Hej,
Jeg er netop flyttet til Sverige sammen med min kone, som er fra Filippinerne og under 24 år. Hun er her på et turistvisum, som udløber 15. september. Planen var at jeg søger om svensk personnummer, og når jeg har det (hvilket ifølge de råd jeg tidligere har fået her tager et par uger) søger hun om opholdstilladelse i Sverige som ægtefælle til en EU-borger. Efter 10 ugers ophold her, søger vi så om sammenføring i Danmark efter EU-reglerne. Så vidt jeg har forstået, burde dette være fremgangsmåden.
Men nu kommer vi netop fra Skatteverket, hvor jeg har folkbokført mig. Og der fik jeg så at vide, at det for tiden tager 6-8 uger, før man får et svensk personnummer. Så nu er vi i knibe og håber at nogen kan fortælle os, hvad vi kan gøre. Vi vil jo meget nødig havne i den situation, at min kone bliver nødt til at rejse tilbage til Filippinerne om 4 uger, når hendes visum udløber, for så først at kunne søge om nyt visum 3 måneder senere. Er der nogen muligheder for at undgå det? Please! Kan hun på nogen måde søge, før jeg har modtaget mit personnummer, så hun derved ikke behøver forlade Schengen. Eller kan visum måske forlænges? Eller findes der en eller anden anden løsning på problemet?
I håb om en hjælpende hånd og et par gode råd,
Søren Jakobsen
Tidsnød - ventetid på svensk personnr, turistvisum udløber
Re: Tidsnød - ventetid på svensk personnr, turistvisum udløber
Hej Søren.
Jeg fik også at vide at der ville gå mellem 4-6 uger før vi ville få vores person nummer, men efter en lille uge, kom brevet med posten.
Og skulle det aligevel gå over tid, så er migrationverket meget forstående, ring til dem og forklare situationen, så får du nok bare at vide at du skal dukke op så snart i enten har fået jeres person nummer, ellers skal i komme og indlevere jeres ansøgning inden visum udløber og så derefter sende person nummeret med post eller mail når i modtager dem.
Hvis i først er i sverige, og visum udløber og i derefter henvender jeg til migrationsverket for at søge om opholdstilladelse, så spørger de altså hellere ikke til visum, da en opholdstilladelse ikke er betinget af et gyldigt visum efter EU reglerne. De tager imod jeres ansøgning og så skal i bare vente....
Mvh HRB
Jeg fik også at vide at der ville gå mellem 4-6 uger før vi ville få vores person nummer, men efter en lille uge, kom brevet med posten.
Og skulle det aligevel gå over tid, så er migrationverket meget forstående, ring til dem og forklare situationen, så får du nok bare at vide at du skal dukke op så snart i enten har fået jeres person nummer, ellers skal i komme og indlevere jeres ansøgning inden visum udløber og så derefter sende person nummeret med post eller mail når i modtager dem.
Hvis i først er i sverige, og visum udløber og i derefter henvender jeg til migrationsverket for at søge om opholdstilladelse, så spørger de altså hellere ikke til visum, da en opholdstilladelse ikke er betinget af et gyldigt visum efter EU reglerne. De tager imod jeres ansøgning og så skal i bare vente....
Mvh HRB
-
fundiver199
I den mere juridiske ende har din kone ret til ophold i Sverige, fordi hun er gift med dig, som er en vandrende EU-borger. Og den ret er ikke betinget af, at nogen af jer er i besiddelse af noget som helst papir, som skal udstedes af svenske myndigheder. Så Sverige må under ingen omstændigheder udvise din kone, bare fordi de selv har smølet med at udstede et eller andet papir.
Din kone har pligt til at henvende sig til Migrationsverket og fortælle, at det er hendes hensigt at blive i Sverige i mere end 3 måneder, inden hendes visum udløber. Men hun har ikke pligt til, at du skal have fået udstedt et personnummerbevis, før hendes visum udløber. Så har du ikke det, så må Migrationsverket jo bare få det, når det kommer.
Andet eller mere er der sådan set ikke i det.
Din kone har pligt til at henvende sig til Migrationsverket og fortælle, at det er hendes hensigt at blive i Sverige i mere end 3 måneder, inden hendes visum udløber. Men hun har ikke pligt til, at du skal have fået udstedt et personnummerbevis, før hendes visum udløber. Så har du ikke det, så må Migrationsverket jo bare få det, når det kommer.
Andet eller mere er der sådan set ikke i det.
Tak for svarene, som har gjort mig meget mere rolig.