Kollegie-lejlighed i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

engno

Kollegie-lejlighed i Sverige

Indlæg af engno » 12.08.2010 09:21:26

Hej

Min mand og jeg er begge studerende i København, hvor han er gæstestuderende. Vi vil gerne flytte vores adresse til Sverige, men vi har svært ved at finde lejlighed. Vi har derfor overvejet en kollegie-lejlighed i Malmø som også er til gode penge. Vores spørgsmål er om det vil have betydning for vores fremtidige ansøgning om opholdskort, hvis vores lejlighed er for studerende? Måske vil det virke som om det kun er et midlertidigt opholdssted og at vi på baggrund af det får afslag?

Mange tak for jeres hjælp!

skaanebo

Re: Kollegie-lejlighed i Sverige

Indlæg af skaanebo » 12.08.2010 09:56:50

Nej, det er der ingen problemer i. Men spørgsmålet er, om I overhovedet kan komme i betragtning til et "korridorrum", når ingen af jer studerer i Sverige?

engno

Indlæg af engno » 12.08.2010 10:15:48

Skaanebo, vi var forbi dem i Sverige igår og det var der ingen problemer i. Vi har bare været nervøse for at det ville se midlertidigt ud. Desuden er vi heller ikke sikre på at han kan få lov at bo der på baggrund af en dansk opholdstilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2010 10:49:22

Naturligvis kan din mand ikke bo i Sverige på baggrund af en dansk opholdstilladelse. Men han kan søge om en svensk opholdstilladelse, eller du kan benytte EU-reglerne til at tage ham med dig til Sverige, hvis du er dansk statsborger. Og i begge disse tilfælde lever en kollegiebolig fuldt ud op til de stillede krav.

engno

Indlæg af engno » 12.08.2010 11:04:01

Det lyder jo godt!

Da vi snakkede med deres kontor igår forklarede vi dem at han var gæstestuderende fra udlandet og at han havde en dansk opholdstilladelse, men de svarede at han stadig kunne være min sambo i lejligheden. Måske har de ikke helt styr på det så det vælger vi ikke at stole fuldt og fast på.

Men vi kunne godt tænke os at vide at hvis jeg flytter min adresse til Sverige om der stilles krav til at lejligheden er for to personer? Så der også er plads til ham når han forhåbentlig får udstedt et opholdskort? Eller er det ok for os forløbig at tage den billigste og den mindste lejlighed uden at det kan forårsage problemer senere med ansøgningen?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.08.2010 11:09:08

I kan bo lige som I vil i Sverige. I skal bare sørge for at samle så megen dokumentation som overhovedet mulig for et faktisk og reelt ophold i Sverige, hvis I ønsker at gøre brug af EU-retten ved tilbagevenden til Danmark.

Men jeg synes, det lyder underligt, at I bare sådan uden videre kan få et kollegieværelse i Sverige. Der er nemlig rift om dem i Sverige, og mange studerende kan ikke finde et sted at bo her op til studiestart 1. september. Og når ingen af jer studerer i Sverige, så lyder det endnu mere underligt. Så vær nu helt sikker i jeres sag, om at der ikke er krav om, at en af jer skal studere i Sverige for at få et kollegieværelse.

Vær også opmærksom på, at din partner formentlig ikke vil kunne bo i Sverige og studere i Danmark. Der er mange regler, man skal sætte sig ind i, hvis man vil være grænsegænger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2010 11:32:36

engno skrev:Da vi snakkede med deres kontor igår forklarede vi dem at han var gæstestuderende fra udlandet og at han havde en dansk opholdstilladelse, men de svarede at han stadig kunne være min sambo i lejligheden. Måske har de ikke helt styr på det så det vælger vi ikke at stole fuldt og fast på.
Det er ikke kollegiekontoret, der bestemmer, hvilke udlændinge, der må bo i Sverige, det gør Migrationsverket. En boligselskab kan være ligeglade med, om en af deres lejere (dig) har en illegal indvandrer boende hos sig, for det er ikke deres problem. De skal kun interessere sig for, om deres lejer (dig) betaler huslejen eller ej, og så skal de i øvrigt gribe ind, hvis der opstår klager over støj e.l. fra naboerne.

Men din mand kan naturligvis ikke blive folkebogført i Sverige, hvis han ikke har en svensk opholdstilladelse. Så hvis han opholder sig i Sverige i mere end de 90 dage, som hans danske opholdstilladelse giver ham lov til, så overtræder han både dansk og svensk lovgivning.

Så derfor skal I naturligvis sørge for at lovliggøre hans ophold i Sverige f.eks. ved at søge om opholdskort til ham efter EU-reglerne. Eller ved at han søger om en svensk opholdstilladelse og venter med at flytte til Sverige, til han har fået denne.

I ventetiden kan han jo så passe sine studier i Danmark, og I kan hver især besøge hinanden, når I har tid.

engno

Indlæg af engno » 12.08.2010 14:57:28

Tusind tak for jeres svar.

Jeg har tænkt mig at leje en lille kollegie-lejlighed for én person og derefter ansøge om opholdskort. Jeg har ingen dokumentation på hvor mange år vi har været sammen, så det eneste jeg har at give er vores vielsesattest. Det er måske heller ikke nødvendigt med dokumentation for vores forhold når vi bare ansøger om opholdskort til Sverige?

Ville også gerne lige høre om de ser på om min bopæl er tilstrækkelig stor for både min mand og jeg når vi ansøger?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2010 15:25:11

Hvis I er gift, så er der jo ingen tvivl om, at I er i familie med hinanden, og så er det naturligvis ligegyldigt, om I har kendt hinanden i 5 uger eller 5 år. Der må bare ikke være tale om et proformaægteskab. Og nej der er stadig ingen krav til størrelsen af jeres bolig. Det er der heller ikke i Danmark, hvis man kun er to, som skal bo sammen.

engno

Indlæg af engno » 12.08.2010 18:11:06

Men hvordan afgør de om der er tale om et proformaægteskab?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.08.2010 18:16:18

Ved vinduekigning og skjulte mikrofoner ;)

Helt ærligt, det er faktisk en politiopgave, men der skal jo være en konkret mistanke, og der skal solide beviser på bordet, for at man efter EU-retten kan afvise at udstede et opholdskort

mbp

Indlæg af mbp » 12.08.2010 18:20:11

Hvis han er nødt til at søge om svensk opholdstilladelse, vil det så ikke have betydning for retten til at studere i Danmark?

Eller der det kun i forhold til arbejde at man ikke kan få love til at pendle uden arbejdstilladelse i Danmark?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.08.2010 19:06:15

Jo, som jeg tidligere skrev, så kan det også have betydning. Derfor skal parret også være opmærksom på, hvad der gælder, hvis man vil være grænsegænger som studerende i Danmark. Det er slet ikke sikkert, at partneren kan fortsætte sine studier i Danmark som bosat i Sverige.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.08.2010 20:24:31

Hvis din mand ikke studerer i DK i kraft af at han er din ægtefælle, vil der temmelig sikkert være problemer i forhold til at fortsætte studierne, hvis i begge har bopæl i Sverige.

Så vidt jeg kan læse reglerne er det sådan, at hvis din mand er blevet 'ligestillet med danske statsborgere' fordi han har boet i DK og været gift med dig i 2 år før han påbegyndte studierne, kan han bevare denne ligestilling, dvs. studere gratis og få SU, hvis i ikke bliver i Sverige mere end 2 år:

http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx
"Ligestillingen annulleres
Er du blevet ligestillet med danske statsborgere efter de danske regler, skal du være opmærksom på, at ligestillingen bortfalder, hvis du efter den 30. april 2006 rejser ud af Danmark i en sammenhængende periode på mere end to år."
mh
Rådgiver for ÆUG

engno

Indlæg af engno » 12.08.2010 22:15:35

Min mand er kommet som gæste-studerende - en aftale med universitetet om at han skal studere her i en bestemt periode. Det kunne jeg ikke forestille mig ville bortfalde hvis han fik en svensk opholdstilladelse? Det er vel to helt uafhængige ting?

Besvar