boet i sverige i et år jeg har bare hørt noget om at man skal opholde sig i sverige i mindst 10 uger fra man har ophold tilladelsen er det rigtigt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2010 21:44:55

Du skal have boet i et andet EU-land i mindst cirka 10 uger, før du kan anvende EU-reglerne til familiesammenføring i dit eget land. Men det har du jo også så alt vel rigeligt, hvis du har boet i Sverige i et helt år.

Du skal ikke søge noget som helst til din kone. Hun har ret til at følge med dig til et hvilket som helst EU-land, hvor du ønsker at bosætte dig, forudsat at du kan forsørge jer begge to og/eller har fundet et job i det pågældende land.

Hun har dog pligt til at henvende sig til myndighederne senest 3 måneder efter jeres ankomst for at lade sig registrere, og myndighederne skal så efter senest 6 måneder udstede et opholdskort til hende.

Lige som du har pligt til at sende en flytteanmeldelse til Folkeregisteret i Odense Kommune, hvis du flytter til Odense, hvorefter Odense Kommune så skal udstede et sygesikringsbevis til dig.

Hvis I vil bo i et EU-land, som ikke er et nordisk land, gælder det samme i øvrigt også for dig selv. Altså at du skal lade dig registrere efter senest 3 måneder, hvorefter myndighederne så skal udstede et registreringsbevis til dig efter højest 6 måneder.

carinita

Indlæg af carinita » 15.09.2010 13:21:01

Er selv lidt i samme situation:

bor i SE (siden Marts 2010)
min mand har fået opholdskort til SE
jeg har arbejdet i dk under hele forløbet undtagen august(forsørget os begge), og er nu på su (fra 1 september.) (dog stadig med indkomst på de min. 10.000 dkkr; su+max sulån + job)

Vi vil så her 1. nov gerne flytte til dk, og mit spm er nu:

skal vi ansøge til dk INDEN, eller bare den dag vi flytter/jeg registrerer mig på folkeregisteret i kbh?
og så havde jeg forstået at var man tildelt opholdskort i SE, og ikke bare havde opholdt sig de 10 uger, så var man fri for bevisbyrden om hvorvidt ens ophold har været oprigtigt. er det forkert opfattet....? :?

tak for et supergodt forum! mvh carina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.09.2010 14:29:32

Du slipper ikke for at dokumentere meget indgående og nøje, at din flytning til Sverige har været ”faktisk og reel”. F.eks. i form af lejekontrakt, huslejekvitteringer, kontoudtog fra svensk bank, kontoudtog fra dansk bank, som viser, at du har brugt et dansk kreditkort til at betale dagligevareindkøb og transport m.m. i Sverige, regninger for el, vand, varme, telefon og forsikringer, og alt hvad du ellers kan finde på, som kan do-kumentere, at du faktisk har boet i Sverige og ikke kun haft proformaadresse.

Om din mand vil søge opholdskort før eller efter jeres flytning til Danmark, det er helt op til jer. Det eneste krav er, at han skal flytte til Danmark samtidig med dig. Du kan altså ikke flytte i forvejen og så lade din mand følge efter 4 eller 9 måneder senere. Og hvis han søger i forvejen, så skal I gennemføre flytningen til Danmark senest 6 måneder efter, at opholdskortet er bevilget.

carinita

Indlæg af carinita » 15.09.2010 15:25:36

ok.
så er der nok nogle problemer, vi har levet og boet her, jeg har pendlet og arbejdet i dk. oprigtigt nok. :!:

i starten var jeg obs på at bruge kreditkort til alt, så vi kunne dokumentere, men troede som sagt ikke vi behøvede det hvis vi fik opholdskortet, så:

har lejekontrakt, og kan bevise vi har betalt til udlejer, dog ingen el, vand, forsikring eller noget, alt var incl.

har gemt mine pendlerkort, dog ingen kvitteringer..
og har ikke haft svensk bank, ligesom vores tlf'er og internet er danske..
så egentlig har vi kun lejekontrakt og kontoudskifter (og vi har betalt en del kontant i de sidste par mdr.. :? og ikke gemt kvitteringer.. :? )

hvad kan vi gøre :?:

ydermere, har ikke arbejdet i august, så ingen indkomst i denne mdr, og er nu studerende. og troede også han ville få bevilliget opholdkort på samme grundlag som i SE (at jeg er selvforsørgende/med tilstræækkelige midler) men er der nu en risiko for at vi kan blive krævet at stille økonomisk garanti...? fordi jeg ikke arbejdede en mdr (vi havde penge nok til at det hele hang sammen den mdr) og fordi jeg nu er studerende..??

hvordan ses der på at jeg har en kassekredit? den er nu på 30000?

beklager alle spørgsmål. det er så frustrerende når man troede man havde forstået det og havde ok styr på det..

tak for hjælpen. mvh carina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2010 13:56:30

I den beskrevne situation ville jeg nok vælge at samle så meget yderligere dokumentation, som jeg kunne nå, i løbet af de sidste 1½ måned i Sverige, f.eks. ved igen at betale alting med kreditkort. Og hvis det ikke er absolut nødvendigt at flytte pr. 1/11 2010, så ville jeg søge opholdskort nu og vente med at flytte, til jeg havde fået et svar fra US.

Det lyder nemlig ikke, som om du har ret meget andet dokumentation end din lejekontrakt, dine husleje-kvitteringer og din mands opholdskort, og ud fra de seneste erfaringer, så er det altså ikke nok til at garantere imod, at I får en masse bøvl med US.

Du må også prøve at se sagen lidt fra deres side. Hvad beviser din mands opholdskort i grunden? Intet andet end at de svenske myndigheder åbenbart har troet på, at du boede i Sverige, måske fordi de ikke har gjort noget nærmere for at undersøge det. Og huslejekvitteringer fra en privat fremudlejer, hvad beviser de? Intet andet end at du kender fremudlejeren, og at han er villig til at begå dokumentfalsk for at hjælpe din mand til at få ophold i Danmark/Sverige.

Har du lejet en bolig direkte af et boligselskab, så stiller sagen sig derimod meget anderledes, for så har dine huslejekvitteringer en meget større værdi som dokumentation. Lige så nemt det er at få en privatperson til at udstede en falsk lejekontrakt og falske huslejekvitteringer, lige så svært er det jo således at få et boligselskab til at gøre det samme.

Havde du arbejdet i Sverige, så var der heller intet problem, da lønsedler fra en stor svensk virksomhed jo heller ikke er noget, som man bare lige uden videre kan forfalske. Men har man boet i en fremlejet bolig eller på et lejet værelse som indeboende, og har man ikke udført nogen dokumenterbar aktivitet i Sverige, så er de danske myndigheder som udgangspunkt meget mistænksomme, og så må det absolut anbefales at vedlægge andet og mere end bare lejekontrakt og huslejekvitteringer som dokumentation.

Økonomisk garanti behøver du dog ikke at bekymre dig om, det er kun i de danske regler, der stilles krav om en sådan, ikke i EU-reglerne. Så problemet ligger alene i at få overbevist US om, at I overhovedet er omfattet af EU-reglerne.

carinita

Indlæg af carinita » 17.09.2010 08:11:04

ok.. puha.. en mundfuld at skulle synke.. øv..

har også pendlerkort for hele perioden og lønsedler sendt til mig i sverige, og min mand har brugt et fitness center i to mdr. ydermere har jeg jo også bankudtog der viser næsten daglig aktivitet i sverige med kort, dog ikke store beløb, da vi som sagt har betalt de store udgifter som mad med kontanter. efter de første to mdr.. (er bankudtog ikke lige så valid dokumentation som kvitteringer. de kan jo se det er brugt i sverige??)

hjælper disse ting på sagen, eller står din vejledning stadig på at vente?

tak for guidance.

mvh carina

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 09:02:06

Jamen selvfølgelig hjælper alt det nævnte da på sagen.

Besvar